Az elmúlt harmincöt évben a McDonald’s logója a magyar utcaképek szerves részévé vált, hiszen a lánc jelenleg 113 egységet tart fenn az ország különböző részein – ennek közel negyede az utolsó öt év hozadéka –, a szám pedig rövidesen tovább nőhet.
Épp ezért is érdemes beszélni arról, hogy a cég milyen külső és belső arccal hozza létre az újabb üzleteit, legyen az teljesen új, szabadon álló étterem, vagy egy már álló épület tereit kitöltő átépítés – utóbbira kitűnő példa a Nyugati pályaudvar Teréz körút felé néző szárnyában augusztus 15-én újranyitó étterem, aminek arca az elmúlt közel százötven évben többször is gyökeresen megváltozott. Mai cikkünkben ennek a térnek a történetét, illetve a McDonald’s a rendszerváltás időszakában való első szárnypróbálgatásainak hátterét mutatjuk be.
Mindenek előtt ugorjunk vissza a kezdetekhez: 1846-ra a mai Nyugati helyén született meg az ország első pályaudvara, ami az első hazai vasútvonal, a Vácot Pesttel összekötő viszonylat egyik végállomásaként a magyar közlekedéstörténet egyik legfontosabb épülete volt. A Magyar Középponti Vasút által építtetett pesti indóháznak ennek ellenére három évtized sem jutott, hiszen az Osztrák Államvasút Társaság 1875-ben megkezdte a régi épületnek a ma is látható utóddal való körbeépítését, majd a felesleges részek elbontását.
A munkát összefogó August W. De Serres építészeti terve, valamint a világhírű párizsi tornyot is jegyző Gustave Eiffel irodájában dolgozó Seyrig Theofil és Germain Salard (őket a magyar oldalról Bernárdt Viktor segítette) vasszerkezete végül két év alatt vált valósággá, így 1877. október 28-án megnyithatta a kapuit a mai pályaudvar, aminek egy – ma is álló – császári és királyi váró is a részét képezte.
A számos váróteremmel, illetve lenyűgöző pénztárcsarnokkal rendelkező épületben a vendéglátásnak is jutott hely: a Teréz körút felé néző főhomlokzatból a kiépítés alatt álló Nagykörúttal párhuzamosan kinyúló szárnyra több forrás is az uralkodó fogadótereként hivatkozik, 1895-ben azonban mégis itt nyílt meg a pályaudvar első nagy vendéglátóhelye.

Az 1880 óta a főbejárattal szemben álló, a második világháború után eltűnt MÁV-épületben működő Schuster-féle sörcsarnok ekkor költözött a pályaudvar épületébe, népszerűsége pedig a századfordulón sem halványodott – a megnyitás huszonötödik évfordulóján, 1905-ben az Ország-Világ almanachjában például ezt olvashatjuk az akkor már az ifjabb Schuster Ernő által vezetett helyről:
Ha van valami, ami a székesfővárosba érkező külföldieket mindjárt az ideérkezésnél kellemes érzelmekre hangolhatja, (…) nem lehet más, mint a magyar királyi államvasutak nyugati pályaudvarának a Teréz körúton lévő nagyszabású, igazán világvárosias vendéglője. Nemcsak a vendéglőhelyiségek nagy dimenziói imponálnak, de az egész berendezés, az elegáns szervirozás, az asztalokon látható edények és evőeszközök és a kiszolgáló személyzet is elsőrendű.