Nagyvilág

Új világrend jön Koszovó után

Koszovó függetlenségének elismerése egy új világrend felé vezető út állomása. Az Egyesült Államok egyre kevésbé kívánja felvállalni a világ őre szerepet, a multipoláris, azaz többközpontú világ viszont éppen a Koszovót leginkább elutasító államok, a hatalmi központi státusra aspiráló Oroszország és Kína érdekeit szolgálná – áll Bíró Gáspár nemzetközi szakértő lapunk számára készített elemzésében.

A történelem folyamán egy-egy új világrend kialakulásához háborúk sorozata vezetett, vérontást és szenvedést okozva évtizedekre vagy évszázadokra. Az 1945 utáni világrend, a nemzetközi rendszer, avagy a nemzetállamok egyetemes rendje napjainkban a szétmorzsolódás tüneteit mutatja. A folyamat már a kilencvenes években elkezdődött, de ma, Koszovó kapcsán egyértelmű bizonyíték is van a kezünkben e tekintetben.

A legvalószínűbb új rend pedig a többközpontúság, a multipolaritás. Ez elméletileg azt jelenti, hogy kialakul néhány, nem több mint öt vagy hat nagyhatalmi góc, amelyek globális szinten képesek kiegyensúlyozni egymást, úgy, hogy közben nem szólnak bele a másik befolyási övezetében zajló folyamatokba. Szakírók a pozitív oldalon könyvelik el, hogy a háború veszélye e nagyhatalmak között minimálisra csökken, a negatív oldalon pedig azt, hogy állandósulnak a regionális, azaz peremvidéki konfliktusok, amelyeknek első számú érintettjei a kis államok lesznek. Naivitás azt feltételezni, hogy ha ez a modell megvalósul, akkor a befolyási övezetek határai úgymond „befagynak”. Ezt a régi birodalmi rendek tapasztalata és a józan ész is cáfolja.

Jelen cikkben nem nyitnék vitát arról, hogy Koszovó állam elismerése jó vagy sem, a jelenség ugyanis sokkal nagyobb horderejű lehet hosszabb távon, mint az a tény, hogy Szerbiát minden érvényben lévő és a tárgykört szabályozó nemzetközi egyezmény ellenére – beleértve az ENSZ Biztonsági Tanácsának határozatait – megfosztják területe 15 százalékától. Vagyis nyugati nagyhatalmi asszisztenciával szétverik, ahogyan a kilencvenes években szétverték Jugoszláviát (JSZSZK).

Az oroszok és a kínaiak érdeke

Oroszország és Kína erélyesen tiltakozik Koszovó függetlenségének elismerése ellen, noha ez éppen annak a folyamatnak a része, amit ők maguk indítottak el úgy másfél évtizede. Tehát pontosan az történik, amit akarnak, csak éppen nem ők vannak a kormányosi állásban, hanem a Nyugat. A multipoláris világrend kialakulásáról van szó.

Bush és Putyin - jövőbe látnak? (Fotó: MTI)

Bush és Putyin – jövőbe látnak? (Fotó: MTI)

A NATO 1997. júliusi „megnevezési csúcsa” előtt (amikor eldőlt, hogy a tagságra akkor csak Csehország, Lengyelország és Magyarország esélyes), az akkori kínai és orosz elnökök, Csang Cö-Min és Borisz Jelcin Moszkvában, áprilisban együttműködési egyezményt írtak alá a multipoláris világrend létrehozásáról. Az eszmét akkor még Jacques Chirac francia elnök is támogatta – ez ma már nem mondható el Nicolas Sarkozy külpolitikájáról.

Csak elvben egypólusú a világ

A többpólusú világ kérdésének napirenden tartása az eltelt időszakban kifejezetten Amerika-ellenes céllal történt, egészen pontosan az Egyesült Államok vezérelte, unipolárisnak mondott rend – amely inkább elméleti feltevés volt, mint valóság – megváltoztatása. Ha ugyanis az amerikaiak szándékai megvalósultak volna, ma már túl lennénk a közel-keleti krízisen, Pakisztán és India nem rendelkezne atomfegyverrel, Irán közel sem lenne ez utóbbi birtoklásához, az afganisztáni, az iraki és a kasmíri válság is megoldódott volna, Afrika nagy része nem állna lángokban, s a sort folytatni lehetne Washington kudarcairól.

Az USA nem tud a világ megmentője lenni

Nos éppen ez utóbbi tapasztalatok vezettek sokakat az Egyesült Államokban, különösen a Kongresszusban arra a következtetésre, hogy változtatni kell. Nem vállalható tovább a globális rendteremtő és -fenntartó szerep: mind anyagilag, mind szimbolikusan túl nagy ára van. Tehát ha a világ valóban a multipolaritás felé halad, az nem utolsósorban azért történik, mert az amerikaiak is úgy akarják.

Amerika, amely – mint minden valamirevaló 19. századi nagyhatalom – az abszolút állami szuverenitás doktrínájának alapján áll, beleértve a háborúhoz való jogot, eddig távolságtartó hűvösséggel figyelte e fejleményeket, de alapvetően nem ellenkezett. Ezután sem fog, amennyiben a nemzetállamok ellehetetlenítése folytatódik, de ő maga nem fogja feladni az abszolút szuverenitást, még egy multipoláris világrend keretében sem. Amint azt teszi, illetve tenni fogja Oroszország, Kína és más nagyhatalmi státusra aspiráló állam.

—-Vége a határok sérthetetlenségének—-

Én úgy látom, hogy a multipoláris világrend karnyújtásnyira van. Ennek legfontosabb jele a nemzetállamok fellazítása, amelynek velejárója az állam területi integritása és a status quo határok sérthetetlensége elveinek a részleges felfüggesztése – ahogyan ez Koszovóban történt. Ezen elvek képezték az 1945 utáni nemzetközi rendszer „kőbe vésett” szabályait, a belügyekbe való be nem avatkozás elvével kiegészítve.

A be nem avatkozást már a kilencvenes évek elején, elsősorban az emberi jogokra való hivatkozással szalonképtelennek nyilvánították, míg a másik kettővel kapcsolatban formálisan fennállt a nemzetközi konszenzus. Egészen február 17-ig, a pristinai parlament függetlenségi nyilatkozatáig. Formálisan, mert ezen elvek erodálása már korábban megkezdődött. A folyamatban instrumentális szerepe volt és van az Európai Uniónak.

Az EU rombolja szét a nemzetállamokat?

Nemzetállamról nem beszélhetünk a következő három elem együttes megléte nélkül: a térképen és a terepen is pontosan rögzített politikai határok, egyetlen szuverén hatalmi központ (kormányzat), mely a terület fölött és a központi hatalommal állampolgársági jogviszonyban lévő lakosság fölött gyakorolja a szuverenitást.

Az európai integráció során az elmúlt másfél évtizedben mindhárom elem folyamatosan veszítette el hagyományos tartalmát. Konszenzus, nem pedig háborúk során.

Moszkva és Peking elbizonytalanodott

Moszkva és Peking álláspontja multipolaritás-ügyben ugyanakkor mintha megingott volna. Eddig otthonosan mozogtak az 1945 utáni nemzetközi rendben, megszokták, és sokszor sikeresen használták fel a szabályait és intézményeit nemzeti érdekeik érvényesítésére. De mi van, ha ez utóbbiak okafogyottá válnak? A nyugat-európaiak és az amerikaiak is bebizonyították, hogy képesek hatalmi vákuumban – még ha közepes és váltakozó sikerrel is – érvényesíteni érdekeiket.

Elég csak a kilencvenes években nagyobb fordulatszámra kapcsolt gazdasági globalizáció nyugat diktálta ütemére gondolni (hosszabbtávú következményei egyelőre még csak sejthetők), a liberális intervencionizmus doktrínájára és gyakorlatára (demokráciát csinálunk a peremvidéken katonai beavatkozás árán is), valamint a liberális institucionalizmus és a reálpolitika elveinek koktélszerű keverésére, a pillanatnyi érdekek szerint – s a felsorolás távolról sem teljes.

Mindeközben a technológiai szakadék Amerika és a többi potenciális „multipoláris” nagyhatalom között egyre nő, elég csak a rakétaelhárító pajzs tervére, vagy az űr éppen kibontakozó militarizálására utalni. A nukleáris fegyverek jelentősen veszíthetnek stratégiai súlyukból, amennyiben rakétával vagy az űrből kiiktathatók, a sikeres ellencsapás veszélye nélkül.

Véleményem szerint ez az oka annak, hogy a látványosan önellentmondó érvrendszerre épülő retorikájukban Moszkva, Peking egyrészt multipoláris világrendet kívánnak, másrészt e renden belül továbbra is érvényesíteni kívánják az 1945 után kialakult nemzetközi rendszer szabályait. Talán egy nap rájönnek, hogy a kettő összeegyeztethetetlen. Vagy visszatér a világ a régi nemzetállami rendhez, ennek összes kellékével (az esély elég csekély), vagy fejest ugrik egy nem kellőképpen feltérképezett jövőbe.

Jó reggelt, Koszovó.

(A szerző az ELTE Politikatudományi Intézet egyetemi tanára)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik