LEAD Technologies Inc. V1.01
Külföld

Leprimitívezte a lapkiadó vezetője a lengyel kormánypártot, forr az indulat

24.hu
24.hu

2017. 03. 17. 21:05

A Ringier Axel Springer vezetője körlevelet adott ki, hogyan kezeljék az újságírók Donald Tusk megválasztását az ET élére, ami a lengyel kormány leggyűlöletesebb rémálma volt. Kaczynskiék hőbörögnek, a sajtószabadságért kiáltoznak, német befolyást emlegetnek.
Korábban a témában:

Botrányt keltett Lengyelországban a Ringier Axel Springer német-svájci médiakonszern pénteki belső körlevele, amiben a cég főnöke arra szólítja fel lengyel alkamazottait, hogy a múlt heti EU-csúcs után helyezzék megfelelő megvilágításba Varsó és Brüsszel viszonyát. Mark Dekan levelét a Wpolityce.pl konzervatív hírportál tette közzé. Csütörtök este az iratot a lengyel közszolgálati televízió idézte.

Az értékek és az ész legyőzték a primitív ideológiákat

– írta Dekan arra vonatkozóan, az EU-csúcs zárókövetkeztetéseit, valamint a Donald Tusk volt lengyel miniszterelnök újraválasztását az Európai Tanács élére a 27 uniós tagállam annak ellenére hagyta jóvá, hogy Beata Szydlo lengyel kormányfő ellenezte ezt.

“Tuskkal együtt a lengyelek győztek, mindazok, akik büszkék az EU-tagságra” – állapította meg a médiakonszern főnöke hozzátéve, a vesztesek között Jaroslaw Kaczynski, a kormányzó Jog és Igazságosság (PiS) elnöke mellett “Lengyelország hírneve is szerepel”. Szerinte az EU “megtanulta, hogy nem kell mindenáron törekedni az egységre”, és e “nagyon értékes” felismerés fényében “bizonyára felgyorsul a többsebességes EU koncepciójának beindítása”

A közeljövőben az uniós integráció autópályáján nemcsak a gyorsforgalmi és a lassító sáv jelenik meg, hanem egy parkoló is

– fogalmazott Dekan, hozzátéve: “éppen ebben a pillanatban kell bekapcsolódnia a szabad médiának, mint amilyen mi vagyunk”. A körlevél arra biztatja az újságírókat: “súgják meg az olvasóknak, mit kell tenniük, hogy a gyorsforgalmi sávban, ne pedig a parkolóban maradjanak”.

Aggódik a lengyel külügy

A lengyel külügyminisztérium péntek este közleményt adott ki. Szerintük a körlevél “kísérlet lehet a beavatkozásra a lengyelországi média függetlenségébe”. “A lengyelországi médiapiac helyzete már többször a kétoldalú megbeszélések témája volt” – írja a tárca, utalva a külföldi tulajdonú médiában megjelenő, a PiS-kormányt bíráló kommentárokra. “Kérni fogjuk partnereink magyarázatát” – áll a közleményben.

Beata Mazurek, a PiS szóvivője “botrányosnak” nevezte a levelet, ami szerinte arra vall, hogy a német média megpróbál beavatkozni a lengyel belügyekbe. Ryszard Terlecki, a PiS-ből megválasztott házelnök-helyettes kilátásba helyzete, hogy az üggyel jövő héten a parlament kulturális bizottsága foglalkozik rendkívüli ülésén. A G20 csoport németországi miniszteri találkozóján részt vevő

Mateusz Morawiecki lengyel kormányfő-helyettes “szégyenletes, a sajtószabadságot sértő” ügynek minősítette a levelet.

Krzysztof Skowronski, a legtöbb lengyel újságírót tömörítő szövetség, az SDP elnöke a lengyel köztelevíziónak elmondta: a “tényekkel alá nem támasztott értékelést” tartalmazó levél fényt derít arra, hogy a német cég “eszközként kezeli a médiát”. Dekan sérti az elvet, hogy az üzlet világát szigorúan külön kell választani az újságírói küldetéstől – mondta Skowronski. Az SDP péntek délután egy nyilatkozatban úgy értékelte, a médiakonszern korlátozza a sajtószabadságot.

A Ringier Axel Springer az egyik legnagyobb kiadó Lengyelországban, többek között a Fakt bulvár napilap, a Newsweek hetilap, a Forbes lengyel változatát adja ki, tulajdonosa az egyik legolvasottabb hírportálnak, az Onet.pl-nek is.

(MTI)

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.