Tech
An iphone with a facebook login screen is seen with a striked out facebook logo in the background in this photo illustration on September 22, 2017. (Photo by Jaap Arriens/NurPhoto)

Facebook-alapító: Szándékosan tettük függővé az embereket

Dömös Zsuzsanna
Dömös Zsuzsanna

tech-újságíró. 2017. 11. 10. 13:58

Kemény szavak hagyták el a közösségi óriás egykori kulcsemberének száját, aki ironikusan beszélt arról a nyilvánvaló tényről, hogy a Facebooknak az az érdeke, hogy a felhasználók a platform függőjévé váljanak, ehhez pedig tudatosan tervezik eszközeiket. Dehogy ez milyen hatással lesz napjaink fiataljaira, gyermekeire, attól ő is tart.
Korábban a témában:

A Facebook egykori társalapítója és elnöke, Sean Parker is kimondta az aggasztóan nyilvánvaló dolgot az Axios egyik eseményén, amire valószínűleg már mi is többször gondoltunk a hatalmasra duzzadt közösségi oldallal kapcsolatban. A milliárdos vállalkozó nyíltan beszélt arról, hogy a cég szándékosan tervezte úgy a nagy kék közösségi hálót, hogy a felhasználók minél több idejét és figyelmét lekösse,

egészen pontosan függővé tegye őket.

Parker arról is beszélt, hogy már a Facebook indulásakor tudta, hogy az emberek teljesen rá lesznek indulva a platformra.

“Voltak, akik feljöttek hozzám és azt mondták: nem vagyok fenn a közösségi médián. És én azt mondtam: oké, majd leszel. Erre mondták: nem, nem, nem. A valós életbeli interakciókat értékelem. A pillanatot értékelem. A jelenlétet értékelem. Az intimitást értékelem.

És én mondtam volna nekik: nem muszáj részt venned, de végül úgyis elkapunk.”

A Facebook az emberi agy sebezhetőségét használja ki azzal, hogy dopaminlöketet ad az agynak lájkok, kommentek és megosztások formájában. Ha a felhasználó egy olyan posztot tesz közzé, amire özönlenek a kedvelések, az ösztönző hatással bír arra, hogy még többször tegyen így, és még több kommentet és lájkot kapjon – azaz megkapja a maga adagját.

Parker magyarázata szerint az alapítók tudatosan vezették be ezeket az interakciós lehetőségeket annak céljából, hogy azok létrehozhassák a közösség általi megerősítéses hurkot, ami a felhasználót a platform függőjévé teszi.

„A befektetők, a készítők – én, Zuckerberg, Kevin Systrom az Instagramtól, mindenki tudatában volt ennek, mégis megcsináltuk.”

ISTEN TUDJA, MI LESZ A LEGKISEBBEKKEL

Parker azt is bevallotta, hogy manapság már a közösségi oldal felhasználókra, különösen a gyerekekre gyakorolt, nem kívánt hatások aggasztják. Azokra a kérdőívekre hivatkozott a beszélgetésben, amelyek azt mutatják, hogy a fiatal felnőttek szorongóbbakká váltak az elmúlt években, amiben a közösségi médiának is szerepe van, valamint hogy a Facebook befolyásolja a produktivitást, és a társadalommal való kapcsolatot is megváltoztatja.

„Isten tudja, mit művel a gyerekeink agyával”

– összegezte.

Mark Zuckerberg öt hónapja jelentette be, hogy a Facebooknak már több mint kétmilliárd havi aktív felhasználója van.

Az Apple-vezér elárulta, mi a legnagyobb gondja a közösségi médiával
Tim Cook szerint nem az oroszok hirdetései jelentik a legnagyobb gondot.
vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Man on roof with arms outstretched
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.