Budapest, 2007. július 7.
Csak a Deák Ferenc térig közlekedik a 2-es metró a felújítási munkálatok miatt, így a hétvégétől már itt metrópótló buszra kell szállniuk azoknak, akik az Örs vezér tere felé tartanak. A Déli pályaudvar és az Örs vezér tere közötti 18 perces metróút a pótlóbuszok miatt 10 perccel hosszabb lesz, így az utasoknak 28 perces utazásra kell készülniük.
MTI Fotó: Koszticsák Szilárd
Közélet

Teljes zűrzavarba taszítja a metrópótlást a lobbiharc

24.hu
24.hu

hírgyáros. 2016. 09. 13. 13:39

Kormányhoz közel álló érdekkörök marják egymást a cafatokért. Nagyjából így jellemezhető, ahogy annak az eldöntése zajlik, hogy ki és hogyan pótolja majd a 3-as metró felújítása alatt a földalattit. A harcban szerephez jut Varga Mihály, Habony Árpád, Rogán Antal, Pintér Sándor és úgy tűnik, hogy csak lózungok szintjén a magyar buszgyártás. Eközben egyre nőnek a költségek és egyre értelmetlenebbek a kiszervezések.
Korábban a témában:

Totális káosz alakult ki a kormányhoz közeli érdekcsoportok vetélkedése miatt a BKK busztendere körül – írja az Index. A 3-as metró a tömegkatasztrófa felé száguld, fel kéne újítani, de ahhoz meg kéne a metrópótlás miatt rengeteg busz. A BKK ugyan megpályáztatott 150 buszt működtetésre, be is futott a lengyel Solaris és a magyar Mabi Busz, de a kormány egy tollvonással érvénytelenítette ezt.

Tette mindezt úgy, hogy a magyar buszgyártás fellendítésére hivatkozva golyózott ki egy magyar buszgyártót a tenderből.

Aztán jöttek a furábbnál furább esetek. Először közölték, hogy egy cégnek kéne kiszervezni az egész projektet, pályáztatásostul, üzemeltetésestül, mert így majd fellendül a magyar buszipar. Tarlós István főpolgármester szerint ez viszont nagyon durva pluszköltséget jelentene:

a 13 milliárdos eredeti koncepció helyett 23 milliárd forintba fájna a kiszervezés.

Ebbe csak úgy ment bele a főváros, ha a kormány vállalja a különbözet kifizetését. A BKK közben jelezte a tenderen elindult cégeknek, hogy szeptember 11-ig mutassanak be gyártói kötelezettségvállalást, ami szerint 5 hónap alatt 50 buszt is forgalomba tudnak állítani, két hónap alatt még 50-et és még két hónap alatt még 50-et. A buszvásárlásra ráadásul nehezen adnak hitelt a bankok, maximum úgy, ha a menő nyugati buszokat szereznek be, amiket utána jó áron tovább tudnak adni.

Vargától Habonyon át Pintérig

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter felhorgadt a BKK fenti üzenetén, ami az általa kedvelt Mabit hozta volna hátrányos helyzetbe. Eredetileg amúgy a Mabi nyerte a pótlótendert, de a Solaris nagyon aláment árban, ezért csak a buszok egy része lett volna Mabi. Ezután kezdett el a cég kőkeményen lobbizni és mószerolni.

mabi busz (Array)
Mabi Busz

Az Index úgy tudja, hogy a metrópótlás kiszervezését egy másik érdekkör, Rogán Antal, Habony Árpád és Tombor András köre találta ki. Ők eleve próbálnak a fővárosba bekerülni, pl. a Közbeszerzési Kft.-n vagy a BKK-n keresztül. Gyorsan alapított is egy hozzájuk köthető céget a nyíregyházi Járku Tamás, ez lett a Budapest-Busz Zrt., sokak szerint ez nyerheti meg a kiszervezési tendert.

Ott van még az ITK Holding, aminek a Pintér Sándor belügyminiszterhez közel álló Kossa György a vezérigazgatója. Az ITK jóban van a Mercedesszel is, már szándéknyilatkozatot is aláírtak a Mercedes buszok gyártását tulajdonló EvoBusszal. Lehet, hogy a kormány hálából a Mercedes kecskeméti beruházásaiért tőlük szerez majd buszokat. Mellettük amúgy a régóta a BKK-nak járatokat üzemeltető VT Arriva is a bödön közelébe kerülhet.

Ez (nem) lesz

A cikk szerint ha a kormány tényleg magyar buszt akarna, akkor a Mabit kéne választania, csak az tud városi csuklós buszt gyártani Magyarországon. De a Mabi esélyei most csekélyek. Helyette a két erős pályázó olyan háttérből érkezhet, hogy nincs nagyvárosi tapasztalata, ráadásul 20 milliárddal drágábban.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Election posters with the leading candidates for the presidential elections in France with  Le Pen (l) and E. Macron (c) can be seen in Henin-Beaumont, France, 23 April 2017. A total of eleven candidates participates in the first round of the presidential elections. Photo: Kay Nietfeld/dpa
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.