Üzleti tippek

Inkognitóban a webshopos átverések nyomában

webshop (webshop)
webshop (webshop)

Még mindig a termékvisszaváltással trükköznek a boltok, és az árukészlet sem mindig naprakész.

Átfogó felmérésben tesztelte a hazai online boltok megbízhatóságát az Olcsóbbat.hu ár-összehasonlító oldal. A kutatásban 117 webshop szolgáltatásait  és a vásárlás teljes folyamatát vizsgálták. A termékvisszaváltás és az árukészlet mellett az összegzés szerint további probléma, hogy csak kevés helyen lehet bankkártyával fizetni, de a webáruházak többsége pontosan szállít, és fejleszti szolgáltatásait.

Egy éven belül ez volt az internetes portál harmadik titkos próbavásárlási akciója. A felmérés – a hasonló kutatásokkal szemben – laikus fogyasztói vélemények összegzése helyett független piackutató „professzionális vásárlóira” bízta az értékelést.

Próbavásárlók bevetésen

Magyar sikersztori

A próbavásárlók az Olcsóbbat.hu oldalán regisztrált webshopokat tesztelték. A regisztrációt követően vásárlást kezdeményeztek, majd lépésről lépésre ellenőrizték a teljesítéshez vezető út minden egyes mozzanatát – a megrendeléstől, a visszaigazoláson át a fizetésig és a kiszállításig –, és részletesen megvizsgálták a vásárlástól való elállás és a garanciális szolgáltatások ügymenetét. Mindeközben több szempont szerint elemezték magát az oldalt is. Vizsgálták az általános tudnivalókat, az adatvédelemről, a fizetés menetéről, az elállás jogáról, szavatosságról, garanciáról szóló tájékoztatókat, majd a honlapok áttekinthetőségéről, összhatásáról alkotott benyomásaikat is megfogalmazták.

A felmérés során ellenőrzött 117 bolttal összesen 220 tesztet végeztek, a webshopok nagy részét tehát többször is megvizsgálták. A kutatás végén a szigorú szempontok ellenére is biztató eredmények születtek. A vizsgált webshopok csaknem 89 százaléka, 104 bolt kapta meg a megbízható minősítést. A boltok csaknem fele kimagasló eredményt ért el a teszten, a résztvevők átlagértéke 67 százalék volt.

A tesztvásárlók megállapították, hogy a webshopok legtöbbjében jól működő termékkereső segíti a tájékozódást, az oldalon feltüntetett cikkekről részletes leírások, képek állnak rendelkezésre. Az adatvédelmi tájékoztatót többségében a törvényi előírásoknak megfelelően tüntetik fel a boltok. A nagy többség teljes körűen tájékoztat a szállítási költségekről, a visszaváltás menetéről, a garancia és szavatosság feltételeiről. A honlapok nagyobb része megjelenésében is színvonalas és bizalomkeltő, a regisztráció és megrendelés folyamata gyors.

Gyorsabbak, pontosabbak

A tavalyi felmérések eredményeihez képest több területen is fejlődés látszik. Technikailag sokkal felkészültebbek a boltok, gyorsabbá vált a megrendelés folyamata, és a webáruházakban a törvényi előírásoknak megfelelően a visszaigazolásra sem kell már 72 óránál többet várni. A termékkiszállítás is pontosabb a korábbinál: a megbeszélt időben, a tranzakciót számlával igazolva teljesítenek az áruházak.

Még mindig ugyanazok a kritikus pontok

Az internetes boltok jelentős részénél nem mindig naprakész az áru elérhetőségére vonatkozó tájékoztatás. Nem mindig derül ki például, hogy a kiválasztott áru raktárról rendelhető-e – pedig egy kis fejlesztéssel sok vásárlói panasztól kímélhetnék meg magukat a boltok.

A legtöbb webshop többféle fizetési módot is kínál – a leggyakoribb az utánvétes kiszállítás, és sok helyen van lehetőség banki átutalásos előrefizetésre, de a tesztelők szerint sajnos kevésbé jellemző a postai utánvétes és a bankkártyás fizetés.

A legtöbb problémával, akárcsak a korábbi felmérésekben, a termékvisszaváltásnál találkoztak a tesztvásárlók. Sok oldal ugyanis nem közli, milyen úton-módon lehet a terméket visszaváltani, és az milyen költséggel jár. Márpedig az elállási jog különösen fontos eleme az internetes vásárlásnak, hiszen vásárláskor nincs lehetőség előzetesen megtekinteni és kipróbálni az árucikket.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik