Üzleti tippek

Kommunikációs stratégiaváltás a pénzügyi szektorban

A globális válság átalakítja a pénzügyi szereplők kommunikációs stratégiáját. A pénzügyi szolgáltatók kommunikációra fordított költései nem változnak jelentősen, a szektorban a hitelesség megteremtéséhez szükséges eszközökre áldoznak a legtöbbet az idén.

Az elsősorban vállalati és intézményi kört, valamint jelentős vagyonnal rendelkező magánszemélyeket megcélzó pénzügyi szolgáltatók többsége 2009-ben változatlan szinten tervezi tartani a teljes kommunikációs büdzsét és ezen belül végez átcsoportosításokat. Az idén elsősorban a pr-kommunikációra és a rendezvényekre kerül egyre nagyobb hangsúly.

Mindez a GWC Pénzügyi PR-kommunikációs Ügynökség által a pénzügyi szektor kilenc szegmensében (corporate finance tanácsadók, értékpapír kereskedők, alapkezelők, lízingcégek, faktoring szolgáltatók, kockázati tőkealap kezelők, specializált pénzügyi szolgáltatók, nyugdíjpénztárak, private banking szolgáltatók) végzett felméréséből derül ki. A kilenc területen összesen 28 cég és szervezet vett részt a felmérésben, amely kiterjedt az egyes szegmensek szakmai szövetségeire is.

Háttérbe szorul a reklám

Volt olyan szereplő, aki 2009-re a pr költéseinek 40 százalékos tervezett növeléséről számolt be, míg a válaszadók negyede 5-30 százalékkal költ többet pr-re – sokszor pontosan megegyező mértékben csökkentve a reklámkiadásokat.

„A hangsúly a reklámról az indirekt kommunikáció irányába tolódik, és egyre többen látják úgy, hogy a marketing különböző területei közül a pr nyújtja a leghatékonyabb támogatást az üzleti célok eléréséhez” – állapítja meg Kondor Anna, a GWC ügyvezető partnere.

A válaszadók elmondása alapján már 2008-ban is a pr-re, a rendezvényre és belső kommunikációra fordított költségek nőttek átlag feletti mértékben, és hasonló tendencia körvonalazódik 2009-re is.

Miben segít a pr?

Az elsősorban vállalati és intézményi kört megcélzó pénzügyi szolgáltatók szerint a pr a piaci pozícióépítésben (ide tartozik az ismertség növelése, az imázs javítása és a piaci szerep és a kommunikációs aktivitás párhuzamba állítása) és az üzleti stratégia támogatásában (vagyis az elérendő célokhoz szükséges értékeket, véleményeket és tényeket közvetítő kommunikációban) hatékonyabb, mint a reklám. Kisebb arányban ugyan, de több válaszadó is alkalmasabbnak tartotta a pr-t a reklámnál a márkaépítés, az ügyfélszerzés és a terméktámogatás területén is.

Az ügynökség hitelesebb

Örök dilemma pr területen is, hogy milyen mértékben látható el tisztán saját alkalmazottakkal a tevékenység és milyen mértékben van szükség külső tanácsadó bevonására. A válaszadóknak mindössze a 30 százaléka támaszkodik csupán belső erőforrásra, míg a fennmaradó 70 százalék bizonyos mértékben tanácsadói közreműködést is igénybe vesz.

A külső tanácsadók bevonásának magas aránya azonban részben a kommunikációs műfaj fő jellemzőjéből adódik: a hitelességet erősíti, amikor egy pénzügyi szolgáltató üzeneteit nem maga a vállalkozás, hanem a külső tanácsadó juttatja el a célcsoportok irányába. A külső segítség bevonásával a vállalkozás továbbá megtöbbszörözi és megerősíti azt a kapcsolati hálót, amit a kommunikációs során igénybe tud venni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik