Poszt ITT

Figyelő Top 200 (2001): Járműgyártás

Spórolási verseny

A magyarországi gépjárműgyártókat is óvatosságra intik az autóipar feletti recessziós felhők.








Figyelő Top 200 (2001): Járműgyártás 1

Ami az ágazat jövőjét…

…pozitívan befolyásolhatja:
• A felesleges kapacitások leépítésével és az elbocsátásokkal javul a járműgyártás hatékonysága
• A feltörekvő közép- és kelet-európai, ázsiai és távol-keleti piacokon nő az értékesítés, és fokozódik a helyi kooperációs gyártás

…negatívan befolyásolhatja:
• Az Egyesült Államok és Európa autópiacain megállt a növekedés, ami a beszállítók megrendeléseit is apasztja
• A globalizációval regionális gyártóegységeket zárnak be a konszernek, csökken a helyi foglalkoztatás
• A beszállítás is globalizálódik, kiszorulnak a másodlagos, kis, helyi beszállítók
• Az uniós csatlakozás után megszűnik a nagyberuházások normatív társasági adómentessége, ami visszafoghatja az új belépők invesztícióit

Figyelő Top 200 (2001): Járműgyártás 1
Figyelő Top 200 (2001): Járműgyártás 3

Szimbolikus jelentősége van a magyar járműgyártás szempontjából, hogy az Audi Hungária Motor Kft. augusztusban átadta vadonatúj, 160 millió eurós beruházással létrehozott üzemét. Ebben napi 300 darab 8 hengeres motort gyártanak az Audi és a Volkswagen luxusautóiba, az A8-asba és a VW Phaetonba.

Az esemény jól mutatja, hogy bár a globalizálódott iparág felett továbbra is recessziós viharfelhők gyülekeznek, a magyarországi gépjárműgyártás változatlanul húzóágazatnak számít, amelybe ezután is szívesen fektetnek be a világcégek. A stratégák szerint átmeneti lesz a tavalytól érezhető megtorpanás, amely a magyar járműgyártás 2001-es volumenét is jellemezte, s ezután is a közép- és kelet-európai régió legdinamikusabban fejlődő ágazata marad a gépjárműipar, amely a korábbi előrejelzések szerint három év múlva eléri a 3 millió darabos személygépkocsigyártó-kapacitást.

Addig azonban csínján bánnak a gyártók a termelési előirányzatokkal. Az idén sem várható a tavalyi összesen 140 ezer darab magyarországi gyártású autónál (Suzukinál és Audinál) több. Okkal megfontoltak a gyártók. Tavaly a Magyar Suzuki 87 ezer darab gyártását tervezte, s végül 85 ezer lett belőle; az idén már óvatosabban terveznek. A győri Audi is mértéktartó, a tavalyi 55 ezer darab után ezúttal csak 50 ezer kocsi összeszerelésére készül. A világméretű autóipari recesszióval indokolható az is, hogy évek óta húzódik a Hyundai teherautók itteni összeszerelésének megkezdése, sőt lehet, hogy végleg lemondanak a tervről, mint ahogyan kútba esett a Samsung haszonjárművek gyártása is. Volumene miatt még nagyobb jelentőségű, hogy a szentgotthárdi Opel-üzemben évről évre visszafogottabb tervekkel állnak elő. Még szerencse, hogy azért az Audi AG győri motorgyártó birodalma “magas fordulaton jár”, és újabbnál újabb gyártmányokkal gazdagítja a palettát. Ilyen csemege a 8 hengeres üzem mellett a közvetlen benzin-befecskendezéses motorgeneráció, az FSI. Ennek sorozatgyártása júliusban azzal a 2 literes, 110 kilowattos (150 lóerős) 4 hengeres, 4 szelepes erőforrás összeszerelésével kezdődött meg, amelyet az Audi A4-esekbe építenek be.
Az FSI-motorok napi 500 darabos gyártási kapacitásához szükséges beruházás értéke eléri az 5 millió eurót (1,26 milliárd forintot). A sorozatgyártás megkezdésével lezárult az elmúlt évben indított fejlesztési program első szakasza. Amint azt Jürgen Lunemann, az Audi Hungaria Motor Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, az FSI-motorok készítése a győri vállalat versenyképességének bizonyítéka a Volkswagen-konszernen belül. A közvetlen benzin-befecskendezéses technológia az Otto-motoroknál tovább javítja a hatásfokot.

A dízelmotorok gyártásánál is az idén tavasz óta bevezetett új eljárással javul a minőség, csökken a költség és a felhasznált idő. A színesebb paletta az idén tovább javítja a második legnagyobb árbevételű magyar vállalat teljesítményét. Az Audi Hungaria Motor Kft., az Audi AG 100 százalékos leányvállalata, tavaly 1,2 millió motort gyártott, az idénre pedig már 1,3 milliót terveznek. A gépjárművek összeszerelése, mint már említettük, némiképp mérséklődik.

Jól “fizetett” tavaly az autógyártás Esztergomban. A Magyar Suzuki Rt. árbevétele 148,3 milliárd forintra rúgott, igaz, az új típus gyártásának előkészítésével kapcsolatos beruházások következtében még 0,8 milliárd forint ráfizetéssel zárta az évet a társaság. A dolgozói létszám 2001 végén 1670 fő volt, valamivel több, mint egy évvel korábban.

A rekordot döntő árbevételt a gyár tavaly 40,7 ezer Swift, 41,7 ezer Wagon R+, 2,7 ezer Subaru Justy, azaz összesen 85,1 ezer autó gyártásával érte el; az idei terv ennél szerényebb. A gyártás nagyobbik része, 50 ezer darab külföldön talál majd gazdára. A belföldi értékesítés a tervek szerint 31,5 ezer darab lesz, több tehát, mint a tavaly itthon értékesített 28,9 ezer Suzuki személyautó és 211 kis-haszonjármű. Az idén 145,6 milliárd forintos árbevétel mellett már 2 milliárd forint profitot várnak a tulajdonosok. Várhatóan tartani is tudják a tervet, mert az idei első félévet sikeresen zárta a Suzuki: belföldön 16,7 ezer darab személyautót értékesítettek, ami 16,6 százalékos növekedést jelent. Így a Suzuki a növekvő piacon a tavaly elértnél 1 százalékponttal több, 20,5 százalékos részesedést mondhat magáénak. Exportra 25,3 ezer autót gyártottak. A prognózisok szerint a tendencia folytatódik, és a második félévben további erősödésre számítanak a belföldi piacon.

A növekvő eladással párhuzamosan évek óta folyamatos a fejlesztés a Magyar Suzukinál. A jelenlegi névleges kapacitás már 80 ezer autó évente, amelynek további bővítése várható a piac függvényében. Az előzetes számítások szerint 2004-ig a gyártókapacitás el fogja érni a 120 ezret. A gyár 2003 második felében már új modell gyártását is megkezdi. Az előkészítése lassan a finiséhez közeledik. Technológiai és gyártóeszköz-beruházásokra ebben az évben mintegy 14 milliárd forintot terveztek költeni. Az évi 5-10 milliárd forintos fejlesztési (technológia, minőségi, környezetvédelemi) invesztícióra a következő időszakban is lehet számítani, amint erre ígéretet is tett a tavaszi közgyűlésen megjelent Osamu Suzuki elnök.
A Fiat-GM Powertrain szentgotthárdi leányvállalatának, az Opel Magyarország Autóipari Kft.-nek tavalyi, 147,6 milliárd forintos árbevétele jelentősen elmaradt a 2000-ben elért 177,7 milliárdtól, az idei pénzügyi tervekről pedig egyelőre szemérmesen hallgatnak a cégnél. A kft. 2000-ben még 28 milliárd forintos profitnak örülhetett, de – részben a beruházások következtében – tavaly 59,6 milliárd forintos veszteséget volt kénytelen elkönyvelni. Az idei tervről csak annyit tudni, hogy várhatóan már “pozitív lesz” az eredmény.

Az Opel Magyarországnál egyelőre nem beszélhetünk érdemi növekedésről. Motorból a tavaly elkészített mintegy 400 ezres darabszám megismétlése szerepel a tervekben, hengerfejből pedig az elmúlt évi 269 ezer után 280 ezret szeretnének gyártani. A motorpaletta nem változik, marad a három típus: az 1,4, 1,6, illetve 1,8 literesek gyártása. Ez utóbbit csak Magyarországon gyártják a vállalatcsoporton belül. A tervek visszafogottságát mutatja, hogy a névleges motorgyártó-kapacitás évi 570 ezer, a hengerfejé 460 ezer darab. Autót pedig – a hajdani magyar Astra és kínai megrendelésre készített Vectra után – ma már egyáltalán nem szerelnek össze Szentgotthárdon.

Az ezredfordulósnál kisebb teljesítmény következtében a dolgozói létszám is tovább zsugorodott, 75 fővel, így az év végén – a két évvel ezelőtti több mint ezer fő helyett – már csak 832-en dolgoztak az Opel Magyarország üzemeiben. A csökkenés nem létszámleépítés, csak egyes tevékenységek “kiszervezésének” következménye. A szentgotthárdi terveket beárnyékolja, hogy a piac még mindig nem kedvez a benzinmotoroknak. A Fiat-GM stratégiai szövetség azonban új lehetőségekkel kecsegtet – Szentgotthárd szállíthatna a Fiatnak -, de ez ügyben egyelőre konkrét döntés még nem született.

A visszafogott termelés és a költségcsökkentő intézkedések következményeit – az előzetes adatok szerint tavaly 1700 milliárd forint termelési értéket előállító járműgyártás, azon belül főleg az 1200 milliárd forint értékű készgépjármű-gyártás, illetve a 383 milliárd forintnyi motoralkatrész-gyártás – valamennyi szereplője megtapasztalta. Mindez az évről évre 10-12 százalékkal növekvő, tavaly becsülhetően 350 milliárd forint termelési értéket előállító hazai járműalkatrész-gyártókat is érintette. Bogdanovits László, a Magyar Járműalkatrész-gyártók Országos Szövetsége főtitkára megerősíti: a megrendelések valóban mérséklődtek, a háttéripar azonban viszonylag jól “megúszta” a gyárak takarékossági, termeléscsökkentő intézkedéseit. A motor-, hengerfej és sebességváltó-gyártásban ugyanis viszonylag kevés a magyar beszállító, a készjármű-gyártásban élen járó Suzuki pedig gyakorlatilag hozta az eredeti tervet. A megrendelők – az “évi rendes” beszállított alkatrészár-csökkentésen túl – nem mérsékelték az árakat, sőt a Suzuki az új típussal kapcsolatos bővítése miatt magasabb gyártási volumenekről tárgyal a partnerekkel, akik így méltán bíznak a jövőben.

Járműgyártó cégek toplistája, 2001



























































































Rang-
sor
A gazdálkodó neveNettó árbevétel
RankName of companyNet revenue
1.Audi Hungária Motor Kft.853 799
2.Magyar Suzuki Személygépkocsigyártó és Értékesítő Rt.148 341
3.Opel Magyarország Autóipari Kft. 147 565
4.NABI Észak-Amerikai Járműipari Rt.102 030
5.Lear Corporation Hungary Autóipari Gyártó Kft.87 369
6.Rába Járműipari Holding Rt.*57 286
7.Visteon Hungary Termelő és Értékesítő Kft.57 206
8.Delphi Packard Hungary Termelő Vámszabadterület Kft.40 951
9.LUK Savaria Kuplunggyártó Kft.32 251
10.BPW-Rába Futóműgyár Kft.29 371
11.ZF Hungária Ipari és Kereskedelmi Kft.24 931
12.Ikarusbus Járműgyártó Rt.23 022
13.Alcoa Európai Keréktermék Gyártó és Kereskedelmi Kft.22 908
14.Suoftec Könnyűfémtermék Gyártó és Forgalmazó Kft.20 951
15.Sapu Ipari és Kereskedelmi Bt.16 319
16.Ikarus Vállalatcsoport*15 773
17.Continental Teves Magyarország Ipari Kft.14 973
18.Leoni Hungária Ipari és Kereskedelmi Kft.14 836
19.Denso Gyárto Magyarország Kft.14 013
20.Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft.10 985
* Konszolidált adatok – Consolidated data

Ajánlott videó

Olvasói sztorik