Az első hat hónapban 30,2 milliárd forint értékben adtak el autópálya-matricát, szemben az egy évvel korábbi 26,3 milliárd forinttal, 2008-tól azonban már csak e-matricát lehet vásárolni.
Az ÁAK tájékoztatása szerint az e-matricák eladásában egyre nagyobb hányadot képviseli a virtuális – interneten, bankkártyás fizetéssel, mobiltelefonon keresztüli – értékesítés.
Tavaly az első félévében a teljes értékesítési volumen kevesebb mint 5 százalékát tették ki virtuális tranzakciók, 2008-ban ez az arány 7 százalék fölé nőtt, és 93 százalékot tesz ki a hagyományos vásárlás.
A matricák virtuális értékesítéséből származó bevétel 3,26 százalékát tette ki a teljes árbevételnek.
Az első félévben a legszembetűnőbb emelkedés a tehergépjárművek számára árusított, D2, D3 és D4-es kategóriában kapható 1 napos e-matricánál mutatkozott, ebből a típusból 27 százalékos forgalomnövekedést regisztráltak.
Kevésbé fogyott a heti matrica
Némi visszaesés tapasztalható a heti e-matricák értékesítésében, mivel ebből a kategóriából az előző év azonos időszakához képest mintegy 4 százalékkal vásároltak kevesebbet az autósok.
A 4-napos, a havi és az éves e-matricák forgalma 10-11 százalékkal nőtt az első félévben.
Több autó, több út
Az ÁAK szerint az értékesítési darabszámok és az árbevétel általánosan növekvő tendenciája mögött az autópályák forgalmának emelkedésén kívül a gyorsforgalmi úthálózat bővülése, valamint az úthasználati díj fizetésének egyes főutakra kiterjesztése áll.
A matricabevételek a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) által üzemeltetett Útpénztár költségvetésének bevételi oldalát gyarapítják, és így azokat a közúthálózat üzemeltetésére és fenntartására fordítják.