Üzleti tippek

Kreatív és felelős

A tavasz beköszöntével elkezdődik a vállalati rendezvények szezonja. A felelős hozzáállás az események kapcsán kiemelt fontosságú.

Ahogy egy vállalat működése közben számos ponton hat környezetére, ez a hatás egy-egy rendezvény kapcsán látványosabban jelentkezik. Beszéljünk akár egy tízfős összejövetelről, akár egy több száz fős ügyfélpartiról, mindenképpen számolhatunk valamilyen környezeti hatással. Elvégre, ha tízen elautózunk egy közös piknikre, már azzal is letesszük névjegyünket a CO2-kibocsátás terén. Egy vállalati eseményen ennek többszörösével terhelhetjük a környezetet azzal, hogy jelentős energiát használunk fel, vagy nem környezetbarát dekorációt alkalmazunk. Felelős szereplőként azonban a rendezvény számos területén odafigyelhetünk arra, hogy CSR-szemlélettel járjunk el.

Sokan úgy gondolják, azzal, hogy valamilyen jótékonysági programot szerveznek, vagy jobbító, segítő témával hívnak életre egy rendezvényt, máris felelős eseményről beszélhetnek. Az ilyen típusú programok esetében azonban ez kevés, hiszen a rendezvénynek nem feltétlenül muszáj a jótékonyságról szólnia, sokkal inkább a szervezés és lebonyolítás módjának kell CSR-elveken alapulnia.

fej

Egészség a munkahelyen


Újabb cégek csatlakozását várják a munkahelyi egészségmegőrzést elősegítő Move Europe elnevezésű programhoz. A kezdeményezésben 27 ország, köztük hazánk vesz részt, ennek során túlhajszolt, dohányzó, súlyfelesleggel küzdő kollégákon segítenek a munkahelyen kezdeményezett programokkal. A probléma fontosságát jól mutatja, hogy Magyarországon a betegségek folytán kieső bevétel egy évben összesen 3648 milliárd forint.

Kiállítás a társadalmi felelősségvállalásról

A Vodafone Magyarország Alapítvány immár öt éve folytat szervezett támogatótevékenységet. A jubileum alkalmából a vállalat egy különleges, az alapítvány szellemiségéhez méltó kiállítássorozattal próbálja felhívni a közvélemény figyelmét az egyéni társadalmi felelősségvállalás fontosságára. A cég neves alkotók és képzőművészek közreműködésével hozott létre egyfajta provokatív és elgondolkodtató tárgyinstallációs sorozatot.

Indul a „Ne hagyd magad!” program

Országos diszkriminációs jelzőrendszert indított a Kézenfogva Alapítvány. A 06-40-200-320-as helyi tarifával működő kék számon az egész ország területéről várják azok jelentkezését, akik fogyatékosságuk okán kerültek hátrányos helyzetbe életük lakhatási, foglalkoztatási, képzési-oktatási, egészségügyi, szociális színterén. A jelzőrendszer a „Ne hagyd magad!” antidiszkriminációs program gerincét képezi, ennek keretében lehetőség nyílik az egyéni diszkriminációs esetek feltárására és jogi úton való kezelésére.

Motorola-segítség Brazíliában

A telekommunikációs világcég százezer dollárral támogatja a hátrányos helyzetű brazil fiatalok munkaképességének növelését. A hozzájárulással elsősorban munkaügyi és életviteli képzéseket szerveznek 16 és 24 év közötti fiatalok számára. A felajánlással a vállalat célja, hogy tovább erősítse társadalmi szerepvállalását a dél-amerikai országban.

Eszköztár másképp

Ha végignézzük egy rendezvény legfontosabb elemeit, szinte azonnal a középpontba kerül a catering kérdése. Ezen a téren leginkább úgy járhatunk el felelősen, ha helyi árukat, valamint helyi beszállítókat választunk, ezáltal is segítve a helyi közösségeket. A másik fontos tényező a papírfelhasználás. Minden eseményen komoly mennyiségű papírra van szükség, ám érdemes végiggondolni, miket helyettesíthetünk elektronikus megoldásokkal, és persze ne feledkezzünk meg az újrahasznosított alapanyagok alkalmazásáról sem.

A fellépő művészek, produkciók kiválasztásakor is érvényesíthetjük szerepvállalásunkat. A helyi, térségi előadók kínálatából választva amellett, hogy érdekes, újszerű produkciót kaphatunk, ismét felelős szereplőként járunk el. Szállások szervezése esetén a környezetbarát szállókat érdemes előnyben részesíteni, és olyan partnereket bevonni, akik hasonlóan CSR-szemléletű tagjai a piacnak. Minden részletet összegezve azt mondhatjuk, hogy a lehető legkisebb környezeti terhelés mellett a leginkább pozitív helyi társadalmi és gazdasági hatásokat elérve érdemes megszervezni az adott rendezvényt.

Élen járó hazai példa

Hazánk első szén-dioxid-semleges konferenciáját 2007 októberében a Követ-Inem Hungária szervezte. A Környezettudatos Vállalatirányítási Egyesület eseményén a klímaváltozás hatásait vizsgálták a vállalatokra vonatkozóan. A környezetvédelmi miniszter védnöksége alatt megrendezett esemény szervezésénél és lebonyolításánál a szervezők fokozott figyelmet fordítottak a környezetbarát megvalósításra. Minden területen minimalizálták a CO2-kibocsátást, emellett egy „semlegesítő programot” dolgoztak ki a Hárskúti Megújuló Energia Központ segítségével. Ennek eredményeképp annyi szén-dioxidot sikerült megkötni, amennyi a konferencia által okozott összes kibocsátás volt.

Tudatos kezdés

Míg Nyugat-Európában és az USA-ban a legkisebb iskolai sportnaptól egészen a nagy orvoskonferenciákig szinte minden rendezvényt a CSR-szemléletet előtérbe helyezve szerveznek, hazánkban egyelőre igen kevés példa akad – koncepció és eseményszervezés terén – az ilyen jellegű eseményre. Ha egy vállalkozás úgy dönt, CSR-eseményt szervez, már az elején határozottan ki kell jelentenie, hogy ennek tükrében tervez és tárgyal az alvállalkozóival. Csak ez eredményezhet tudatosan felelős rendezvényt. Minél több szempontot érdemes mérni, számszerűsíteni, akár a megtakarított energia, a felhasználandó papírmennyiség, akár a helyi beszállítóknál elköltött összegek terén. Kommunikációs szempontból természetesen pozitív üzenetként jól használható a felelős rendezvény, hiszen gyakran önmagát „eladja” sztoriként, esettanulmányként vagy érdekességként. Emellett a helyszínen, a vendégekkel szembeni kommunikáció – például az egyes felelősen megválasztott eszközök szembeállítása a hagyományos, energiapocsékoló megoldásokkal – nagyban erősíti a szervező imázsát. Azonban a felelősség túlzott hangsúlyozása, mintegy reklámként való alkalmazása kerülendő.

Büszke munkatársak

Minden CSR-rendezvény esetén rendkívül kedvező hatást kelt, ha a cég bevonja munkatársait. Egyrészt a felelős gondolkodásmód elfogadottsága szélesedik a szervezeten belül, másrészt a munkavállalók lojalitása is erősödik a vállalat irányába. A fenntartható rendezvény befelé irányuló megjelenítése, valamint a felelős eljárás alkalmazása a belső események során, valódi értékké formálja a CSR-t, így a vállalat mint felelős szereplő valóban hitelesen jelenik meg. A céges kultúra ilyen módú átformálódása pedig nagyon fontos mérföldkő a fenntartható fejlődés felé.

A szakértő válaszol – Zöldkihívások

Vannak jelek, amelyek arra utalnak, hogy a jövőben egyre többet találkozunk majd CSR-szemléletű eseményekkel – véli a Roxer Event & More ügyvezető igazgatója, Rókusfalvy Gábor.

– Miben különbözik a fenntartható esemény a hagyományos céges rendezvénytől?

– A cél azonos, a vendégeket szórakoztatni kell, a kívánt üzenetet pedig el kell juttatni a közönséghez. Maga a szervezési mechanizmus is hasonló, csak további szempontokat kell figyelembe venni, más oldalról is végig kell gondolni minden egyes apró mozzanatot, ötletet. A megvalósítás módja, feltételei ugyanakkor megváltoznak, bizonyos szempontból szűkül az eszközrendszer, amellyel dolgozhatunk. Ez nyilvánvalóan még több odafigyelést, kreativitást igényel.

– Gyakran rendeznek CSR-eseményt hazánkban?

– Sajnos azt kell mondanom, hogy trendről még nem beszélhetünk. Jelen pillanatban az ügyfelek a költséghatékonyságot és nem a CSR-szempontokat tartják szem előtt. Természetesen vannak olyan megoldások, ötletek, amelyek nem jelentenek pluszkiadást, csak egy kicsit több odafigyelést, ezeket igyekszünk beépíteni a rendezvényeinkbe. Remélhetőleg, előbb vagy utóbb többletköltséget sem okoz az, hogy egy rendezvény CSR-alapokon nyugodjon. Ehhez az is kell, hogy azok az energiatakarékos, környezetbarát eszközök, berendezések, amelyeket a különböző rendezvényeken használunk, elérhető áron vagy egyáltalán rendelkezésre álljanak Magyarországon.

– A közeli jövővel kapcsolatban mik a várakozások? Bővül a felelős céges események iránti igény?

– Vannak jelek, amelyek arra utalnak, hogy a jövőben egyre többet találkozunk CSR-szemléletű eseményekkel. A 2007-es Figyelő Top 200 gálát mindenképpen mérföldkőnek tekinthetjük ezen a téren, biztos vagyok abban, hogy sok vállalat vezetőjét sikerült elgondolkodtatni a vállalati társadalmi felelősségvállalásról.

– Mik voltak a legnagyobb kihívások, amelyekkel a tavalyi Figyelő Top 200 gála szervezése során szembesülniük kellett?

– Az esemény szervezőjeként mi is szerettünk volna példát mutatni a „fenntartható” események terén. Ezért anyag- és energiatakarékos módon dekoráltunk, a végül hulladékba kerülő dekorelemeket pedig környezetbarát anyagokból készítettük. A színpadi produkció témáját úgy választottuk meg, hogy az a társadalom minél szélesebb rétegét mutassa be, míg az alternatív programok között a Gazdálkodj tudatosan! társasjáték mezőin társadalomjobbító üzenetekkel találkozott a vendég. Az esemény kiadványát, a meghívót, a belépőjegyet, a programfüzetet és a menükártyát száz százalékban újrafelhasznált papírból készítettük. Emellett akadálymentes közlekedést tettünk lehetővé, bioitalokat és -élelmiszereket kínáltunk a menüben, „fair trade” termékeket használtunk és minimalizáltuk a vízfogyasztást. Szép és természetes kihívás volt ez számunkra, mivel a rendezvény üzenete még inkább átszötte tevékenységünket.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik