Tech

Zipcar: jön az Uber trükkös kihívója

A taxisok és a kormány lassan elkezdhet készülődni, hogyan védi ki a még rafináltabb vetélytársat.

A taxicégek külső konkurencia nélküli életét eddig az Uber forgatta fel Magyarországon, és szerte a világon. Nálunk valami furcsa okoskodás és többször megkavart lobbi végül visszavonulásra késztette az alternatív személyszállító céget (hogy ideiglenesen, vagy sem, az majd kiderül), de a felelősök nem örülhetnek sokáig a sikernek. Egy olyan szolgáltatás kezdett ugyanis terjeszkedni Európában, ami még nehezebben kikezdhető módszerekkel dolgozik.

Anglia, Franciaország, Spanyolország, Németország, Ausztria és Törökország után ugyanis elindította szolgáltatását Belgiumban, pontosabban Brüsszelben (ami ugyebár nem egy ellenséges halálbolygó, hanem egy város), ezzel a hetedik európai országba jutott el. Szóval ki tudja, a cég vezetőinek asztalán már ott lehet Budapest térképe is.

És hogy miért lehet új védekezési manővereken gondolkoznia az Ubert kigolyózó lobbistáknak? Mert a Zipcar nem végez “illegális személyszállítást”, nem megy címre, és nem ad bérbe autóvezetőt sem:

az autót ugyanis mi magunk vezethetjük.

A Zipcar hasonlóképpen, mobil alkalmazással működik, mint az Uber, bár telefonhívással is igényelhetünk autót. Megnézhetjük, hol van a legközelebb hozzánk üres Zipcar autó, és lefoglalhatjuk, akár azonnalra, akár egy órával későbbre, de akár hónapok múlva elérkező dátumra is. Ezután a járművet nem kulccsal vagy távirányítóval, hanem saját tagsági kártyánkkal nyithatjuk ki és indíthatjuk el.

zipcar-02

A percenként számolt használati díjban benne van a benzin és a biztosítás is, nekünk csak annyit kell tennünk, hogy az autót a használat végén letesszük egy gyűjtőpontra. Az ilyesféle szolgáltatás kifejezetten jól jöhet azoknak, akiknek nem éri meg autót fenntartani mindennapi munkájukhoz vagy általános utazásaikhoz, de egyes alkalmakra fontos négy kerékre váltaniuk.

Ez a “taxigyilkos” módszer egyre népszerűbb, 2015-ben már ötmillióan használták világszerte, míg az elemzők 8 év múlva több mint 23 milliós felhasználói tábort jeleznek előre.

Az Ubert nemrég az állítólagosan meg nem fizetett adókra hivatkozva sikerült ellehetetleníteni Magyarországon, bár a hivatalos megfogalmazás szerint illegálisan végeztek személyfuvarozási tevékenységet. Ha viszont a Zipcar bérleti díjába beépülnek a szükséges járulékok, ez az adu többé nem ér egy szakadt pikk kettest sem, hiszen itt nincs sofőr, tehát fuvarozás sem, az autóbérlés pedig teljesen legális és szabad piac.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik