Üzleti tippek

Az ígéret földjei

Ha külföld, akkor Nagy-Britannia: a magyar marketinges és médiás szakemberek nagy hányada a szigetországban vállalna munkát, ha tehetné. Nemcsak a piac színvonala miatt, hanem szakmai gyarapodás szempontjából is ez az ideális hely – derül ki a TNS Hungary kutatásából.

A magyar szakemberek több mint ötöde Nagy-Britannia felé venné az irányt, ha választhatna egy országot, ahol szívesen dolgozna – derül ki a TNS Hungary 156 megkérdezett részvételével lebonyolított online kutatásából, amelynek során hirdetői, illetve médiaügynökségi oldalról érkeztek a válaszok. A toplista nagy részét európai államok uralják: közvetlenül a ködös Albion után a napfényes Spanyolország és Olaszország következik, népszerűek a német nyelvterületek, Németország és Ausztria, illetve Franciaország és Hollandia. Svájc mellett pedig Dániát és Svédországot is többen el tudnák képzelni „munkaállomásnak”. A más kontinenst kedvelők körében az USA a legnépszerűbb, amely a válaszadók 7,7 százalékát vonzza. Ez nem is olyan sok, tekintettel az Egyesült Államok méreteire és a legendás „nagy lehetőségek országa” imázsra. A középmezőnyben található Ausztrália 4,5 százalékkal, és a lista végén foglal helyet Kanada és Új-Zéland 2,6-2,6 százalékkal.
Az állásközvetítő cégek tapasztalatai alapján a 90-es évek első felében a munkavállalók nagyobb része mutatott hajlandóságot külföldi munkavégzésre, mint mostanában. A szakemberek ma azt díjazzák a leginkább, ha a munkakörnek ugyan regionális felelőssége van, de a magyar központból ellátható a feladat.

A leggyakoribb célpontok

A válaszadók aránya (%)

1. Nagy-Britannia 21,8
2. Spanyolország 10,3
3. Olaszország 7,7
USA 7,7
4. Ausztria 6,4
5. Németország 5,8
6. Ausztrália 4,5
Franciaország 4,5
7. Hollandia 3,8
8. Dánia 2,6
Kanada 2,6
Svájc 2,6
Svédország 2,6
Új-Zéland 2,6

Forrás: TNS Hungary

A tapasztalatok szerint az egyetemi évek alatt szerzett külföldi ösztöndíj és/vagy szakmai gyakorlat lehet az egyik legideálisabb kiindulópont a külföldi munkához. A másik viszonylag egyszerű megoldás, ha multinacionális cégen belül kap valaki külhoni munkalehetőséget, mert a cégkultúra ismerete és a döntéshozókkal kialakított kapcsolatok is segítik a feltételeknek való megfelelést. A két tényező között egyébként szoros az összefüggés, hiszen a multik szívesebben alkalmaznak külföldi gyakorlatot szerzett, frissen végzett, fiatal szakembert, mint egy tapasztaltat, aki csak a gyakornoki kezdő fizetés többszöröséért vállalná el a munkát. Aki tehát külföldi gyakorlattal a háta mögött el tud helyezkedni egy multinacionális cégnél, az nagy esélyekkel számíthat külföldi munkalehetőségre, karrierre.

A TNS azt is vizsgálta, hogy a megkérdezettek a piac színvonala, valamint tanulás és szakmai gyarapodás szempontjából mely országokat tartják a legvonzóbbnak. Érdekesség, hogy a szakembereknek ilyen tekintetben nagyon határozott és egybecsengő elképzeléseik vannak: a listán mindössze öt országot említettek nagyobb gyakorisággal. A mezőnyt itt is toronymagasan Nagy-Britannia vezeti, nem kevesebb mint 66,6 százalékkal, míg az USA a voksok egyötödét szerezte meg. Németország és Svédország 5,1 százalékon áll, s míg Spanyolországba a válaszadók több mint tizede menne dolgozni, addig a megkérdezettek mindössze 2,6 százaléka vélekedik úgy, hogy szakmai gyarapodás szempontjából ez lenne számára az ideális hely.

A szakemberek szerint az egyik legfőbb vonzerő a fejlett piac, valamint az, hogy értékes szakmai tapasztalatok szerezhetők a kinti munka során. Sokan nagy lehetőségeket látnak a külföldi karrierben, s úgy vélik, hogy globális szemléletük, illetve gondolkodásmódjuk alakulásában ennek nagy szerepe lehetne. Persze a nyelvtanulás vagy nyelvgyakorlás sem utolsó szempont, mint ahogy – az esetek többségében – a magyarországinál jóval magasabb fizetés sem.

A legvonzóbb országok szakmai gyarapodás alapján

A válaszadók aránya (%)

1. Nagy-Britannia 66,6
2. USA 20,5
3. Németország 5,1
Svédország 5,1
4. Spanyolország 2,6

Forrás: TNS Hungary

Ajánlott videó

Olvasói sztorik