Szórakozás

Átgondoltan építkezett a Fűszerész (X)

24.hu
24.hu

2017. 05. 15. 00:00

Cayennebors, Céklapor, Chili – egészen pontosan kilenc féle. Így kezdődik a terméklista a C betűnél „Fűszerészék” kínálatában.

A pályázatíró házaspárból lett fűszerkereskedő kisvállalkozók sikerének receptjébe kell még egy C betűs dolog: a céltudatosság. Lassan már tizenegy éve, hogy egy hosszúra nyúlt holland éjszaka után üveges szemekkel bandukoltak reggel a groningeni piacon. A friss fűszerek izgalmas világával a találkozás álmokat, majd célokat szült. Ma több, mint négyszáz fűszer található a kínálatukban, s aki tőlük vásárol, mindről könnyedén megtudhatja, mire való az egyik, vagy a másik.

Anno a holland piacon a sok árus között volt egy néni, amolyan sárkányfűárus, aki élénk érdeklődést mutatott irántuk, megkérdezte, mit szeretnének főzni, milyen ízekre vágynak, mitől lennének boldogok. Tegzes Danit és párját, Kovács Évit beszippantotta a fűszerek színes és izgalmas világa, s csakhamar felmerült, hogy ebből a ritka érdeklődésből üzletet is lehet csinálni. Daniék hamarosan nemcsak azt tudták pontosan, milyen termékekkel szeretnének foglalkozni, hanem az is világossá vált, hogy milyen módon szeretnének foglalkozni a vevőikkel.

Noha hirtelen döntésnek tűnhet, hogy anno belevágtak a fűszerbizniszbe, mindezt rendkívül tudatosan tették. Az egyik alapszabályuk kezdettől fogva az volt, hogy csak tiszta forrásból dolgoznak, azaz csomósodásgátlóval és ízfokozóval kezelt termékekkel nem foglalkoznak. – Az árut mindig meg kell mutatni a vevőnek, hisz a fűszerkereskedelem eredendően bizalmi kérdés – vázolta a másik alapelvet Dani és Évi.

Az elvek mellett azért alkalmazkodniuk is kellett a helyi viszonyokhoz és üzleti koncepciójukat is meg kellett fogalmazniuk. Többször is. Az eredeti elképzelésükről – miszerint piacon árulnak majd, ahogy a keleti világban és vendéglátósokat látnak el jó minőségű fűszerekkel – még a hobbista vállalkozó korukban kiderült, hogy több ok miatt sem működik. A magyar szabályok között lényegében kivitelezhetetlen volt az eredetileg megálmodott piacozós stílus és a vendéglátósoknál sem működött a dolog.

Ezért felmérték a piacot, számolgattak, alaposan átgondolták, ki mindenkinek van igénye a termékükre, s azt milyen módon lehet eljuttatni a vásárlókhoz. A gondolkodás eredménye az lett, hogy rájöttek: sokkal nagyobb hangsúlyt kell fektetni az alaptevékenységbe egyáltalán nem tartozó kommunikációra.

Arculatot terveztek, amelynek a csomagolás éppúgy része volt, mint a weblap. Rájöttek, hogy számukra nem a tömegtermékben, hanem az igényes, adott esetben kisebb volumenben eladott termékekben van lehetőség. Persze, ma már több tonnában mérhető az általuk értékesített 400 féle fűszer mennyisége.

Mivel a gondolkodás eredménye az volt, hogy a gusztusos, előre csomagolt fűszerekre van igény, ezt kezdték előkészíteni és megterveztek egy viszonteladói hálózatot. A vendéglátós beszállító álmaikat elengedték, mert kiszámolták, hogy a költségérzékeny iparág nem fizeti meg a Fűszerész tudását és hozzáadott értékét.

Később pedig egy apró, de igen tudatosan megtervezett boltot is nyitottak, ebben már segítségükre voltak a korábbi évek tapasztalatai. A fejlődés e szakaszában már a vásárokban is feltűntek a termékeik, de a vásározók irreális mértékben túlárazták azokat. Ennek az lett a következménye, hogy sok negatív visszajelzést kaptak a közösségi médiában – amit nagyon tudatosan használnak – így magától érthetődő volt, hogy egy webshoppal reagálnak a fogyasztók visszajelzéseire – mesélte Dani. Fontos volt nekik ugyanis, hogy az ügyfeleik mindig tudják az árakat és a termékinformációkat viszonyítani.

Vállalkozásuk a koncepciónak és a tudatos építkezésnek köszönhetően a Fűszerész ma már komoly kisvállalkozás, amely nemcsak sikerélményt ad a tulajdonosainak, hanem ők maguk is megélhetést nyújtanak néhány kollégájuknak.

A HelloBiznisz (hellobiznisz.hu) platformon sok, Daniékhoz hasonló kisvállalkozó meríthet ötletet a tekintetben, hogyan fejlesztheti cégét hasonlóan tudatosan, ahogy Dani és Évi tette.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

People gather next to flowers, candles and other items set up on the Las Ramblas boulevard in Barcelona as they pay tribute to the victims of the Barcelona attack, a day after a van ploughed into the crowd, killing 13 persons and injuring over 100 on August 18, 2017.
Police hunted for the driver who rammed a van into pedestrians on an avenue crowded with tourists in Barcelona, leaving 13 people dead and  more than 100 injured, just hours before a second assault in a resort along the coast. / AFP PHOTO / PASCAL GUYOT
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.