Üzleti tippek

Megabizniszek Európában

Az európai terjeszkedésre összpontosítottak tavaly az Egyesült Államok vezető médiabirodalmai, amelyek nem kevesebb mint 19 milliárd euró értékben vásároltak be az öreg kontinensen.

Mozgalmas évet tudhat maga mögött az európai médiapiac; körülbelül harminc jelentősebb akvizíció nyomán több mint ötvenmilliárd euró cserélt gazdát 2007-ben, s ebből mintegy 19 milliárd tengerentúli médiamoguloktól folyt be. A legnagyobb összeg Richard Harringthon mellényzsebéből került az asztalra, amikor is a Thomson elnökeként úgy döntött, 11,6 millió euróért felvásárolja a Reuters hírügynökséget abban a reményben, hogy a lépéssel az amerikai Bloomberg méltó ellenfelévé nőheti ki magát. A frigynek állítólag a Reuters vezetősége is örült, nyilatkozataikban legalábbis hangoztatták abbéli meggyőződésüket, hogy csak így lehetnek igazán erősek a piaci versenyben. A 49 ezer alkalmazottat számláló Thomson-Reuterst – amelynek éves bevétele becslések szerint meghaladja majd a 12 milliárd dollárt – nem sokkal a felvásárlás után bejegyezték a londoni és a torontói tőzsdén.
Noha a tranzakció lezárult, az Európai Unió versenyhivatala még mindig vizsgálódik az ügyben, attól való félelmében, hogy a Reuters – amely 150 éven keresztül a független hírszolgáltatás mintapéldánya volt – a felvásárlással veszíthet objektivitásából.

Amerikaiak a spájzban

Tudta-e?

A 2007-ben Európában lezajlott tíz legnagyobb médiaakvizíció összértéke több mint harmincmilliárd euró.

Szintén európai és amerikai cégek között jött létre a második legnagyobb értékű akvizíció, igaz, ebben az esetben a francia Vivendi vásárolta ki az Activision Blizzard videojáték-fejlesztő társaság 52 százalékát. A 6,7 milliárd eurós ügylet nyomán a Vivendi Universal 2007 első felében négyszázmillió eurós bevételt könyvelhetett el, s ezzel Európa második számú médiatrösztjévé avanzsált.

A többek között a Financial Timest (FT) is portfóliójában tudó Pearson Plc. is azok táborát erősítette, akik újabban Európa felé kacsingattak. A pénzügyekkel, pénzügyi információkkal és oktatással foglalkozó amerikai csoport az egyik vezető amerikai lapkiadóval, a Reed Elsevierrel kötött üzletet, ennek keretében 645 millió eurót fizetett a Harcourt Education Internationalért.
Érdemes megemlíteni, hogy nemrégiben a Pearson megvált az FT német kistestvérétől, a Financial Times Deutschlandtól, amit a Gruner + Jahr kiadó vásárolt meg.

Az InterMedios Europe listáján szereplő többi amerikai ügylet kisebb volumenű volt, ez azt jelenti, hogy az akvizíciók harmincas listáján az utolsó kétharmadban helyezhetők el. Azonban – „sok kicsi sokra megy” alapon – csaknem 19 milliárd euró folyt be az európai piacra ezektől a trösztöktől.
Az amerikaiak mellett érdemes szólni a brit Guardian Mediáról is, amely igen érdekes stratégiát alkalmazott 2007-ben. Egyrészt, 1,3 milliárd euróért megszerezte az ugyancsak szigetországi Emap kommunikációs divízióját, másrészt 903 millióért eladta a Trade Media Group 49,9 százalékát a Hongkongban, Kínában, Nagy-Britanniában, az USA-ban és Izraelben tevékenykedő Apaxnak.

Német terjeszkedés

A tavalyi év harmadik legnagyobb volumenű tranzakciója a német ProSieben és a Scandinavian Broadcasting System (SBS) közt zajlott, miután előbbi 3,3 milliárd euróért megvásárolta a magyarországi Tv 2 anyacégét. A tévétársaság már 2006-ban is előkelő helyet foglalt el a médiaakvizíciók toplistáján, akkor a műsorszolgáltató 50 százaléka került a KKR és Permira befektetési alap tulajdonába. Nem tétlenkedett az ugyancsak német Bauer sem, amely 1,5 milliárd euróért megszerezte a kétszáz különböző médiával, szórakoztatással kapcsolatos márkát magáénak tudó Emap rádió- és marketingdivízióját.
A németek mellett 2007-ben az olaszok is aktívak voltak. A Silvio Berlusconi alapította Mediaset tévétársaság bonyolította az év negyedik legjelentősebb ügyletét azzal, hogy felvásárolta a többek között a Big Brotherről ismertté vált holland Endemol 33 százalékát. A 23 országban tevékenykedő produkciós cég harmada 2,6 milliárd euróba került. Emellett az RCS Media kivetette a hálóját a spanyol Recoletos csoport egészére, amelyet végül 1,1 milliárd dollárt szerzett meg.

2007 legnagyobb média-tranzakciói és értékük (MRD Euró)

A Thomsoné lesz a Reuters: 11,70
A Vivendi felvásárolja az Activision Blizzard 52 százalékát: 6,67
A ProSieben megveszi az SBS Broadcasting Groupot: 3,30
A Mediaset megszerzi az Endemol Investment 33%-át: 2,63
A Bauer kivásárolja az Endemol Investment egy részét: 1,53
A Guardian Media megvásárolja az Emap Communicationst: 1,34
Az RSS megveszi a Recoletost: 1,10
A Guardian Media eladja a Trade Media Group 49,9%-át az Apaxnak: 0,90
A Wolters Kluwer eladja oktatási részlegét a Bridgepointnak: 0,78
A Reed Elsevier eladja a Harcourt Education Internationalt a Perasonnak: 0,65
Forrás: InterMedios Europe

Útkeresés

Nagy kérdés, hogy az európai piac pörgős, 2007-es esztendeje után hol folytatják a felvásárlásokat a világ legnagyobb médiabirodalmai. A PricewaterhouseCoopers (PwC) Global Entertainment and Media Outlook: 2006–2010 előrejelzéséből mindenesetre sok minden kiderülhet. E szerint ugyanis noha az elkövetkezendő években is az USA szórakoztató- és médiaipara marad a világon legnagyobb, ennek a piacnak a legkisebb a növekedései potenciálja: a globális 6,6 százalékos éves növekedési aránnyal szemben mindössze 5,9 százalék. Ez alapján tehát továbbra is az amerikai pénzek kiáramlása várható.

Az Európát, Közel-Keletet és Afrikát magában foglaló EMEA-térség átlagos növekedési üteme előreláthatóan 6,1 százalékra tehető, ezzel a második legnagyobb piac mérete 2010-re eléri az 580 milliárd dollárt. A legfényesebb jövőt Oroszországnak jósolja a PwC, amely 12 százalékos előre jelzett növekedésével a kelet-közép-európai régió leggyorsabban fejlődő piacává válhat, nem véletlen, hogy a nagy európai kiadók, az Axel Springer és a Sanoma már megkezdte az oroszországi expanziót. A legnagyobb ugrásnak azonban a Távol-Kelet, ezen belül is Kína és India néz elébe. Ha megvalósul a becsült, átlagosan 9,2 százalékos növekedés, akkor három éven belül 425 milliárdosra duzzadhat a szórakoztatás és a média ottani piaca. A legnagyobbak közül az elsők között Rupert Murdoch, a News Corporation elnöke jelent meg Ázsiában. 1993-ban megvásárolta a legnagyobb műholdas tévétársaságot, a Star Tv-t, és kínai származású felesége révén azóta is próbálja erősíteni pozícióit a még mindig erős állami befolyás alatt álló kínai médiában.

Médiapiaci lehetőségek, platformonként

Internet:
Az internet-hozzáférés terén a széles sáv elterjedése lesz a növekedés első számú motorja: globálisan évente közel 12 százalékos bővülés várható. A netes hirdetési piac ennél is gyorsabb ütemben nő, átlagosan 18 százalékkal, ez 51,6 milliárdos piacot vetít előre.
Televízió:
A digitális platformok támogatják az új adók létrejöttét, és egyre nagyobb teret biztosítanak a többcsatornás hirdetéseknek. A költések átlagos növekedési aránya 6,6 százalékra tehető, ez 2010-re 227 milliárd dollárt jelentene. Ez az összeg 2005-ben alig érte el a 164 milliárdot.
Videojátékok:
Az új generációs játékkonzolok elterjedése fellendíti a Távol-Kelet, Kanada, az USA és az EMEA piacait, miközben az utóbbi két régióban megtorpan vagy éppen visszaesik a PC-játékok népszerűsége. A 2005-ben még 27 milliárd dolláros piac 2010-re 46 milliárdos duzzadhat, 11,4 százalékos éves növekedési ütem mellett.
Filmipar:
Bár az nem állítható, hogy a mozi a virágkorát él, elemzők szerint a 2005-ös hanyatlás után újra visszaáll a piaci egyensúly. A modernebb filmszínházak és digitális mozik elterjedése 5,3 százalékos éves növekedési ütemet eredményezhet 2010-ig, ez egy hozzávetőlegesen 104 milliárdos piacot jelentene.
Zene:
A letöltések, a digitális tartalmak vagy a vezeték nélküli hálózatok egyre szélesebb körű elterjedése kedveznek a zenei piac növekedésének, mindamellett, hogy a hagyományos hanghordozó eszközök forgalma tovább hanyatlik. Világszinten átlagosan 5,2 százalékos növekedési arány valósulhat meg az elkövetkezendő három évben. A közel 48 milliárdos piacból 14,7 milliárdot az USA tudhat majd magáénak.
Forrás: PricewaterhouseCoopers Global Entertainment and Media Outlook: 2006–2010

Ajánlott videó

Olvasói sztorik