Üzleti tippek

Celebekkel könnyebb show-t csinálni

Ugyanazok az elemek, csak egy kicsit megkeverve, ez a tévéshow-k receptje, véli Kirsten van Nieuwenhuijzen, a holland 2waytraffic egyik vezető műsorfejlesztője. A szakember részt vett a Big Brother, a Széf és a Legyen Ön is milliomos kitalálásában, s oroszlánrészt vállalt Frei Tamás új kalandshow-jának munkálataiban is.

– Tizenhárom éve foglalkozik műsorfejlesztéssel és mintegy húsz éve mozog a televíziós világban. Mennyiben változott ez idő alatt a műsorkészítés?
– Olyan ez, mint a tenger hullámai. Jönnek, mennek a különféle trendek, több régi műsor új köntösben jelenik meg mostanában és sikeres. Hollandiában jelenleg az érzelmekre ható show-k hódítanak, a quizjátékok korszaka pedig éppen leáldozóban van. Valóságshow-ra még mindig van igény, noha már 7-8 éve sugározzák őket a különböző csatornák és új kedvencként 2-3 éve megjelentek a tehetségkutató műsorok (Megasztár, Popidol, Popstars etc.) is. Nincs egyetlen trend, több kedvenc is van, de valójában ugyanazok a típusú show-k kerülnek elő néhány év kihagyás után.

Nieuwenhuijzen (1969)

Kirsten van Nieuwenhuijzen tanulmányait az Amszterdami Egyetem Film és Televízió Szakán végezte. Első munkahelye az IDTV Production volt. Öt év után a John de Mol (későbbi Endemol) gárdájához csatlakozott, ahol többek között a Big Brother kitalálásában is részt vett. Hat év után egyik kollégájával, Mark van Berkellel önálló céget alapítottak Intellygents néven. 2006-ban a vállalat beolvadt a 2waytraffic-ba, amelyet 2008-ban felvásárolt a Sony Pictures.

– Nehezebb ma képernyő elé szegezni az embereket, mint korábban?
– A nézőket mindig nehéz elkápráztatni és a televízió előtt tartani, de ehhez nem teljesen új műsorokra van szükség, hanem a régi receptek újrafűszerezésére. Az újtól, az ismeretlentől a nézők és a tévécsatornák is tartanak. Ezért azt mondjuk, hogy nem új műsorokra, csak másokra van szükség. Jó példa erre a Megasztár. Harminc évvel ezelőtt is voltak tehetségkutató műsorok, a mostaniakban viszont olyan új elemek jelentek meg – színesebb karakterek, belátni a kulisszatitkokba – amik miatt ismét népszerűek. De nagyon nehéz megtalálni az új és a régi elemek olyan egyensúlyát, hogy a program ne bukás, hanem siker legyen. S akkor még nem is beszéltünk az országok sajátosságairól. Trendi a főzőműsor (Hal a torán, Vacsoracsata), de ilyen típusú programok például Nagy-Britanniában már 8-10 éve futnak, igazán sikeressé viszont csak az utóbbi 1-2 évben váltak.

– Mi az oka ennek?
– Ahogy már említettem is, a régi elemeket néhány újjal ötvözték. Így a délutáni műsorsávból átkerülhettek a főműsoridőbe. Magyarországon a hét legjobb szakácsa címért küzdenek, Hollandiában pedig olyan főzőműsor fut, amelyben három ismeretlen és egy séf főz, s a nézőknek kell kitalálniuk, hogy ki a mesterszakács. De természetesen az ilyen újítások sem jelentenek biztosítékot a sikerre. Gondoljon csak A szigetre (Survivor), amely Magyarországon kívül szinte mindenhol magas nézettséget produkált, miközben az Önöknél népszerű „Big Brother spin off”, a Való Világ sok országban megbukott. Ez a szakma legizgalmasabb része: soha nem lehet megjósolni, hogy mit szeretnek majd a nézők.

– Ha már a hasonlóságoknál tartunk, ősszel mindkét kereskedelmi csatorna egzotikus országba utaztat néhány celebet.
– Így igaz, de a hasonlóságok itt nagyjából véget is érnek. Több mint egy éve dolgozunk Frei Tamással az ősszel induló kalandshow-n, míg az RTL Klub egy 8 éve futó műsort vásárolt. A Celeb vagyok, ments ki innen! felépített díszletek közt zajlik, amely bármely tévétársaság számára elérhető, ha megvásárolja a licenszet. Argentínában ugyan, de gyakorlatilag egy helyszínen folyik a forgatás. Ellenben a mi sztárjaink egyik helyszínről a másikra utaznak, bejárva Afrika egzotikus tájait. Pontosan emiatt kell más eszközöket használnunk, nincs idő arra, hogy költséges díszleteket építsünk. Természetesen az utazás közben lesznek megoldandó feladatok, konfliktusok, nehéz percek, azaz a show-elemek változatlanok, viszont a játék közben igyekszünk bemutatni az országot is a maga valójában szépségeivel és veszélyeivel együtt.

– Frei Tamás már korábban is vállalkozott hasonlóra, sőt sztárokkal is kalandtúrázott (8 nap alatt a Föld körül), ám megoszlanak a vélemények arról, mennyire sikerült visszaadnia a bemutatott országok valódi arcát.
– Megpróbáljuk bemutatni Botswana igazi arcát, de nem szabad elfelejteni, hogy showműsort készítünk, az elsődleges cél, hogy sok nézőt ültessünk a képernyő elé. Sokszor úgy érzem, Afrikával kapcsolatban hajlamosak az emberek átesni a ló túloldalára, s csak a negatívumokról beszélnek. Van szegénység, éhség, vannak járványok, de ettől függetlenül ez a vidék gyönyörű.

– Elég kétségesnek tűnik, hogyan lehet egyszerre láttatni a valóságot és show-t készíteni a tömegeknek.
– Valóban nehéz, de reméljük sikerül. Mikor először megkeresett minket Frei Tamás pontosan azért láttunk fantáziát az ötletben, mert nem egy helyszínen zajlik, hanem utaznak a szereplők. Az utazás nemcsak a résztvevők, hanem a készítők életét is megnehezíti, nekünk is nagy kihívás lesz, hogyan oldunk majd meg bizonyos szituációkat, de pont emiatt vállaltam el a munkát. A cél, hogy a kamera túloldalán is lássák, hogy mekkora feladatra vállalkoztunk.

– Milyen stádiumban kereste meg Önöket Frei Tamás?
– Tamás azzal az ötlettel állt elő, hogy készítsünk egy műsort sztárokkal, akik Afrikában utazgatnak. A részleteket együtt dolgoztuk ki az elmúlt év során.

– Milyen megoldásokat alkalmaznak, hogy pénzügyileg is sikeres legyen a vállalkozás? A valóságshow-ban fontos elem, hogy a nézők betelefonálhatnak, szavazhatnak.
– Jobban szeretem a kalandshow kifejezést, mivel nem klasszikus értelemben vett valóság show-ról van szó. A speciális helyszín miatt a lehetőségek limitáltak, például nincs rá lehetőség, hogy interneten napi 24 órában nyomon kövessék a nézők a sztárok viszontagságait. De természetesen lehet majd szavazni és lesz nyereményjáték is. Azért a sztárért, aki nem folytatja az utazást, pedig egy szerencsés nyertes repül majd el Afrikába.

– Hány sztár kalandjait figyelhetik majd a nézők napi rendszerességgel és a pénteki élő bejelentkezéskor?
– 10 híresség utazik, és lesz a csapatban egy házaspár is, Bódi Margó és Guszti személyében, akik nem együtt, hanem egymás ellen küzdenek majd.

– Mennyire fontos, hogy ismert arcokat szerepeltessenek?
– Nem szükségszerű, gondoljunk csak a Big Brotherre, de könnyebb sikeres műsort készíteni úgy, hogy celebek is vannak benne. A sztárokra mindenki kíváncsi, főként, ha a megszokottól eltérő környezetben kell helyt állniuk.

– Attól függetlenül, hogy sztárokkal dolgoznak igyekeznek megjeleníteni a klasszikus karakter típusokat?
– Természetesen. Ebből a szempontból tökéletesen mindegy, hogy kikkel készítünk műsort. Lesznek erősebb és gyengébb karakterek, s az ismertségük, valamint a terület, ahol tevékenykednek is eltérő. Nagyon érdekes lesz nyomon követni, hogyan változik majd a sztárok megítélése, a műsor folyamán.

– A hazai műsorok szereplőit ugyanabból a 30-40 sztárból válogatják a csatornák, így általában a nézőnek a különleges helyszínek ellenére sincs túl nagy meglepetésben része.
– Remélem, hogy most mégis sikerül meglepetést okoznunk. Az említett zenész házaspár mellett Horváth Ágnes korábbi egészségügyi miniszter is a játékosok között van.

– Ez az első magyar fejlesztésű műsorötlet, amely nemzetközi formátummá válhat. Mi történik, ha Magyarországon megbukik a műsor?
– Kétlem, hogy erre sor kerülne, de amennyiben mégis, az kettős bukás lesz. Mi, mint gyártók, Magyarország, pedig mint műsorfejlesztő bukik meg. De ettől a formátum még értékesíthető, jelenleg is több érdeklődő akad (Nagy-Britannia, Franciaország, Németország), s ahogy korábban céloztam rá, ami az egyik országban megbukik, az máshol még lehet siker. A rossz kezdet megnehezítené az eladást, de nem tartom elképzelhetőnek, hogy így történjen.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik