Üzleti tippek

Díjazott játszma

A legmagasabb piaci értékű hazai sportolók közé került Szávay Ágnes azzal, hogy bejutott a US Open negyeddöntőjébe A versenyző évtizedek óta nem látott sikert könyvelt el, így már most biztos, hogy új kapuk nyílnak meg előtte.

Egy év sem kellett hozzá, hogy az utóbbi idők legtehetségesebb magyar teniszezője közel 300 helyet javítson a világranglistán, ennek köszönhetően pedig a legjobbak között, lapzártánkkor a 23. helyen tartsák nyilván. Képességei alapján vélhetően ennél is többre viszi majd. A párosban egykor a wimbledoni bajnoki címet is elnyerő Taróczy Balázs úgy véli, Szávaynak ott a helye a világranglista első tíz helyezettje között, a játékos pedig azt ígéri, hogy az év végéig bejut a legjobb 16-ba.

Magas labda

Az amerikai Grand Slam-tornán elért kimagasló eredményét követően a vezető hazai vállalkozások azonnal érdeklődni kezdtek a lehetséges szponzori együttműködések iránt, a további sikerek pedig minden bizonnyal újabb támogatókat késztetnek arra, hogy partnerségre lépjenek a 19 éves klasszissal.

Szávay Ágnest eddig három vállalkozás támogatta: az építőiparból ismert Kész Kft. három éve szponzora a teniszezőnek, a kontraktus év végén jár le. Mellettük a Wilson sportszergyár és a Gaz de France áll a játékos mögött. A Grand Slam- tornán való kiváló szereplés után a T-Mobile-lal azonnal bővült a szponzorok tábora. A mobilcég a jövőben Szávay Ágnes mobil-multimédiás partnereként segíti a sportolót, a megállapodás részleteiről a felek nem nyilatkoztak. A társaság jelenleg olyan hazai sportolókat támogat, mint az öttusázó Vörös Zsuzsa, Balogh Gábor, a kajakozó Janics Natasa vagy az úszó Cseh László. Rajtuk kívül többek között a Domino-Honvéd vízipólócsapatát, a MiZo Pécs női kosáregyüttest, valamint több sportági szövetséget támogatnak.

Szávay Ágnes menedzsere, Lányi András szerint a fiatal teniszezőnek eddig is szerencséje volt a támogatókkal, mert a család mellett mindig akadtak olyanok, akik segítették hazai és külföldi szerepléseit. A menedzser úgy véli, nincs olyan sportoló ma Magyarországon, akinek jelenleg ilyen magas lenne a piaci értéke, mint Ágié. Jelezte azt is, a siker óta több céggel is tárgyalnak a lehetséges kapcsolatról. A Kész Kft. is szeretné folytatni az együttműködést – mondta el lapunk érdeklődésére Árvai István, a társaság PR-igazgatója. A vállalat elégedett a játékos teljesítményével. Az is lehet, hiszen az idei év végére kitűzött célt, a legjobb 50-be kerülést Ági igencsak túlszárnyalta azzal, hogy a US Openen a legjobb nyolc közé verekedte be magát. A felek közötti sajátos – teljesítményorientált – megállapodás értelmében az elérni kívánt eredményeket mindig maga a versenyző állapította meg. A Kész Kft. szponzori koncepciója korábban is a fiatal tehetségek felkarolására épült. A társaság Lékó Pétert is szponzorálta, egészen addig, amíg a sakkozó bekerült a világranglista legjobb tíz játékosa közé. A teniszező Szávay Ágnes mellett annak ellenére kitartanak, hogy túl sok megjelenési felületet nem kapnak, az WTA szigorú szponzorálási szabályzata értelmében általában csak egy logóval jelenhetnek meg a versenyző öltözékén, ellenben több millió forinttal támogatják a játékos felkészülését és a versenyeken való részvételét.

Megtérülő befektetés

Azonos pénzdíjak


A SonyEricsson hat évre 88 millió dollár értékű névadó szponzori megállapodást kötött 2005-ben a WTA-val. Az együttműködésnél a márka azt várja, hogy sikerül fenntartani a női tenisz vonzerejét. A Roodmap 2010 elnevezéssel egy olyan versenyprogramot alakítottak ki, hogy a 48 eseményből álló sorozat minden egyes állomásán sztárok sora indul, így a globális márka egy kiszámítható látogatottságú és nézettségű versenysorozatot támogat, a játékosok pedig 30 százalékkal megemelt, összesen 72 millió dolláros pénzdíjazású rendszerben mérkőznek a pontokért. Ez utóbbinak azért is nagy a jelentősége, mert a pénzdíjak azonos nagyságrendűvé váltak a férfiak jutalmazásával.

Szávay Ági eddig elért eredményeinek és a hasonlóan jó folytatásnak köszönhetően immár önmaga is képes lesz megteremteni pályafutásának pénzügyi hátterét. Igaz, nem szabad elfelejteni, hosszú éveken keresztül mindez elképzelhetetlen lett volna a család és a támogatók nélkül. A Nemzeti Sport becslése szerint 50-60 millió forintba került a játékos szereplésének finanszírozása.

Eddigi pályafutása során Szávay Ági 580 ezer dollárt keresett (a SonyEricsson WTA Tour szeptember 10-i összesítése alapján), ebből 485 443 dollárt (107,3 millió forintot) az elmúlt egy évben tehetett zsebre. Csak azzal, hogy bejutott a legjobb nyolc közé a US Openen, 150 ezer dollárt kapott. Ha terveinek megfelelően sikerül bekerülnie a legjobb 10-be, az azt is jelentheti, hogy évente egymillió dollár felett fog keresni. A mostani top 10-et vezető Justine Henin több mint négymillió dollárt kasszírozott egy év alatt. A hivatásos teniszezők világa egyébként jelentősen eltér, más – különösen a hazai – sportvállalkozásoktól, hiszen olyan iparággá nőtte ki magát kiforrott szabály- és értékrendszerével, amelyben a pénz nem tabutéma, hanem a teljesítmény egyik értékmérője.

Rögös út

Az anyagiak és a presztízs tekintetében is csúcsot jelentő Grand Slam-tornákig hosszú út vezetett. „A kis pénzdíjazású future és challenger tornákon azért küzdenek pénzt, időt és energiát nem kímélve tehetségek ezrei, hogy a lépcsőfokokat minél gyorsabban végigjárva résztvevői lehessenek az év négy legrangosabb megmérettetésének. Csak azoknak van esélyük a selejtezőbe jutásra, akik a WTA ranglistáján legalább az első 250-ben vannak, és a száz között kell lenni ahhoz, hogy valaki a 128 fős főtábláról indulhasson.

Márpedig a Grand Slam-torna nem egyszerűen nagyobb esemény, mint egy átlagos WTA Tour-verseny, hanem egészen más rendezvény is. „Ezeken a csúcstornákon roppant erősnek kell lenni fizikálisan, technikailag és mentálisan is, hogy valaki sikert tudjon elérni” – mutat rá Szávay teljesítményének kimagasló sportértékére Kynsburg Zoltán sportközgazdász.

A támogatók számára fontos szempont lehet, hogy a tenisz „fehér” sportként kiváló együttműködési lehetőséget kínál az imázsformálásra, a márkaértékek hangsúlyozására. Nem elhanyagolható az sem, hogy a sportág közönsége hagyományosan a jobb anyagi lehetőségekkel megáldottak közül kerül ki. Ám mivel ezek a versenyek az országhatáron kívül zajlanak, a nagy tradíciójú tornák mellett csupán néhány igazán nagy eseményt közvetítenek a magyar adók. „Kiszámíthatatlan, hogy egy magyar játékos milyen hazai tornákon indul, és hány mérkőzést játszik majd” – érzékelteti a helyzet fonákját Kynsburg Zoltán ezzel kapcsolatban. A sportközgazdász hangsúlyozta azt is: a szponzor számára nem a játékos által közvetlenül biztosítható megjelenési lehetőségek és a felületek meghatározók, az igazán döntő elem egy esetleges együttműködésnél az, hogy miképpen szerepeltetné a márka Szávay Ágnest a saját kommunikációjában.
A teniszezők sok országban sztároknak számítanak, ismertek és teljesítményüket széles körben elismerik. A sportágnak számtalan olyan érte van – megbízható, dinamikus, hiteles, versenyző, kitartó –, amely lehetővé teszi az együttműködést a vállalat számára. Akár országhatáron belül, jelentősebb hazai versenyek nélkül is. „Persze a médiát okosan kell használni, láttatni kell a játékost, a sikereket és ismertté kell tenni a sportágat kevésbé ismerők körében is” – érvel a sportközgazdász. Szávay esetében ezzel úgy tűnik, nincs gond, a tehetség és kitartó munka hozza az eredményeket, a média immár sztárként emlegeti, és a játékos menedzselése is olajozottan működik. Nem véletlen, hogy ilyen szintű szponzori vonzerőt korábban egyetlen tehetséges teniszezőnek sem sikerült elérnie, pedig többen is eljutottak a siker kapujáig az elmúlt másfél évtizedben. Mandula Petra negyeddöntős volt a Roland Garroson, Kuti Kis Rita kétszer is legyőzte a pályafutása csúcsán lévő Jennifer Capriatit, Gubacsi Zsófia WTA Tour-versenyt nyert Casblancában, Kapros Anikót és Czink Melindát pedig a világranglista legjobb száz játékosa között jegyezték.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik