Üzleti tippek

Márkás rajongótábor

Főként promóciókhoz kapcsolódnak Magyarországon a márkaoldalak, pedig az online kommunikációban stratégiai szerepet tölthetnek be. A Pöttyös a napokban indította el angol nyelvű márkaoldalát.

„In English too! – From now on!” hirdeti a Pöttyös márkaoldala az idegen ajkúaknak. A magyar nyelvű site-tal tökéletesen azonos felépítésű angol verzió néhány napja várja a Magyarországon élő külföldieket és mindazokat, akik szeretnének közelebbről is megismerkedni a márkával, annak történetével és termékeivel, de mindeddig nyelvi akadályokba ütköztek. Hogy mennyire lesz sikeres az oldal, azt jelenleg nehéz megjósolni, mindenesetre a vállalat hisz abban, hogy érdemes egy ízig-vérig magyar desszertet – amelynek összetétele egyesekben csodálkozást vált ki – online is közelebb hozni a külföldiekhez.

Lefordított áruk

A kezdeményezés mindenképpen rendhagyó. Az olyan klasszikus magyar brandeknek, mint a Pöttyös, a Tisza cipő, a Sport szelet vagy a Győri keksz, a hazai fogyasztók körében évtizedek óta nagy a rajongótábora. A márkaoldalak mellett fórumokon, blogokon tartja a kapcsolatot a kemény mag, s ha szükséges, gerillaakciókat is szerveznek a termék megmentéséért. Gondoljunk csak az ominózus győri kekszes kör e-mailekre vagy a nyári Pöttyös-akcióra. De az is sokatmondó, hogy szinte minden család ismer egy külföldre szakadt honfitársat, aki ismerőseitől a desszertek valamelyikét kéri ajándékként a hozzá látogatóktól. Mindezek ellenére kevés az olyan hazai brand, amely idegen nyelven is öregbíteni szeretné hírnevét márkaoldalán. A lépés megtétele Parragh Krisztina, a Carnation ügyfélkapcsolati igazgatója szerint nem is mindig indokolt, hiszen mi értelme egy angol vagy német nyelvű oldalnak, ha a termék külföldön nem hozzáférhető. Márpedig a tradicionális márkák közül keveset vásárolhatunk meg a határt átlépve. „A Zwack Fütyülős márkaoldala egy hónapja készült el angol és német nyelven is. Mivel a vállalat a jövőben növelni szeretné exportját, fontos volt, hogy releváns információhoz jussanak a vásárlók idegen nyelven is” – tette hozzá.

Bennfentes olvasók

Egy jó márkaoldal az adott brandre összpontosít, nagyobb teret nyújt az egyedi hangvételnek, hiszen erre a több célcsoportnak szóló vállalati vagy más néven corporate site-ok nem lennének alkalmasak. A márkaoldalon a termékek általában nem vásárolhatók meg, viszont számos olyan információhoz vagy pletykához juthat a fogyasztó, amely növeli a bennfentesség, a speciális közösséghez tartozás érzését, emellett interaktív játékokkal, online promóciókkal várják az érdeklődőket. A Pöttyös például olyan háttér-információkat is megjelentet márkaoldalán, amelyeket a könnyedebb hangvétel miatt a vállalati honlapon nem tudnának publikálni. A funkciók némelyike regisztráció nélkül is elérhető a különböző oldalakon, de mivel a vállalatok hosszú távon építenek a márkaoldal látogatóira, az olyan érdemi szolgáltatások, mint az e-mail küldés, hozzászólás a fórumokhoz vagy részvétel a játékokban, mindenképpen regisztrációhoz kötött. „A regisztrációra elsősorban nem az adatbázis építése, inkább a funkcionalitás miatt van szükség” – véli Parragh Krisztina. Az összetettebb interaktív játékok működtetése nehezebben lenne kivitelezhető felhasználónév nélkül, és ennek segítségével a felhasználóról olyan információkhoz is hozzájuthat a vállalat, miszerint mely funkciók vagy játékok kötik le leginkább az oldalra látogatót. Ezeket az adatokat pedig később, a site továbbfejlesztésekor fel lehet használni.

A Pöttyös tavaly indult Netmérettetés nevű online játékán több mint kilencezer regisztrált felhasználó játszott naponta több órán át. „Az idei bajnokságtól is hasonló eredményeket, lelkesedést várunk, főleg, hogy a tavalyinál is izgalmasabbak lesznek a pályák, és értékesebb ajándékokat lehet nyerni. De ez a játék akkor is sok érdeklődőt vonz, ha épp nincs bajnokság, nincsenek nyeremények” – tudtuk meg Nyeste Dánieltől, a Friesland Hungária Zrt. márkamenedzserétől.

Rózsaszínű világ


Magyarországon a márkaoldalak története csak néhány éves múltra tekint vissza, külföldön viszont már tökélyre fejlesztették, hogyan lehet kiaknázni a brandsite-okban rejlő lehetőségeket. A leleményes vállalatok sokszor kikérik felhasználóik véleményét a termékfejlesztések során, sőt olyan weboldal is akad, amelyen nemcsak fejleszteni, de tervezni is lehet, s ha kellő népszerűségnek örvend az ötlet, megvalósítják. A fiatalabb korosztályt célzó márkaoldalak játékos formában ejtik rabul fogyasztóikat. A klasszikus Barbie baba márkaoldalának csaknem 5,5 millió regisztrált felhasználója van, akik alkalmanként legalább fél órát időznek a rózsaszín világban. A belépés természetesen szülői beleegyezéshez kötött, de utána szabad a garázdálkodás a menüpontok között, így vásárlásra, öltöztetésre és önfeledt csevegésre is akad lehetőség, s tudakozódhatunk a megvásárolható újdonságokról is. A myepets.com ennél is tovább megy, s a játékáruházban vásárolt szőrmók állatkákat látja el egy speciális kóddal, amelyet a weboldalra látogatók virtuális háziállatra válthatnak, így a gyermek rögtön két kisdedről gondoskodhat. Házat építhet neki, etetheti, itathatja, sőt barátokat is szerezhet a jövevény számára, akár úgy, hogy megfűzi legjobb barátját, kérjen ő is egy szőrmókot ajándékba.


Titkos látogatók

A reklámkampányok vagy a speciális bajnokságok közti holtidőszakban a figyelem fenntartása szintén feladata a márkaoldalaknak, bár a hírportálokhoz hasonló ciklikusság itt is kimutatható. A Pöttyös oldalán általában kampány és aktivitások nélkül is napi 5-600 az egyedi látogatók száma (ezt az adatot tartja a cég a legrelevánsabbnak a mérhetők közül), de jelentősebb események esetén ez akár 18-20 ezerre is megnőhet. A 2007 májusában indult Coke.hu márkaoldalnak jelenleg több mint 270 ezer regisztrált felhasználója van, ezzel az egyik legsikeresebb ilyen típusú weboldal a magyar piacon. „Az egyes Coca-Cola márkaoldalak más és más típusú tartalmakra épülnek, de az elmondható, hogy a szórakoztatás nagyon fontos szerephez jut mindegyik esetében. A szórakoztatás jelenthet letölthető vagy csak adott oldalon elérhető audiovizuális, de informáló szöveges tartalmat is” – mondta Szabó Ibolya, a vállalat közkapcsolati vezetője. A Drehernél konkrét adatot ugyan nem közöltek, de szintén elismerték, hogy a promóciókhoz kapcsolódó oldalakat és a különlegességeket kínáló menüpontokat gyakrabban keresik a látogatók. Az Arany Ászok márkasite-ján ilyen menüpont az éves raliversenynaptár, ahol a sportág rajongói a dátumok és helyszínek mellett megnézhetik a versenyeken készült videókat, sőt még a pilóták belső kamerája által felvett pillanatokat is élvezhetik – mesélte Agócs Mónika, a Dreher Sörgyárak Zrt. vállalati kapcsolatok vezetője.

Parragh Krisztina szerint ugyan a hazai ügyfelek is egyre „bevállalósabbak”, még van hová fejlődni. A jó márkaoldalnak a már említett holtidőszakban is fenn kell tartania az érdeklődést, s ez egy háttérkép letöltésével vagy egy flashmegoldással nem igazán valósítható meg. A releváns, de nem elcsépelt tartalom legalább annyira serkentheti a visszatérést, mint egy több pályából és nehézségből álló interaktív játék vagy egy blogger megjelenése, aki hangvétel és téma tekintetében is kapcsolható a márkához, tükrözi a brand törekvéseit. Ilyen és hasonló megoldások segítségével tovább erősödhet a márkaoldal közössége, bár a közösségépítés egyik válaszadónál sem szerepelt a márkasite-tal szemben támasztott követelmények között. A Pöttyös esetében erre nincs is szükség, hiszen a brand amúgy is jelentős bázist tudhat magáénak. A Coca-Colánál ugyan hosszú távon gondolkodnak a közösségépítés terén, de jelenleg úgy érzik, hazánkban inkább a promóciós aktivitás támogatására létrehozott márkaoldal a jellemzőbb.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik