Üzleti tippek

Reggeli harcok

A kereskedelmi célcsoportban vezet a Class FM, a teljes lakosságnál az MR1-Kossuth Rádió, de a dübörgő reggeli műsorának köszönhetően az év elejéhez képest nagyot ugrott a Neo FM.

A napot indító reggeli műsor elviszi a hátán az egész rádiót, már persze ha kedvelik a hallgatók. A Neo FM és a Class FM idei első háromhavi hallgatottsági adatai alapján továbbra is igazolva látjuk ezt a slágeres-danubiusos időkben tapasztalt szabályt. Lehet szeretni, vagy nem szeretni a Bochkor, Boros, Voga triót, de a Neo emelkedő hallgatottságát látva el kell ismerni, hogy tudnak valamit. Ugyanakkor az országos frekvencia megszerzésére gyorsabban reagáló, Sebestyén Balázsékat villámgyorsan leszerződtető Class FM-nél sem lehetnek elkeseredve, hiszen ugyan a reggeli sávban már hallgatottabb a Neo, a teljes napot nézve továbbra is vezetnek.

A fentiek a 18–49 évesekre vonatkoznak, ugyanis a 15 év feletti lakosságnál az MR1-Kossuth Rádió veri mindkét kereskedelmi adót, nemcsak teljes napon, hanem a reggeli sávban is, ahol a 180 perc című műsorukkal versenyeznek a bulváros konkurensekkel.

Reggeli harcok 1

Kiélezett tehát a verseny, amit az is mutat, hogy az első hallgatottsági adatok februári publikálása után mindegyik nagyobb rádió győztesnek és piacvezetőnek kiáltotta ki magát, megkeresve azt a hallgatottsági bontást, ahol a legjobban áll. Ez a civakodás nem mutatott túl jó képet a rádiós piacról, ezért az ilyen vitákat elkerülendő, a három nagy, a Neo, a Class és a Magyar Rádió megállapodott abban, hogy áprilistól csak közösen publikálnak adatokat.

új helyzet, új lehetőségek I.

Az Est Media Group büszke arra, amit a Neo FM elért, és én is úgy látom, hogy többet valósítottunk meg, mint amennyit eredetileg tervezni mertünk. A pályázati siker meglepetésként ért minket, hiszen minden jel arra utalt, hogy a két korábbi kereskedelmi rádió kap lehetőséget a folytatásra. Kevesen tudják, de november 19-én egy korábbi raktárhelyiségből átalakított stúdióban szólalt meg a Himnusz a Neo FM-en. Azóta a Neo FM a kereskedelmi szempontból legfontosabb célcsoportban és időszakokban piacvezetővé vált, működése kiegyensúlyozott és stabil. A márka ismertsége folyamatosan erősödik, és már most látható, hogy meghatározó médiapiaci szereplőként zárja majd az évet. Mindezt úgy, hogy minden korábbinál több magyar zenét játszunk és új műsorelemeket honosítunk meg a műfajban. Amire különösen büszkék vagyunk, hogy a hallgatók tömege megmaradt a rádiónál, és hogy körvonalazódik egy olyan piaci összefogás, ami a teljes médiatípus jövője szempontjából meghatározó lehet. (Kádár Tamás, a Neo FM-et működtető FM1 Zrt. vezérigazgatója, az Est Media Group ügyvezetője)

A hallgatottsági adatok trendjét vizsgálva elmondható, hogy a Neo FM-nek van a legtöbb oka az örömre. Januárban a rádió a 18–49 évesek körében mért átlag napi hallgatottsága 601 ezer volt. Februárban ennél 143 ezerrel magasabb hallgatottságot értek el, márciusban pedig ezt is megfejelték közel 80 ezer hallgatóval, így két hónap alatt bő 200 ezer új hívet szereztek maguknak.

Reggeli harcok 1

Fej fej mellett

A 15 év felettiek körében több mint egymilliós napi hallgatottsággal indult januárban a Neo, ez a kör márciusra 93 ezer fővel bővült. A Bumeráng átlagos hallgatószáma a 18–49 éveseknél 724 ezer volt márciusban.

Ez utóbbi korcsoportban a Class FM reggeli műsora százezerrel kevesebb érdeklődőt vonzott. Januárhoz képest márciusban a Class átlag napi hallgatottsága, ha nem is sokkal, de csökkent. A 18–49 éveseknél elért 884 ezer hallgatójuk még így is 60 ezerrel több, mint amit a Neo tud felmutatni, bár hozzá kell tenni, hogy ez a differencia az év elején még 300 ezer volt a Class javára. A 15 év felettiek körében közel 100 ezer hallgatóval veri a Class a Neót. Januárban még itt is nagyobb volt a különbség, akkor 280 ezerrel vezetett a Class.

Új helyzet, új lehetőségek II.

A Class FM novemberi indulása óta sikeresen van jelen a rádiós piacon. Reggeli műsorunk, a Morning show pedig erőteljesen megszorongatta a 12 évig verhetetlen Bumerángot. Elkezdtük lebontani azokat a falakat, amelyek az elmúlt 12 évben sokszor értelmetlen egoharcok menték gátolták a rádiós piac érdemi növekedését és fejlődését. Kialakult egy az összes szereplő számára elfogadható új mérési módszer, és a többi rádióval közösen elkezdtünk dolgozni azon, hogy a rádiós piacot visszaemeljük a méltó helyére. Az összefogás igen jól halad, és nem akarom elkiabálni, de rövidesen egy olyan egységes iparági szerveződés jöhet létre a MEME égisze alatt, amilyen az elmúlt években elképzelhetetlen lett volna. Boldog és elégedett vagyok, hiszen jó úton haladunk afelé, hogy legfőbb célkitűzéseinket elérjük, ám tudjuk, hogy van még min dolgozni és van még hova fejlődni. Végezetül egyet biztosan kijelenthetünk: a piacra lépett két új szereplő az összes szakértő egybecsengő véleménye alapján felpezsdítette a hazai rádiós közeg állóvizét. (Pakots Zsolt, a Class FM-et működtető Advenio Zrt. vezérigazgatója)

Amennyiben a két rádió márciusi átlag napi adatait órák szerinti bontásban nézzük, akkor látszik, hogy mind a 18–49 évesek, mind a 15 évnél idősebbek körében nemcsak a reggeli műsor alatt, hanem egész délelőtt jobban teljesít a Neo a Classnál. Dél körül már igen szoros a verseny a két rádió között, majd délután a Class veszi át a vezetést, és az előnye késő estig kitart.
Emelkedő hallgatottsága miatt beírhatunk egy piros pontot az MR1-Kossuth Rádiónak is. A 18–49 éveseknél ugyan meg sem közelítik a két nagy kereskedelmi adót, de januártól márciusig 282 ezerről 359 ezerre növelték hallgatottságukat. A 15 év felettiek körében ugyanekkor 1,43 millióról 1,59 millióra tornázták fel magukat. Ebben a szélesebb célcsoportban a Class és a Neo már csak a hátát látja a közszolgálati főadónak.

… és a többiek

A Magyar Rádió fiatalokat megcélzó adója, az MR2 a 18–49 éveseknél nagyságrendileg hasonló eredményeket produkál, mint az MR1. Az országot szinte teljes egészében lefedő Petőfit a kereskedelmi célcsoportban ugyanakkor a kisebb elérésű Juventus és a Rádió 1 Network is megelőzi. S akkor is ez a helyzet, ha pusztán a reggeli műsorokat nézzük. A fenti három adó közül hétköznap reggelenként 300 ezer hallgatójával a Juventus vezet, a Rádió 1 Network 261 ezer, az MR2 pedig 128 ezer kereskedelmileg fontos rádiózót ér el. Hiába erősödött a fiatalabbak körében is a Kossuth, reggelenként csak 254 ezer 18–49 éves kíváncsi rá, azaz a Juventus és a Rádió 1 is megelőzi.

új helyzet, új lehetőségek III.

Adóink három éve kialakított pozicionálását az új szereplők megjelenése miatt nem változtattuk meg. Örömmel észleltük ugyanakkor, hogy egy réteg, amely korábban kereskedelmi rádiót hallgatott, most gyakrabban kapcsol a közrádió adóira, és közülük sokan nálunk is maradnak. A piaci változások után a reklámozók egy része elbizonytalanodott, hogy érdemes-e egyáltalán rádióban hirdetniük. Pedig a rádió továbbra is egy magas elérésű, nagyon hatékony reklámfelület, a fogyasztó számára pedig ingyenes, és az itt elhangzó reklámok befogadására való hallgatói nyitottság sokszor jobb a tévés hirdetéseknél. 2010-re az elemzők a rádiós reklámköltések további csökkenését prognosztizálják. Az MR tavaly a piaci átlagnál jobban teljesített, és nagyon remélem, hogy ezt a kedvező tendenciát az idén is tartani tudjuk. Hallgatottsági szempontból az MR1-Kossuth Rádió vezető szerepének megerősítése a célunk, hallgatói bázisunkat a fiatalabb korosztályoknál is szeretnénk növelni. Az MR2-Petőfi Rádióban pedig meg akarjuk tartani megkülönböztető minőségi jegyeinket. (Such György, a Magyar Rádió elnöke)

Az MR3-Bartók Rádió zenei kínálata a 18–49 éves célcsoportot továbbra sem hozza lázba, ebből a körből kevesebb mint 30 ezer hallgatót érnek el naponta. A tágabb célcsoportban már jobban teljesít, 141 ezer átlagos napi hallgatójával, ez pedig 54 ezerrel több, mint amit januárban ért el.

Új helyzet, új lehetőségek IV.

Kedvező fejlemény, hogy – eltérően a múlttól – ma már beszél egymással a rádiós szakma arról, hogy hol a helyünk ma és hová szeretnénk eljutni. Méltatlanul alulreprezentált a rádió a médiamixekben, pedig ennél sokkal többet érdemel. Célunk, hogy egységes kommunikációval javítsuk a rádió mint médium megítélését és szerepét a reklámkampányokban. Többfajta kutatás látott napvilágot a közelmúltban, de ezekben közös, hogy a Juventus Rádió nemcsak megőrizte, de növelte is hallgatóinak számát. A budapesti, Pest megyei vételkörzetünkben első helyen áll mind a rádió, mind a reggeli műsorunk, megelőzve a Bumerángot és a Balázs-féle Morning show-t. Látjuk, hogy a médiát nagyon kellemetlenül érinti a válság, az idei év egyáltalán nem lesz könnyebb, mint a tavalyi. Ettől függetlenül jól vagyunk, agresszívek a terveink és tisztes profitot vár el a tulajdonos. A jövőre nézve célunk a frekvenciánk megtartása és az, hogy továbbra is kulcsszerepet töltsünk be a rádiós piacon mind a hallgatottságot, mind az eredményességet tekintve. (Laczkó Endre, a Juventus Rádió ügyvezető igazgatója)

Katolikusnak szánták

Amikor februárban foglalkoztunk a néhai Radio Deejay által használt 92,9-es fővárosi rádiós frekvencia pályázatával, akkor minden megkérdezett rádiós vezető azt nyilatkozta lapunknak, hogy ez már lefutott verseny. A pletykák szerint az elavult középhullámú frekvenciát használó Magyar Katolikus Rádió volt a frekvencia várományosa. Ennek ellenére öt rádió is rástartolt a 92,9-re. Amikor az egyik pályázót kérdeztük arról, hogy minek indul, ha egyszer már megvan a nyertes, azt felelte: „Ilyen szempontból kiszámíthatatlan az ORTT”. S lám, igaza lett, teljesen váratlanul a Klubrádió futott be győztesként. A döntés utáni balhéból viszont látszik, hogy valóban a Katolikus Rádió volt a favorit.

új helyzet, új lehetőségek V.

A teljes rádiós iparágat sújtó, majdnem 30 százalékos visszaeséssel szemben a helyi rádiós piacon kilencszázalékos csökkenést regisztráltunk. Az év végi prognózisunk arról szólt, hogy a válság okozta sokkon enyhíthet majd az országos piac átstrukturálódása. Ezt igazolta a közönségpiacon és a reklámpiacon teljesített eredményünk. Az előbbi tekintetében a 2010. januári adatok tanúsága szerint 16 megyeszékhelyen vezeti helyi rádió a hallgatottsági versenyt a teljes mért populációban (15–49 évesek). Ehhez fogható eredményt még soha nem produkáltak a helyi rádiók, amelyek sikerrel csábították magukhoz azokat a hallgatókat, akik nem találtak kedvükre valót az országos kínálatban. A reklámpiacon ugyanakkor az iparágból november-decemberben kivont mintegy 3-400 millió forintnak csak egy részét sikerült megszerezniük a helyi adóknak. Ezzel párhuzamosan megmozdult a helyi piac is: megnövekedett a lokális hirdetők száma, ám ők átlagban kevesebbet költöttek a rádióknál. (Radetzky András, a Helyi Rádiók Országos Egyesületének elnöke, a Fehérvár Rádió ügyvezetője)

Az érintett rádiótól kezdve a Fideszen és a KDNP-n át az ORTT-tag Szalai Annamáriáig sokan sérelmezték a döntést. Szalai elmondta azt is, hogy nem titkolt céljuk volt, hogy a Katolikus Rádiót juttassák frekvenciához. A szavazásnál az ORTT szemfüles MSZP-s és SZDSZ-es delegáltjai azt használták ki, hogy a KDNP-s tag éppen Kínában volt. A Budapesten és 30 km-es körzetében fogható frekvenciáért cserébe a Klubrádió vállalta, hogy lemond az általa eddig használt 95,3 MHz-es sávról. A Klubrádió tulajdonosa, Arató András szerint az általuk eddig használt, jövőre lejáró fővárosi frekvenciára szóló pályázatot már tavaly novemberben ki kellett volna írnia az ORTT-nek, ám ezt mind a mai napig nem tették meg, így bizonytalan volt a Klubrádió jövője. A Katolikus Rádiónak szánt frekvencián a Klubrádió mint közműsor-szolgáltató működhet. Ennek előnye, hogy nem kell műsor-szolgáltatási díjat fizetniük, hátránya, hogy a kereskedelmi rádiók reklámkeretének csak a felét, óránként hatpercnyi reklámot adhatnak.

Crystal és az Underground

A RadioMonitor első negyedéves összesítése szerint teljesen más a zenei kínálata a Neónak, a Classnak és az MR2-nek. A monitoringgal foglalkozó cég azt vizsgálta, hogy az idei első negyedévben mely dalokat játszották a legtöbbet ezek a zenei rádiók. A Class FM top 5 zenéje kivétel nélkül hazai előadóktól származik, Ladánybene 27, Demjén Ferenc, Ákos, Bereczki Zoltán és Crystal a sorrend. A Neo FM esetén csak egy Dobrády Ákos-szám képviseli a magyar előadókat a top 10-ben. Az azonban szembetűnő, hogy a Class-szal ellentétben a Neónál alacsonyabb játszási számok tartoznak az egyes dalokhoz. Ez arra utal, hogy a Class kevesebbet többször, a Neo pedig több számot kevesebbszer játszik. Ebből a szempontból az MR2 jobban hasonlít a Classra, viszont a közszolgálati zenei rádió kínálata egészen más, náluk alternatívabb a kínálat. A magyar előadókat a Crystal helyett a Magashegyi Underground és a Pannonia Allstars képviseli a legtöbbet játszott számok toplistáján.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik