Light

Marad az izzadtságszagú nyomorgás a MÁV-vonatokon

vonat, vasút, Balaton, MÁV (Array)
vonat, vasút, Balaton, MÁV (Array)

A júniusi hétvégéken megszenvedte mindenki a balatoni vonatozást, de a MÁV nem tudja előrébb hozni a nyári menetrend bevezetését. Akadályozza őket a suli, Fehérvár és a kalauzhiány.

Már júniusban, a nyári szünet beköszönte előtt akadt jó néhány olyan hétvége, ami egész forróra sikerült, és mit csinál ilyenkor a magyar ember? Lemegy a Balatonra vonattal vagy kocsival. Fonák módon a MÁV-nak is fel kell készülnie a globális felmelegedésre: ahogy egyre több lesz a tűrhetetlenül meleg májusi-júniusi nap, úgy menekülhetnek egyre többen a vízpartokra, akár vonattal. Erre viszont nem volt már most se felkészülve a társaság még nem nyáriasított menetrendje, ezért megint óriási tumultus alakult ki.

Még június 15-én ment ki egy publicisztika az Iho.hu-n, ahol a szerző valóban balesetveszélyes állapotokat észlelt Velence állomásán. A balatoni vonatok ugyanis tele voltak, így sokan alig fértek fel valamelyikre.

“A Velencei-tavi megállókban pedig egész vasárnap délután nyomták az áthaladó gyorsok vezérei a kürtöt, mert a peronok feketéllettek a tömérdek embertől.”

Az északi vonalon külön gond volt, hogy a júniusi osztálykirándulási csoportokkal nem bírtak el a MÁV Bz-motorkocsikból összeállított szerény szerelvényei. Mindezekkel a gondokkal megkerestük magát a MÁV-ot is, hogy mondanának rájuk valami megoldást. Mondtak is.

Az északi parti picúrok

A túl rövid és kis befogadóképességű északi (tapolcai) vonali vonatokra a MÁV azt válaszolta, a legfőbb gond jelenleg a székesfehérvári pályaudvar átépítése (ld. a lenti fotót). Ez pedig hatalmas munka, az állomás fele csatatér vágányok nélkül, így a MÁV szerint per pillanat négy vágányon tudják mindössze fogadni a személyvonatokat, ráadásul a szerelvények tárolására is alig maradt sínpár. “Emiatt a lehetőségek figyelembevételével a személyvonatok egy részét – amelyeken rendszeresen nagyobb utazási igény jelentkezik – szinkronüzemben működő, 4 részes motorkocsikból összeállított szerelvénnyel közlekedtetjük” – írták. Gond, hogy hétköznap több, be nem jelentett óvodai vagy iskolai csoport utazott, ami növeli a zsúfoltságot. Hétvégén ezért Desiro motorvonatokat és “hagyományos mozdonyvontatású szerelvények”-et is járatnak, hogy enyhítsenek a helyzeten.

Fotó: MTI/Máthé Zoltán

Feketéllő tömeg a Velencei-tónál

Megkérdeztük, nem lehetne-e combosítani a flottát, hogy ne rekedjenek a kisebb tónál az utasok a balatoni vonatok telítettsége miatt. A Z30-as zónázókba ezért három Flirt-egységet soroztak be, ez 633 ülőhelyet jelent, ez egész nyáron így marad majd. Bővítették a Köki és Székesfehérvár közötti G43-asokat is, de ide “technológiai okokból nem tudnak bepakolni három motorvonatból összeállított szerelvényeket.

A másik ok érdekes: a kalauzhiány. A Z30-as zónázók eleve többletszemélyzettel járnak, magyarán van elég jegyvizsgáló rajtuk, ezért is tudták őket kibővíteni. A G43-as vonatoknál már gond van, ezekre csak egy jegyvizsgáló van beosztva. Ide az ország több pontjáról irányítanak át jegyvizsgálókat, akiket elszállásoltak a környéken, a napokban fejezték be a felkészítésüket, az eddigi hétvégéken ezért sem lehetett bővíteni a kapacitást. Márpedig “Kollektív Szerződésünk előírása szerint több szerelvény csak többlet technológiai létszám mellett közlekedtethető.”

Hozzuk előrébb!

Nem lehetne előrébb hozni a nyári menetrendet? Nem. A válasz lényege a következő: “Az esetenként előforduló május-júniusi extrém melegre előre – menetrendben meghirdetett módon – sajnos nem tudunk felkészülni, csak a meglévő vonatok erősítésével. Ennek megfelelően a nyári menetrend korábbi bevezetését nem tervezzük.” A helyzet az, hogy pont azért tud a MÁV a nyári menetrendben több kocsit hadrendbe állítani, mert már vége az iskolának, a diákok és hallgatók zöme hazautazott, más vonalakról elvonhatnak így kocsikat. Május elejétől amúgy is sűrűbben járnak a hétvégéken a vonatok a tapolcai (északi parti) és a nagykanizsai (déli parti) vonalakon.

Szóltak még a kerékpárszállítás fejlesztéséről is, amit évente 300 ezren vesznek igénybe, a fejlesztés pedig nem áll le, bár erről részleteket nem írtak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik