Légköre lehet egy Földhöz legközelebbi exobolygónak

24.hu

hírgyáros. 2015. 11. 11. 21:25

Az eddig megfigyelt exobolygók közül a legközelebb van a Földhöz az az új égitest, amelyet májusban fedezett fel a Massachussettsi Műszaki Egyetem tudóscsoportja, és amelynek légköre lehet.

A Nature szerdai számában megjelent tanulmány szerint a GJ 1132b jelű, a Földéhez hasonló méretű új exobolygó 127 fényévnyire található, azaz a világegyetem léptékei szerint “egy utcasaroknyira”.

Galaxisunk mintegy 100 ezer fényévnyi terjedelmű. Ez tényleg a Nap egyik közeli szomszédja, hangsúlyozta közleményében Zachory Berta-Thompson, a Massachussetts-i Műszaki Egyetem (MIT) tanára, a tanulmány társszerzője.

A Földnél 1,2-szer nagyobb exobolygó egy kis csillag körül kering. Miután megmérték utóbbi oszcillációját, a kutatók úgy becsülték, hogy az exobolygó tömege a Föld 1,6-szorosa. A mérete és a tömege alapján úgy vélik, hogy a GJ1132b kőzetbolygó, mint a Föld. Ezzel azonban véget is ér a hasonlóság, mert a tudósok becslése szerint igen magas a hőmérséklete: 226 Celsius-fok.

A magas hőmérséklet miatt a GJ 1132b-n feltehetőn nincsen víz cseppfolyós állapotban, így az általunk ismert életformára sem alkalmas.

A tudósok mégis úgy vélik, hogy ez a hőmérséklet nem zárja ki, hogy a bolygónak légköre legyen. “Túlságosan meleg ahhoz, hogy élet legyen rajta, de a hőmérséklete sokkal hűvösebb, mint az általunk ismert más kőzetbolygóké” – jegyezte meg Zachory Berta-Thompson.

A legtöbb kőzetekből álló exobolygó tűzgolyó, túl forró ahhoz, hogy légköre lehessen.

A kutatók bíznak abban, hogy a távcsövek új nemzedéke segítségével meg tudják állapítani az új exobolygó légkörének vegyi összetételét.

(Guardian)