Nagyvilág

Sosem derül ki az orosz tengeralattjáró-katasztrófa oka

Az orosz nukleáris meghajtású tengeralattjárón bekövetkezett balesetben túlélők elbeszélése szerint kétszer került freongáz a legénységi kajütbe: előbb az ottani (vélt) tűz miatt, majd oda került valamiért a torpedórekeszbe való adag is.

A Komszomolszkaja Pravda című lapnak a fokinói katonai kórházban kezelt sérültek elmondták: mindenkinek volt oxigénmaszkja, hangjelzést is adott a tűzoltó rendszer – igaz, másodperces késéssel -, a rangidős pedig parancsot adott a maszkok felvételére, de volt, aki így is telibe kapta a gázt, és azonnal elkábult, mások gyakorlat híján nem tudták elég gyorsan felvenni és beszabályozni, egyesek pedig odébb tették, hogy ne legyen útban, amikor éppen pihenni tértek a műszak után.

Elmondták, hogy a csapatot úgy szedték össze a fél országból, volt, aki Kamcsatkáról érkezett, mert nagy a hiány szakértő mérnökökből és munkásokból egyaránt, és sokan nem is akartak részt venni a Nyerpa kipróbálásában.

Egy szakértő hozzátette: régebben évente több ilyen hajót is átadtak, manapság jó, ha ötévente egy elkészül.

Apját megmentette, ő meghalt

Legalább egy igazi hős is volt a tengeralattjárón: az Amur menti Komszomolszk hajógyárából a 25 éves Alekszandr Nyezsurov apjával, Vlagyimirral együtt vett részt a próbaúton. A fiú idejében felöltötte a maszkot, s apja keresésére indult. Mikor megtalálta eszméletlen állapotban, ráadta saját maszkját és felvonszolta egy szinttel feljebb, majd újra lement másokat menteni, és közben életét vesztette.

Apja a fokinói kórház intenzív osztályán van súlyos fagyási sérülésekkel. Bolsoj Kamenyben, ahová befutott a Nyerpa, négy halottat gyászolnak.

Sosem fog kiderülni a tragédia oka

Nyikolaj Markovcev első osztályú tartalékos kapitány, aki sokáig szolgált atommeghajtású tengeralattjárókon, majd a Szövetségi Biztonsági Szolgálatnál a tengeralattjáró flottát felügyelte, a lapnak nyilatkozva kijelentette: alighanem tűz volt a Nyerpán, csak ezzel magyarázható az áldozatok nagy száma, de a részletek soha nem fognak nyilvánosságra kerülni.

Hozzátette: tapasztalata szerint a hajógyári átadó csapat kiképzése általában formális, ezért a civilek többnyire felkészületlenül kerülnek a tengeralattjáróra, ahol több mint száz civil jelenléte mindenképpen veszélyes.

Arra a kérdésre, hogy milyen veszélyekkel kell még számolni, Alekszandr Lanszkov első osztályú tartalékos kapitány, egy atommeghajtású tengeralattjáró volt parancsnoka úgy vélte: a legfőbb veszélyt az elavult technika és fegyverzet jelenti, mindenekelőtt azok a tengeralattjárók, repülőgépek, helikopterek, hagyományos és nukleáris rakéták, vegyi töltetek, amelyeknek rég lejárt a garanciája.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik