Tech

Ahol páncélosból van a kerítés is

Trautmann Balázs
Trautmann Balázs

2017. 07. 17. 16:22

Két nap a harckocsi-szerelmesek Mekkájában, a dél-angliai Bovingtonban. Ha nem mész el, sírni fogsz, ha elmész és indul haza a géped, akkor is.
Korábban a témában:

A világ legsikeresebb online tankos lövöldözős játéka, a World of Tanks fejlesztője és a bovingtoni Tank Museum együttműködése már hosszú évekre nyúlik vissza. Így nem meglepő, hogy az idei Tankfest 2017 fővédnöke is a Wargaming volt. Jó lánctalpra, azaz lóra tett mindkét fél. A Wargaming nem csupán reklámlehetőséghez, de rengeteg, ezredmilliméteres pontossággal lemérhető harcjárműhöz és több tonnányi értékes dokumentációhoz jutott. A bovingtoni múzeum pedig egy újabb csatornán keresztül tudja elérni a páncélosok történelme iránt rajongókat.

Mint ezt David Willey, a múzeum kurátora is leszögezte:

A múzeumnak kell utánamenni a fiataloknak és idecsalogatni őket.

TIGRIS, TIGRIS

A digitális és az acélosan valós világ fonódik össze például a múzeum jelenlegi büszkeségében, a Tigris-gyűjteményben.

Fotó: 24.hu

Egyrészt a maga fenyegető valójában áll egymás mellett a Porsche-tornyos, Henschel-gyártású, korai Tiger I prototípus, a páncéltörő löveggel felszerelt Vadásztigris, a Királytigris, a Tiger (P) Elefant páncélvadász és a Harag (Fury) című, II. világháborús Brad Pitt-filmben is szereplő, a világon önerőből egyedül mozgóképes, 131-es Tigris I-es, amely 1943-ban elsőként került zsákmányként, éppen szövetséges kézbe.

Másrészt a kiterjesztett valóságnak (AR) köszönhetően a nézők közé düböröghet be a rakétaindítóval felszerelt, alig 68 tonnás Sturmtiger, amelyet sajnos nem sikerült idehozni Németországból.

Bánkódni azért senkinek nincs oka, hiszen a múzeum közel 700 lánctalpas és gumikerekes harcjárművel kábítja el mindazokat, akik eljutnak Dél-Anglia eme kies tájára.

A fesztiválon mozgás közben láthattuk a világ egyetlen, még meglévő, 1918-ban gyártott Saint-Chamond harckocsiját. A francia jármű különlegessége a lánctalpakat meghajtó Crochat-Colardeau villanymotorok.

A szükséges villamosenergiát egy 90 lóerős, négyhengeres Panhard-Levassor benzinmotor és a hozzá kapcsolt generátor nyújtja. Egészen különleges, finoman nyüszítő hangjával franciás eleganciával ellensúlyozta a brutális brit Mark IV-es replika csörömpölését és dülöngélését: az angol harckocsin ugyanis semmilyen lengéscsillapítás nincs.

A német A7V is másolat volt, hiszen az egyetlen, eredeti példányt az ausztáliai Austral War Memorial múzeumból kellett volna hajón ideszállítani. Az eredetileg 504-es számot viselő, Schnuck nevet kapott német harckocsi másolatát 2009-ben építették, s 2012 novemberében vásárolta meg a múzeum.

HAGYOMÁNYOS HADERŐK ELŐTÉRBEN

Az antik csodák mellett – ha már június 24-e a brit haderő napja is egyben – felvonultak a központi bemutatótéren a brit hadsereg harcjárművei. Volt mit nézni: az Afganisztánban, Irakban és még a világ számos forró pontján aktív brit különleges erők kedvence, a Jackal, méghozzá talpig felfegyverezve.

A megváltozott biztonságpolitikai helyzetben ma már a hagyományos haderők kerülnek ismét az előtérbe. Őket képviselte a Warrior gyalogsági harcjármű, egy fél szakasznyi lövészkatona, és a tűztámogatást nyújtó, sokszorosan modernizált Challenger 2-es nehézharckocsi – a maga 75 tonnájával és 120 mm-es ágyújával, tornyán a szenzorok valóságos erdejével.

A hátsó „parkolóban”, a vendégjárművek között is számos gyöngyszem bújt meg. A második világháborús vonalat erősítette például a Jagdpanther páncélvadász és a Stug III Ausf. G rohamlöveg.

A kiállítótermekben és a raktárban azonban szinte felsorolhatatlan mennyiségű prototípus vagy egyedüli megmaradt példány fedezhető fel. Nekem a hegyomlás méretű, a World of Tanksben milliónyi trollkodás célpontjaként vánszorgó TOG II brit nehézpáncélos egyetlen prototípusa nyújtotta a legdurvább aha-élményt. Ilyen állat nincs – és mégis van…

TOG II Fotó: 24.hu
vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Budapest, 2015. augusztus 27.
Dabóczi Kálmán, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója az új Solaris-Skoda trolibuszok sajtóbemutatóján a BKV X. kerületi  Zách utcai trolibuszgarázsában 2015. augusztus 27-én. Napokon belül megkezdődik a 36 új trolibusz tesztüzeme Budapesten, amelyek „önjáróak”, akár négy kilométert is meg tudnak tenni behúzott áramszedővel. Az alacsonypadlós járművek közül a csuklós trolikon 104, a szóló járműveken 64 ember utazhat egyszerre.
MTI Fotó: Marjai János
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.