Daniel Vogt
Média

Létrehozták a Népszava és a Geomédia leendő tulajdonosának cégét

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2016. 11. 29. 16:23

A 24.hu információi szerint jelentős késedelemmel, de megindították Liechtensteinben néhány nappal ezelőtt a XXI Century Invest AG bejegyzését. Ez a cég vásárolja fel a Népszavát és a Geomédia kiadót.
Korábban a témában:

Korábban többször is beszámoltunk róla, milyen különös körülmények között cserélt gazdát a Népszava és a Geomédia kiadó, mely olyan lapoknak kiadója mint a Vasárnapi Hírek, a Szabad Föld, vagy a Diéta és Fitnesz. Az új tulajdonos nem állt ki a nyilvánosság elé, sőt, még a Népszava szerkesztőségében sem mutatkozott be. Gál J. Zoltán, a Vasárnapi Hírek főszerkesztője, aki a Népszava és a Geomédia összeolvasztásáért is felel, ennek ellenére igyekezett mindenkit megnyugtatni a 24.hu-nak adott interjúban. Azt mondta, semmi ok az aggodalomra, az új tulajdonos hamarosan bemutatkozik, a Népszava pedig ezzel az ügylettel végre megmenekült attól, hogy úgy járjon, mint pár nappal korábban a Népszabadság, melyet bezárt a Mediaworks.

A Népszava és a Geomédia új tulajdonosa azonban az interjúban elhangzottak ellenére csak nem érkezett meg a szerkesztőségbe, az interjú és a tulajdonosváltást bejelentő közlemény óta eltelt több mint egy hónap alatt sem.

Mindenki tagad

Egyébként eleinte úgy tűnt, a vásárló a Marquard Media kizárólagos és a – nemrégiben analóg frekvenciáját elveszítő – Class FM rádiót működtető Sláger Rádió Zrt. kisebbségi tulajdonosa, a Magyar Hírlap egykori gazdájaJürg Marquard, aki ezt hónapokig nem is próbálta cáfolni, ám a 24.hu megkeresésére nemrégiben azt állította sajtótitkára, nem Marquard vette meg a lapot, sőt nem is a médiavállalkozó családtagjai.

Gyurcsány Ferenc volt miniszterelnök, az ellenzéki Demokratikus Koalíció elnöke is azt hangoztatta 24.hu-nak, nem ő a vevő, mivel örül, hogy végre megszabadult a különböző befektetéseitől, egyébként pedig nem tartaná szerencsésnek, ha médiacégben lenne tulajdonos egy politikus, mert az a lap előbb-utóbb faliújsággá változna, amelyik mögött politikus jelenik meg. Azt is mondta, a tranzakció kapcsán ugyancsak hírbe hozott Simicska Lajossal még soha, Puch Lászlóval pedig évek óta nem beszélt, ami szerinte ugyancsak annak bizonyítéka, hogy neki nincs köze az ügylethez.

Daniel Vogt, a Népszavát és a Geomédiát megvásárló, az akkori hírek szerint bejegyzés alatt álló liechtensteini cég képviselője szintén a 24.hu-nak azt mondta, ők egy Socus LLC nevű céggel írták alá az adás-vételi szerződést. Ám amikor az azonos nevű Socus Kft. – mely több szálon is kapcsolódik a Geomédiához és a média, valamint a mezőgazdaság világához – vezetőjét, Ménesiné Bódi Adélt és dr. Lelkes Lajost, a kft. leányvállalatának, a Mezőgazda kiadónak a vezetőjét utolértük, meglehetősen ellentmondásos nyilatkozatokat kaptunk, és már nemcsak az vált rejtélyessé, hogy ki a vásárló, de az is, hogy hogyan írhatta alá a Népszava és a Geomédia eladását a Socus LLC nevű cég, amikor a Geomédia mögött korábban egy másik cég állt, ráadásul a magyar Socus vezetője hol azt mondta, hogy folyamatban lévő ügyről nem beszélhet, hol pedig azt, hogy nincs is közük az ügylethez. Nem sokkal később pedig arról írt az Átlátszó, hogy a XXI Century Invest AG cég bejegyzése egyelőre késik, azt még nem is kérelmezték a helyi cégbíróságon.

És akkor végre létrejön a részvénytársaság

Ennyi előzmény után gyorsan a friss fejlemény: a 24.hu kedden délután úgy látja, előrelépés történt az ügyben, egy liechtensteini cégadatbázisban immáron látszik nyoma annak, hogy XXI Century Invest AG néven cégalapítást kezdeményeztek Daniel Vogték november 22-én. Az új cég tényleges tulajdonosai azonban nem látszanak, mindössze annyi, hogy a céget balzersi székhellyel hozták létre. (Mindez nem meglepő, mivel a Vogt család családi vállalkozása, a David Vogt & Partner is a mindössze 4500 fős Balzersben működik.)

Azt tehát továbbra sem lehet tudni, ki áll ténylegesen a lapokat felvásárló liechtensteini cég mögött, de legalább már látszik nyoma annak, hogy valaki ilyen néven céget alapított, ezzel pedig egy lépéssel közelebb került a Népszava és a Geomédia tulajdonosváltásának lezárása.

FRISS: Kedden délután, épp fenti cikkünk megjelenésekor szerkesztőségi értekezletet tartott Horváth László és Gál J. Zoltán. Itt kiderült, hogy új munkaszerződést iratnak alá a dolgozókkal, jövő héten szombaton pedig beköltözik a Népszava az egykori MSZP-székházba a Jókai utcába. A részletekről itt írunk bővebben.

Tíz év alatt negyedére esett a Népszava vásárlóinak száma

Az évek óta súlyos anyagi gondokkal küszködő Népszava példányszáma jelenleg 10-11 ezer körül mozog, míg egy évvel korábban még 14 ezer volt, 2010 negyedik negyedévében 19 ezer. Lesújtóbb a kép, ha a tíz évvel ezelőtti (2006. negyedik negyedéves adatokra) is rápillantunk. A MATESZ (Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség) adatai alapján akkoriban 26 ezer példány fogyott az újságból, amelynek értékesített példányszáma 2000 negyedik negyedévében még 40 ezer körül volt. Vagyis lényegében tíz év alatt negyedelődött a lapot megvásárló tábor.

A Vasárnapi Hírek 2016. első negyedéves értékesített példányszáma 18 ezer volt. A Szabad Földből több mint 71 ezer példány kelt el a MATESZ mérése alapján.

(Kiemelt kép: Daniel Vogt, a XXI Century Invest AG nevében eljáró üzletember)

Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.