Üzleti tippek

Gyarapodó webközösségek

Az európai internetezők közel háromnegyede kattintott a közösségi oldalakra tavaly decemberben, itthon a legnépszerűbb portálnak négymilliós tábora volt 2008 végén.

Tavaly decemberben 282,7 millió európai internetezőből 211 millióan kerestek fel közösségi oldalakat – derül ki a comScore piackutató cég 16 ország felhasználói körében végzett felméréséből. A legtöbben Nagy-Britanniában voltak kíváncsiak a MySpace-hez és a Facebookhoz hasonló közösségépítő portálokra, a szigetországban több mint 29 milliónyian látogatták meg ezeket az oldalakat, ez a netezők közel 80 százalékát jelenti. Igen népszerűek a közösségi portálok a spanyol és portugál felhasználók körében is, mindkét ország netezőinek több mint hetven százaléka kattintott ilyen oldalakra az előző év decemberében.

A hazai online közösségi életet az Origo Zrt. által üzemeltetett Iwiw uralja. A 2002-ben elindított közösségi portál regisztrált tagjainak száma tavaly év végén érte el a négymilliót, ez elvileg azt jelenti, hogy szinte minden itthoni internetező tagja a közösségnek. A portál jelentőségét jól mutatja, hogy tavaly december 24-én 1,4 millió személyes üzenetet küldtek rajta keresztül a felhasználók, szilveszter után még jobban megpezsdült az élet a portálon, január másodikán pedig rekordnak számító, több mint hárommillió látogatást és több mint 90 millió oldalletöltést regisztráltak az üzemeltetők.

Tovább növelheti az Iwiw fölényét, hogy a közösségi oldal megnyílik a külső fejlesztések előtt. Mindez vélhetően arra készteti a később induló, kisebb közösségi oldalakat, hogy más utakat keressenek. Az emberek az Iwiwet használják a régi ismerősök felkutatására, a kapcsolatépítésre és kapcsolattartásra, és bár a portál ennél sokkal többet nem kínál, azt el kell ismerni, hogy ebben ők a legjobbak – vázolta a helyzetet Weiler Péter, a Habostorta Kft. ügyvezető igazgatója.

A többek között a Randivonal.hu párkereső oldalt is üzemeltető cég is megpróbálkozott saját közösségépítő portál elindításával, de végül úgy érezték, hogy ezen a területen nem tudnak újat nyújtani az Iwiwhez képest. Ezért tavaly úgy döntöttek, hogy egy vonzóbb szolgáltatást indítanak, a hagyományos közösségi oldalt vásárlói közösséggé alakítják át. A tavaly nyáron indult Brands.hu-n márkás külföldi és hazai ruházati, illetve divatcikkeket vehetnek a regisztrált felhasználók. Az egyszerű webáruházaktól az különbözteti meg az oldalt, hogy csak azok vásárolhatnak rajta keresztül, akik egy ismerősüktől meghívót kaptak. A modell rendkívül sikeres, a jelenlegi gazdasági környezetben pedig még nagyobb növekedésre számítunk – mondta el Weiler Péter. A portálon négynaponta folyamatosan új márkák jelennek meg, komoly akciókkal, a bolti árakhoz képest 30–70 százalékos kedvezménnyel vásárolhatnak a regisztrált felhasználók.

Az üzemeltetők jutalékot kapnak az értékesítés után – ismertette az üzleti modellt Weiler Péter. A Brands.hu-nak jelenleg 300 ezer körüli regisztrált felhasználója van, a közösség naponta 100–300 fővel bővül.

Sikeres évet zárt 2008-ban a Sanoma Budapest Zrt. webes portfóliójába tartozó HotDog.hu közösségi oldal – tudtuk meg Vidó Viktortól, a portál főszerkesztőjétől. A havi átlagos látogatószám 50 százalékkal nőtt, köszönhetően a megújításnak és az átpozicionálásnak. A portál üzemeltetői felismerték, hogy nem a folyamatos technológiai újdonságok, az újabb és újabb szolgáltatások jelentik a siker kulcsát, ezért 2008-ban a szűkebb, de minőségibb szolgáltatáspalettát és a stimuláló tartalmak gyártását helyezték előtérbe. A váltás bejött, jelenleg 300 ezer tagja van az ifjúsági portálnak, naponta átlagosan 144 ezer egyedi látogató keresi fel az oldalt.

Egy ifjúsági közösségi portálnak – a célcsoporthoz hasonlatosan – rugalmasnak kell lennie, s ezt igyekszünk kamatoztatni a hirdetői piacon – mondta el Vidó Viktor. Ennek köszönhetően már 2008-ban is komoly, az üzleti terv feletti növekedést produkáltak, s ezt az idén is folytatni kívánják.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik