Üzleti tippek

Online módi

A legnagyobb ruhamárkák mostanáig nem nagyon számoltak az internetes értékesítésben rejlő lehetőségekkel. A recesszió jótékonyan hatott a folyamat felgyorsulására, hamarosan a Tesco is elindítja virtuális ruhaboltját.

Hosszú távú stratégiánkban döntő szerepet játszik az internet – míg ez a mondat a vállalatvezetők legtöbbjének szájából már több éve elhangzott, addig a ruhagyártó cégek legtöbbje csak most ismerkedik a világháló nyújtotta lehetőségekkel. Pedig egy valamirevaló üzleti stratégia már elképzelhetetlen az internet és a speciális multimédiás felületek használata nélkül. A nagy ruhaházak eladási adatai azonban a legutóbbi időkig töretlenül íveltek felfelé, így az olyan varázsszavak, mint a virtuális shoppingolás vagy az online ruhatervezés csupán hóbortos ötletnek tűntek. De az értékesítési eredményeket ebben az iparágban is megtépázta a gazdasági válság, így egyre nagyobb teret kapnak az innovatív megoldások, s néhány szakember már egyenesen az online divatipar megjelenéséről beszél.

Az idei év számos nagy ruhamárka életében mérföldkőnek számít. A mintegy 11 brandet – többek között a hazánkban is kapható Jackpotot, az In Weart vagy a Peak Performance-t – forgalmazó dán IC Companys többéves szerződést írt alá az egyik legnagyobb e-kereskedelmi megoldásokat gyártó vállalattal, a GSI Commerce-szel. A jövőben a vásárlás mellett többek között call center szolgáltatást is kínálnak az internetező ügyfeleknek.

A kültéri sportolás professzionális márkája, a Helly Hansen ugyancsak az idén jelenik meg a virtuális porondon, sőt, a tucatnyi világmárkát forgalmazó brit John Lewis, valamint a szintén brit Debenhams áruházlánc is virtuális üzletet nyitott. Az olcsóságáról elhíresült Tesco szintén 2009 őszén indítja útjára saját márkás ruházati termékeinek online boltját, de még az ikonikus márkának számító Burberry is ilyen módon próbál újabb vevőkre szert tenni. Érdekesség, hogy a legtöbb márka csupán néhány európai piacon teszteli az internetes értékesítést, s a felsoroltak közül csupán a Helly Hansen teszi elérhetővé termékeit a tengerentúli vásárlók számára is.

A divatipar netes megjelenésének minden bizonnyal újabb lendületet ad majd, hogy hosszú várakozás után az európai ruhapiac zászlóshajójának számító Inditex csoport is letette a voksát az e-kereskedelem mellett. (Érdekesség, hogy a svéd H&M már hosszabb ideje kínálja termékeit online, de mivel a konkurens sokáig hezitált, az iparág más szereplői is késlekedtek a bevezetéssel.) A vállalat a fiatalok körében hazánkban is közkedvelt Zara brand őszi-téli kollekcióját értékesíti majd a világhálón, igaz, csak olyan kiemelt piacokon, mint a brit vagy a német. A lépés így is forradalminak számít, s valószínűleg nem került volna rá sor, ha a cég idei évi első féléves adatai nem tették volna azt égetően szükségessé.

Annak ellenére, hogy a Zara a legértékesebb márkákat felvonultató Interbrand-listán még javított is előző évi eredményén, eladási mutatói már nem szárnyalnak, sőt, 2,8 százalékos visszaesést kellett elkönyvelniük az első hat hónapban. A mutatókon némileg javított, hogy agresszív terjeszkedésbe kezdtek, s az idei esztendőben eddig több mint 166 áruházat nyitottak világszerte. A világhálót a márka két lépcsőben kívánja bevenni. Először csupán a Zara által forgalmazott lakberendezési termékek voltak elérhetők a spanyol és a portugál mellett néhány európai piacon, szeptembertől pedig már a sokak által várt ruhakollekciókért sem kell az üzleteket járni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik