Tech

Az Uber fityiszt mutat az autógyártóknak is

Bátky Zoltán
Bátky Zoltán

tech-újságíró és zenész. 2015. 12. 07. 16:00

Az Uber a taxisok számára maga az Antikrisztus, de a legújabb számok alapján már a Ford és a GM is ferde szemmel nézhet rá.

A közösségi autózás egyre nagyobb teret hódít, legyen szó helyi vagy helyközi utazásról. Már idehaza is egyre többen veszik igénybe a rendelkezésre álló lehetőségeket, akár egyik városból a másikba, akár a közigazgatási határokon belül kívánnak eljutni valahová. Ezen egyébként nem lehet csodálkozni, hiszen például egy Szeged-Budapest táv máshoz beülve még fele annyiba sem kerül, mintha a királyi vasút szolgáltatását vennénk igénybe, de a helyi tömegközlekedés, valamint a taxitársaságok árai sem tudnak versenyezni az Uber által nyújtott szerényebb költségekkel. Nem véletlen, hogy ahová csak beteszi a cég a lábát (pontosabban kerekét), ott rögvest felkelnek a taxisok a fagolyós masszírozós üléseikből és összecsavart Nemzeti Sporttal (vagy tetszőleges bulvárlappal) verik a jogalkotók asztalát, hogy azonnal tegyenek valamit.

Ám minden ellenpropaganda és fúrás ellenére az Uber sikeres, olyannyira, hogy a cégértéke jelenleg 62 milliárd dollár, ami már egy-két olyan autógyártót is megelőz, mint a Ford és a GM, melyek a tőzsde pénteki zárásakor 56,4 milliárd dollárt értek. De nem csak ezt a két behemótot körözte le az Uber, hanem a Hondára is rávert egy jó orrhossznyival, és maga a jelenség már csak azért is érdekes, mert míg az autógyártók rengeteg tárgyi eszközzel rendelkeznek (csarnokok, gyártósorok, stb), az Uber elsősorban a szolgáltatással képvisel értéket, és nem az ingatlanjaival és gépeivel.

Mivel ebben az esetben egy zárt magáncégről beszélünk, a vállalat nem kötelezhető arra, hogy nyilvánosan kiadja a mérlegét, így a pénzügyi eredményei sem ismertek pontosan, de kiszivárgott értesülések szerint a bevételei szárnyalnak, és 2015-ben 2 milliárd dollárt mondhatott magáénak. Igaz, némiképp árnyalja a dolgot, hogy egyes elemzők szerint a cég ennek ellenére pénzt veszít az agresszív marketing, a lenyomott árak és a piacszerzésre irányuló tevékenységek miatt.

Az Uber egyébként próbál a személyszállító iparon kívül is beszállni a piacba, ezért a logisztikában szintén kipróbálja magát csomagszállítással, valamint egyes helyeken már belekezdett az élelmiszerek fuvarozásába is.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

CANNES, FRANCE - MAY 21:  Nicole Kidman departs after the 'How To Talk To Girls At Parties' screening during the 70th annual Cannes Film Festival at on May 21, 2017 in Cannes, France.  Celebrities, fans and the movie world have descended on Cannes for this year's festival of the screen. For seventy years The Croisette Boulevard has always been the centre of athe place watch the rich and dandy and people from all walks of life to promenade.  (Photo by Christopher Furlong/Getty Images)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.