Üzleti tippek

Slágerszakma az adóellenőr

Nagy a túljelentkezés az adórevizori álláshelyekre, amelyből pedig 1717 is létesül idén - derült ki tegnap az APEH sajtótájékoztatóján. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) egy korábbi nyilatkozatában úgy vélte: az ellenőrzési tevékenység túlzott kiterjesztésének kicsi a hozama.

1717 fővel bővítheti idén személyi állományát az adóhatóság. A toborzás már megkezdődött, idén még közel 1400 főt vesznek föl – mondta Szikora János, az APEH elnöke a szervezet tegnapi sajtótájékoztatóján.

Nem mindenki ellenőr

Az elnök a közép-magyarországi régiót említve példaként kifejtette: sok a jelentkező, a régió 650 helyére 3000 körüli pályázó jelentkezett. A felvételi folyamat azonban nem mondható rövidnek, egyrészt a pályáztatás kötelező jellegéből adódóan, másrészt igyekeznek a legjobbakat kiválasztani – derült ki Szikora János szavaiból.

Újságírói kérdésre válaszolva az elnök elmondta: valóban a közel 10 ezer fős személyi állományból nagyjából 3000 munkavállaló foglalkozik adóellenőrzéssel, ugyanis az adóhatóságnak nem pusztán az ellenőrzés a feladata, hanem az önadózói rendszer működtetése is. Ugyanakkor világosan utalt arra is, hogy a jelenlegi létszámbővítés az ellenőrök számát gyarapítja.

A kamara szerint nem hatékony

Korábban a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) egyik közleményében leszögezte: 2007-ben a szabályozók változásának (például a dupla járuléknak), s nem a szigor növekedésének köszönhetően nőttek az adóbevételek. Az MKIK szerint az ellenőrzési tevékenység túlzott kiterjesztésének kicsi a hozama, mert az ellenőrzési apparátus viszonylag sokba kerül, illetve az ellenőrzött cégeknél jelentősen megnövekedik az adminisztratív teher (pl. olyan kimutatásokat is „kénytelenek lesznek” elkészíteni, amelyeket korábban senki nem kezelt és ellenőrzött komolyan).

Az MKIK adatai szerint az APEH-nál 2007-ben az egy dolgozóra eső kiadás meghaladta a 6 millió forintot. A jelentős létszámemelkedés esetén azonban nem számolhatunk pusztán ezekkel a számokkal (a szorzatuk egyébként 10 milliárd forint fölött lenne), mivel az új személyzetet elhelyezéséhez irodára is szükség van, másrészt a korrumpálódás megakadályozására az átlagosnál jobban képzett és jobban megfizetett dolgozókat kell felvenni ellenőrnek – vélte a kamara közleménye.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik