Üzleti tippek

Nem hat a válság a digitális forradalomra

Megállíthatatlanul terjednek a digitális technológiák a szórakoztató- és médiaipar valamennyi szegmensében, annak ellenére, hogy a jelenlegi gazdasági visszaesés az egész iparágat sújtja – írja az iparág jövőjét feszegető tanulmányában a PricewaterhouseCoopers. A digitális jövőt az üzleti modellek sokfélesége és még inkább személyre szabott megoldások jellemezik majd.

2013-ra a globális szórakoztató- és médiaipari piac egészének teljesítménye – beleértve a fogyasztók és a hirdetők általi kiadásokat is – elérheti az 1,6 billió amerikai dollárt. Mindez összetett éves növekedési ütemre lebontva 2,7 százalékos bővülést jelent, ahol az egyes szegmensek igen széles skálán mozognak a zeneipar 3 százalékos visszaesésétől az internetelérés 9,2 százalékos növekedéséig.

2009: a visszaesés éve

Ezt az ötéves időszakot tovább bontva a PwC szakértői 2009-ben még 3,9 százalékos visszaesésre számítanak a globális szórakoztató- és médiaipari piac egészére vetítve, majd 2010-ben csak minimális, 0,3 százalékos előrelépésre, ám később a növekedés várhatóan felgyorsul, és 2013-ban már a 7,1 százalékot is elérheti. 2009-et vizsgálva a videojátékok 7,2 százalékos növekedése és a tévéhirdetések 11,4 százalékos visszaesése a két véglet.

„A magyarországi szórakoztató- és médiaipari piac teljesítményét az idei évre 4,3 milliárd dollárra becsüljük, ami visszaesés a tavalyi 4,5 milliárdhoz képest. Várakozásaink szerint jövőre érjük el a mélypontot (4,2 milliárd USD), majd 2013-ra fokozatosan jutunk el az 5,1 milliárd dolláros szintig” – mondta Manfred Krawietz, a PricewaterhouseCoopers budapesti irodájának cégtársa.

A szakértő kiemelte, hogy hazánkban az internet szolgáltatás szegmens folyamatosan növekedni fog és 12 százalékos éves átlagos növekedési ütem mellett öt év múlva 1,4 milliárd dolláros értéket fog képviselni.

Terjed a „digitális viselkedés”

A digitális technológiákra történő gyorsuló átállás új fogyasztói szokásokat, ún. „digitális viselkedést” alakított ki, hiszen a fogyasztók fenntartják maguknak a jogot, hogy hol, mikor és hogyan fogyasztanak információtartalmakat, miközben a korábbiaknál sokkal inkább a fogukhoz verik a garast és a pénzükért cserébe a legnagyobb értéket keresik.

A fogyasztók többféleképpen ragadják magukhoz az irányítást. Áttérnek például az „időeltolásra”, vagyis digitális képrögzítést és videoszolgáltatásokat használnak, hogy elszakadhassanak a tévécsatornák műsorrendjétől. A szélessávú internet térhódítása és a technológia fejlődése pedig egyre gyorsabb letöltést tesz lehetővé számukra.

A mobilhozzáféréssel a fogyasztók bárhonnan elérhetik az internetet, ez pedig a mobilitást és hozzáférést egyesítő high-end készülékek, például az iPodok, az okostelefonok vagy a Kindle népszerűségéhez vezet. A digitális zene fejlődése szintén lehetővé teszi, hogy fizikai formátumban nem elérhető dalokat vásároljanak, a „sideloading”-gal pedig a világhálón olcsóbban megvásárolt zenét mobil eszközökre lehet áttölteni.

Az online közösségek hatalmas, kollektív vásárlóerejének kihasználása is egyre inkább központi helyet foglal el a fogyasztói marketing kampányokban. A vállalatok azonban még mindig küszködnek jelenlegi üzleti modelljeik átalakításával, hogy biztosítani tudják digitális tartalmaik áruba bocsátását.

Széttöredezett hirdetési kampányok

Mivel a fogyasztók egyre nagyobb arányban digitális/mobilplatformok útján részesülnek a szolgáltatásokból, ezért a hirdetők is az egyre töredezettebb hirdetési piacnak megfelelően fogják átcsoportosítani tevékenységüket. Növekedés várható a banneres, a rákattintásos, a megtekinteni kívánt videó előtt bejátszott hirdetéstípusok és az online előfizetések területén is. A videojáték hirdetések dinamikusan terjednek majd, igaz ez a hirdetési módszer viszonylag alacsony alapról indul.

A digitális forradalom a fogyasztói/látogatottsági adatok pontos mérhetőségének lehetőségét (és a reklámozási eredmények számon kérhetőségét) is magában hordozza, amely nélkülözhetetlenné válik az új médiavilágban. Az új területek kiaknázása érdekében létfontosságú lesz a kölcsönös előnyöket nyújtó partneri együttműködés képessége és a költségek megosztása.

A cégek olyan hirdetési modelleket igyekszenek felépíteni, amelyek ellenállnak a digitális környezetre jellemző, a hirdetési díjak csökkentésére irányuló nyomásnak, valamint olyan előfizetési modelleket, amelyek ráéreznek a fogyasztók prémiumtartalmak iránti valós igényeire. Azok lesznek a sikeres modellek, amelyek az ingyenes vagy olcsó versenytársakhoz képest sikeresen különböztetik meg termékeiket, ezáltal bevételt realizálnak akár fogyasztóktól, akár hirdetőktől, vagy, ami még valószínűbb, mindkettejüktől.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik