Mark Zuckerberg, founder of Facebook, speaks during the opening of the annual Facebook Developer Confernece F8 in San Jose, US, 18 April 2017. The announced a new Augmented Reality Plattform in which virtual objects are integrated in the real surrounding. Photo: Andrej Sokolow/dpa
Tech

Egyre közelebb vagyunk ahhoz, hogy tényleg a Facebookon éljünk

Dömös Zsuzsanna
Dömös Zsuzsanna

tech-újságíró. 2017. 04. 18. 22:13

Kiterjesztett valóságban megjelenő 3D-s filterekkel és matricákkal adna erős gyomrost a Facebook a Snapchatnek. Emellett arra is fény derült a cég fejlesztői konferenciájának első napján, hogy hamarosan tényleg a virtuális valóságba költöztetik a felhasználókat. A bizarr koncepció elkezd valósággá válni, letölthetővé vált a Facebook Spaces.
Korábban a témában:

A közösségi óriás idén is megtartja F8 nevű fejlesztői konferenciáját április 18-19 közt, az első nap nyitóbeszédén erős dolgokat halhattunk. Felvezetésként a Facebook-atya Mark Zuckerberg lépett színpadra, aki menetrendszerűen idézett pár sort a közösség erejéről és fontosságáról (persze nemrég közzétett elképesztően hosszú esszéjét is felemlegette), majd rátért arra, hogy a jövőben már virtuális térben alakulnak a közösségek.

A cég emlékeztetőként ismét megmutatta már tavaly bemutatott ütemtervét az elkövetkező tíz évre vonatkozóan. Ennek fontos részét képezi a kiterjesztett valóság, amelyben most kezdenek el magasabb fokozatra kapcsolni Zuckerbergék: mai nappal megnyitották Camera Effects nevű platformjuk bétáját a fejlesztők előtt.

SAN JOSE, CA - APRIL 18: Facebook CEO Mark Zuckerberg delivers the keynote address at Facebook's F8 Developer Conference on April 18, 2017 at McEnery Convention Center in San Jose, California. The conference will explore Facebook's new technology initiatives and products.   Justin Sullivan/Getty Images/AFP
Forrás: Europress

Ez lehetővé teszi, hogy a Facebook által fejlesztett kamera-alkalmazáshoz olyan újfajta 3D-s filtereket, szűrőket készítsenek a fejlesztők, amelyek a kiterjesztett valóságot használják ki. A fejlett gépi látásos technológiának köszönhetően a kamera  már érzékeli a tér mélységét, a fizikai objektumok széleit, felületét is, és ezekhez igazítja a matricákat és más elemeket. Például, ha befotózzuk a reggeli kávénkat, olyan gőzeffektet pakolhatunk a csészébe, ami valósághűen csapódik fel. Ha cápákat illesztünk a müzlis tál köré, akkor a fenevadak szabályosan az edény körül köröznek, és nem takarják ki azt.

Egy másik demóban azt láthattuk, hogy a kamera app miként készít 2D-s térből 3D-s modellt, akár egy helyiséget átalakít, nemcsak bizonyos objektumokat. Ha lefotózzuk a szobánkat, rakhatunk rá olyan animációt, amellyel ellepik a Skittles cukorkák, vagy az egész megtelik vízzel. A kamera a felismert tárgy jellemzőitől függően ajánl fel olyan szűrőket és effekteket, amiről úgy gondolja, hogy az témájában illeszkedhet hozzá.

Ehhez nem kell sisak, sem más különleges felszerelés: ahogy a Pokémon Góban, rögtön a telefon kijelzőjén elevenedik meg a digitális rétegekkel gazdagított tér.Bár konkrétumot nem jelentett be a cég, erősen utaltak egy saját hardverre is, feltehetően szemüvegre. Ez nem lenne meglepő annak fényében, hogy a Snapnek is ott van a Lenses.

SAN JOSE, CA - APRIL 18: Facebook CEO Mark Zuckerberg delivers the keynote address at Facebook's F8 Developer Conference on April 18, 2017 at McEnery Convention Center in San Jose, California. The conference will explore Facebook's new technology initiatives and products.   Justin Sullivan/Getty Images/AFP
Forrás: Europress

Zuckerberg többször elismételte a fő célt: a kamera legyen az első olyan mainstream platform, ami az emberek hétköznapjainak részévé teszi a kiterjesztett valóságot. Ez bár izgalmasnak tűnik, némileg vicces is, mert érződik, hogy a Facebook még nagyobb gyomrost szeretne bevinni a Snapchatnek azzal, hogy a kiterjesztett valóság filtereket még magasabb szintre emeli.

A Facebook szerint bár későn építettek saját kamera platformot, de az általuk fejlesztett gépi tanulásos és tárgyfelismeréses technológiák nagy ütőkártyát jelent a konkurensekkel szemben. De a filtereken és szelfiken kívül is van élet: a beépített kamera és az AR kombinálása lehetőséget adhat újszerű játékokra, művészeti appokra.

Lőjj egy szelfit a VR-söröd mellett!

A Facebook több milliárd dollárt költött már el virtuális valóságra, elég csak az Oculus 2,3 milliárd dolláros felvásárlását említeni. Tavaly kiderült, hogy miért voltak hajlandóak ilyen mélyen zsebbe nyúlni: Zuckerberg azt akarja, hogy a virtuális valóságban is találkozhassunk barátainkkal, mert szerinte ez lesz a közösségi oldal jövője. Tavaly már beszéltek kimerítőbben a Facebook Spaces nevű appról, amelynek bétája mostantól elérhető, és mi is kipróbálhatjuk, feltéve ha van egy Oculus Rift VR-sisakunk.

A Spaces lényege, hogy a felhasználók egy virtuális térben bandázhatnak barátaikkal. Ehhez természetesen be kell jelentkezniük a Facebook-fiókjukba, majd elkészíteni avatárjukat. A rendszer profilfotó alapján ajánl egy alapmodellt az előrekészített arcok közül, ami aztán részletekbe menően tovább faragható. Utána  irány a virtuális tér, ahol a felhasználók többféle módon üthetik el az időt: chatelhetnek, rajzolhatnak, közösen nézhetnek 360 fokos videókat, vagy – szelfizhetnek a virtuális valóságban. Nos, utóbbi miatt tűnik igazán bizarrnak az egész.

Ezt egyelőre még csak Oculus Rifttel és a hozzá tartozó Touch kontrollerrel lehet élvezni, de később kompatibilis lesz más eszközökkel is. A cég hozzátette: még csak az út egy százalékát tették meg ezzel, a többi a fejlesztőkön és a felhasználókon múlik. A Facebook alapító szerint a mesterséges intelligencia, a virtuális valóság és a kiterjesztett valóság kéz a kézben járnak, és a jövőben azok együtt fognak fejlődni, így jutva el a felhasználókhoz.

Egy korábbi befektetői értekezleten Zuckerberg azt mondta, hogy a virtuális valóság még vagy tíz évig nem fogja elérni valódi potenciálját, a Spaces pedig tényleg csak az első lépés. Valószínű a mai előadás alapján, hogy a kiterjesztett valóság lehet a kulcs ahhoz, hogy a Facebook a mobilplatform következő korszakában is meghatározó maradjon.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

MUNICH/GERMANY - JANUARY 19: Niall Ferguson (Harvard University) gestures speaking on the podium during the DLD16 (Digital-Life-Design) Conference at the HVB Forum on January 19, 2016 in Munich, Germany. DLD is a global network of innovation, digitization, science and culture, which connects business, creative and social leaders, opinion formers and influencers for crossover conversation and inspiration. (Photo: picture alliance / Jan Haas)/picture alliance
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.