Kultúra

Ilyenek is lehettek volna Budapest hídjai

Vincze Miklós
Vincze Miklós

Kultúrák és cool túrák. 2015. 09. 18. 08:43

A csak tervezőasztalon létező budapesti épületek után most a valósággá sosem váló Duna-hidakat mutatjuk be.

Vásárhelyi Pál 1832-es hídterve, amelynek középső pillérére az ötven évvel később épült londoni Tower Bridge-hez hasonlóan kétszárnyú billenőhíd álmodott meg, a kapuzat felső emeletén viszont addig is akadálytalanul közlekedhettek volna a gyalogosok.

Fotó: Berszán Gábor

William Tierney Clark tervei a Lánchíd kapuzatának kialakítására. Végül a jobb oldali terv valósult meg.

Fotó: Sulinet

A vasúti áruszállítás zavartalanságát lehetővé tevő, a Nyugati és Déli pályaudvart a mai Margit híd vonalában összekapcsoló vasúti híd terve az 1860-as évekből

Fotó: Timelord

A mai Erzsébet híd helyén futó híd terve az 1870-es évekből

Fotó: Budapesti Történeti Múzeum

Izsó Miklós és Schulek Frigyes terve az 1876-ban átadott Margit híd további díszítésére meghirdetett pályázatra, 1890

Fotó: HVG

A híd töréspontjába a szobrász és építész páros egy gótikus, díszcsarnokkal ellátott nemzeti emlékművet álmodott meg, mely akár 66 méterre is nyújtózhatott volna a Duna szintje fölé.

Tóth Róbert ezzel a Szabadság (Ferenc József) híd-tervével III. díjat nyert a híd tervezésére kiírt 1894-es pályázaton

Fotó: Berszán Gábor

Ruppenthal János a pesti partról a Gellérthegyre vezető hídjának terve, 1895

Fotó: Berszán Gábor

A meredek hídon természetesen nem csak gyalog, hanem siklóval is átjuthattak volna az emberek. A Vasárnapi Újság 1895-ben így írt róla:

Ruppenthal János budapesti mérnöknek az a terve, mely szerint ő fővárosunk pesti oldaláról egy olyan vashidat emelne a Duna fölött, mely egyenesen a Gellérthegy tetejére vezetne…A gőzsiklóval néhány pillanat alatt a várba juthat az ember s onnan mindjárt a legszebb kilátást élvezheti. A ki még nagyobb és szebb képet kíván látni, az a szomszédos Gellért-hegy tetejére siet. De az oda való fölkúszás már több időbe és nem csekély fáradságba kerül, mert a hegy minden oldalon meredek, sőt a Dunára néző sziklás homloka egyenesen járhatatlan….A  legtöbben úgy vélekednek, hogy a Gellért-hegyre is legjobb lenne egy alkalmas gőzsiklót építeni; a pálya elhelyezésére és a sikló alakjára nézve azonban még mindig nagyon elágazók az óhajtások és vélemények. Az ügy tanulmányozásával foglalkozó műszaki férfiak közül most a már említett mérnök minden körülmény számbavételével egy olyan tervet főzött ki, mely a könnyű és kényelmes följutás mellett azt is biztosítaná, hogy a kiránduló szemei már a fölmenetel közben is élvezetes látványban gyönyörködhetnének.

Cathy Szaléz, Schickedanz Albert és Sefehlner Gyula Jószerencsét jeligével az Erzsébet (Eskü téri) híd tervpályázatára beadott munkája

Fotó: BME

Ismeretlen tervező az Erzsébet (Eskü téri) híd tervpályázatára beküldött, Millennium jeligéjű munkája

Fotó: BME

A Petőfi (eredetileg Horthy Miklós) híd 1930-as tervpályázatára benyújtott, díjazott és megvásárolt művek

Fotó: Sulinet

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.