Kultúra

Így épültek Budapest hídjai

A Duna budapesti szakaszán már a II. században is állt híd, mely az aquincumi légiós tábort kötötte össze a mai Március 15. téren és környékén álló Contra-Aquincummal és a barbárok lakta területtel, de az első állandó hídra egészen a reformkorig kellett várni, mikor gróf Széchenyi Istvánnak köszönhetően William Tierney Clark tervei szerint 1839-1849 közt elkészült a ma Széchenyi nevét viselő Lánchíd. Ezt azóta további kilenc állandó híd követte, melyek összekötik az 1873-ban egyesült város két felét. Ma az ezek építésekor, bővítésekor, illetve újjáépítésekor készített fotók közül mutatunk be néhányat, amelyeket nézve még inkább elismeréssel adózunk a tervezőknek és az építésben szerepet vállaltak tízezreinek.

Széchenyi lánchíd, 1849 / 1949

Átépítés, 1914
Átépítés, 1914
Újjáépítés, 1946
Újjáépítés, 1946
Újjáépítés, 1947
1947
1948
1948

Margit híd, 1876 / 1948

Az 1876-ban átadott híd a frissen egyesített Margitszigettel való összekapcsolása, 1900
Átépítés, 1935-1937
Átépítés, 1935-1937
Átépítés, 1935-1937
Átépítés, 1935-1937

Szabadság híd, 1896 / 1946

budapest-xi-kerulet-ferenc-jozsef-szabadsag-hid-epitese-_2
A jobbparti mederpillér állványa és a hozzá vezető ideiglenes híd, 1895
budapest-xi-kerulet-ferenc-jozsef-szabadsag-hid-epitese-_3
A vasszerkezet szerelése a budai hídfőnél, 1895
budapest-ferenc-jozsef-szabadsag-hid-epitese
A budai hídfő, 1895
A pontonhíddal kiegészített hídroncs a Gellért tér felől nézve, 1945
A pontonhíddal kiegészített hídroncs a Gellért tér felől nézve, 1945

Erzsébet híd, 1903 / 1964

budapest-erzsebet-hid-epitese-_1
budapest-erzsebet-hid-epitese-_2 1901
budapest-erzsebet-hid-epitese-1901-ben
1901
1963
1963
1963
1963
Erzsébet_híd_építése_Budapest
1964
Erzsébet_híd_építése
1964

Petőfi híd, 1937 / 1952

A budai hídfő felől a Boráros tér felé nézve, 1951
A budai hídfő felől a Boráros tér felé nézve, 1951
Az acélszerkezet szerelése a pesti hídfőnél, 1951
Az acélszerkezet szerelése a pesti hídfőnél, 1951
1951
1951
Az újjáépülő híd acélszerkezetének szerelése a pesti hídfőnél, 1951
Az újjáépülő híd acélszerkezetének szerelése a pesti hídfőnél, 1951

Árpád híd, 1950

A szerkezet előszerelése, 1948-1949
A szerkezet előszerelése, 1948-1949
79879
1950

 

 

79878
1950
Villamospálya szerelése az Árpád hídon, 1950
Villamospálya szerelése az Árpád hídon, 1950
A híd építése a pesti hídfő felől a Margitsziget és Óbuda felé nézve
A híd építése a pesti hídfő felől a Margitsziget és Óbuda felé nézve, 1950

Rákóczi híd, 1995

015_a_lagymanyosi_clip_image002_0003
Az alsó kéregelem beemelése (balra), valamint a pillér felső részének vasalása és zsaluzása (jobbra)
015_a_lagymanyosi_clip_image001_0004
Az acélszerkezet előkészítése a Ganz Acélszerkezet Rt. budapesti gyárában (balra fenn), az első járom beemelése a pesti partnál (jobbra fenn), Az utolsó – a nyolcvankettedik – fél egység beemelése (balra lenn), és ugyanaz más szögből (jobbra lenn)

Megyeri híd, 2008

640px-Megyeri_híd_építése

1024px-Megyeri_hid_naplemente

Fotók: Egykor, MEK, Szegedi Egyetem, Fortepan/77924/Mihalik István, Fortepan/UVATERVFortepan/Military Museum of Southern New England, Wikimedia Commons/Erzsébet híd, Fortepan/Urbán Tamás, Sulinet ÖrökségtárWikimedia Commons/Megyeri híd

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik