Üzleti tippek

Piacok az interneten

Versenyképes termékkel akár több százezres vevőközönséghez juthat el az, aki egy határokon is átnyúló, online piactérre lép.

Felgyorsított, hatékonyabbá és olcsóbbá tett több üzleti folyamatot az internet. Könnyen leküzdhetők vele a földrajzi akadályok, automatizálva és standardizálva lettek a tranzakciók. A vállalkozások tevékenységéhez kapcsolódó költségek csökkennek, a tranzakciós díjak is folyamatosan olvadnak. Kisebb állóeszköz-szükséglettel és alacsonyabb tőkével a nagyvállalatok után már a kis- és középvállalkozások is optimális web-alapú üzleti folyamatokat alkalmazhatnak, jóval kevesebb időráfordítással.

Különösen az online piacterek esetében, ahol érvényesülnek az üzleti kapcsolatteremtés kiszélesedő lehetőségei, felerősítve az internet adta lehetőségeket. Az online piactérre lépő vállalkozások internetes jelenlétük következő lépcsőfokára hágnak, strukturált rendszerbe illeszkednek, ezel növelni tudják eredményességüket. Egy piactérhez csatlakozni előnyökkel és hátrányokkal egyaránt járhat, de a megfelelő időpont kiválasztása is fontos a szoros versenyhelyzet miatt.

B2B és B2C

Ki csatlakozzék online piactérhez?


aki egyébként csak magas költségek mellett tudná elérni a vevőket
akinek nincs elegendő forrása saját webshop fejlesztésére
aki nem biztos saját fejlesztése sikerében
aki csökkenteni szeretné a betanulással járó kockázatot
aki a nemzetközi piacot akarja elérni
aki már működő értékesítési csatornát akar kibővíteni

Az online piactereken a vállalkozások az internet alapú alkalmazások segítségével árukat és szolgáltatásokat tudnak adni-venni egymás közt (B2B), vagy közvetlenül a fogyasztókkal is kapcsolatba kerülhetnek (B2C). A fejlett piacgazdaságokban a zártabb, leginkább B2B online piacterek felépítését főként az iparági jellemzők határozzák meg, és a folyamatok hatékonyságának növelése a cél. A sokszereplős és nyitott piacterek inkább igazodnak a piaci elvárásokhoz, és a működést tekintve fontosabb szerep jut a piacteret működtető harmadik személynek.

Ebben az esetben az üzemeltető fél határozza meg a működés alapvető szabályait, az elérhető információk körét, továbbá ellenőrzi a tranzakciók tisztaságát, és erősíti a felek közti bizalmat. Ha mindezt nyújtani tudja a résztvevő feleknek, értéket teremt, cserébe joggal tarthat igényt javadalmazásra.

Költségtakarékos

Az online piactér működtetőjének bevétele leggyakrabban a tranzakciós díjból származik, a közvetített ügylet értékének bizonyos százaléka. A felek közül mindig az fizeti, akinek fontosabb volt a tranzakció. Ez leggyakrabban az eladó, ritkán a vevő, még ritkábban mindkét fél.

A piactérre eladóként belépő vállalkozásnak nem árt ezért tisztában lennie a jutalékok mértékével. Pontos összeget nem lehet mondani, mert az változik az ügylet értékétől és a terméktől függően, így a végső jutalék körülbelül 3-6 százalékra tehető.
A jutalékok mellet egyszeri belépési díjak is lehetnek (főként a nemzetközi oldalakon), illetve az eladásra kínált terméket külön listázási költség is terhelheti – függetlenül attól, hogy történt-e értékesítés. A tranzakciós díj mellett vagy helyett a piactér szedhet előfizetési díjat is, ez nagyszámú tranzakcióknál csökkenti az adminisztratív terhet.

A felsorolt költségek nagysága akkor ítélhető meg, ha összevetjük azzal, milyen egyéb költség jelentkezik saját webshop kialakításakor és működtetésekor vagy offline értékesítéskor. „Az online piactéren az eladó már kész rendszert kap, nem kell neki fejlesztenie, illetve marketingre költenie – emelte ki Balogh Péter, a TeszVesz.hu partnerkoordinátora. – A mi rendszerünkben már 220 ezer felhasználó van jelen, ekkora a vállalkozások potenciális piaca.” Ha egy már működő és kipróbált rendszerben kezdünk értékesíteni, a kockázatot is csökkentjük azzal, hogy elkerüljük a fejlesztésből adódó hibák többletköltségét.

Éles a verseny

A belépési költségek alacsonyak, ez egyébként is általánosan jellemző az internetes vállalkozásoknál – és persze versenyt növelő tényező. A jól strukturált és kiépített rendszerekben pontosabb a megrendelések kezelése, csökkenthető az áruk visszaküldési aránya, átláthatóbbá válhat a készletszint kezelése. Gyorsabban kaphatunk visszajelzést a keresletről, így hatékonyan változtatható a kínálat is, ráadásul akár napi 24 órás szinten – az online piactér ugyanis nem zár be. Ez a folyamatos rendelkezésre állás nem csak azoknak a vállalkozásoknak jön jól, amelyek világpiacban gondolkodnak, egy helyi piacra értékesítő cégnek is hasznos, ha a bolt folyamatosan nyitva van.

Ugyanakkor nem szabad azt hinni, hogy minden feladatunk megszűnt a csatlakozással! Sokkal inkább arról van szó, hogy új lehetőségeket kell keresni. Az online piactereken is meg kell győzni a vásárlót, hogy minket válasszon, ne a konkurenciát. Ráadásul a termékek és szolgáltatások könnyebben összehasonlíthatók, mert az információszűrést maga a piactér természete már nagyban megkönnyíti.

De mennyire lehet a céges arculatot beilleszteni az online piactéren kapott felületre? A vezető online piacterek esetében tökletesen, mi több: általában ingyen. „A nálunk regisztrált eladók saját felületet kapnak, ami olyan, mint egy webshop” – mondja Dobra Péter, a TeszVesz.hu vezető szerkesztője. Ezzel a lehetőséggel egyébként majdnem minden regisztrált eladó él is. Aldomainnel ugyan még nem lehet megjelenni, de tervezik ezt a fejlesztést.

Biztonságos?

Az online piactereknek is vannak kritikus pontok. Ilyenek például a törvényi szabályozás ma már tisztuló, de még létező hiányosságai vagy éppen korlátai. Az online világ üzleti kapcsolatai nem mindig értelmezhetők ugyanis teljesen egyértelműen. A legtöbb a gond a nemzetközi ügyleteknél, mert az államok eltérő, néha ellentmondó szabályai más-más értelmezésre kényszeríti a feleket. Gondot jelenthet az általános ismerethiány is, mert bizonytalanságot szül, és ellenállást vált ki már magával az online kereskedelemmel szemben is.

Ehhez kapcsolódik az adatbiztonság kérdése. Egy online piactéren az üzemeltető harmadik fél segít az ellenőrzésben, illetve garanciát vállal az adatok biztonságos kezeléséért. „A TeszVesz.hu rendszerében egy védelmi pajzs teszi lehetővé, hogy már az adatok ellenőrzésénél felismerjük a csalásokat, az adatvédelemre pedig nagy hangsúlyt fektetünk” – hangsúlyozza Balogh Péter.

A nagy számú eladó és vevő a méretnél fogva likviddé és dinamikussá teszi a online piactereket. A vevők szempontjából lényeges, hogy átláthatóbbá válnak így az árak, a jobban kiaknázhatók az előnyök. Könnyebb rábukkanni a nehezen fellelhető árura. Belátható tehát, hogy az így aggregált kereslet vagy kínálat az egyébként elaprózott piac szereplőit erősebb befolyással ruházza fel. Akkor van csak baj, ha ezzel az online piactér nem az eredménytelenséget, hanem a profitot tünteti el valamelyik oldalon.

Senki többet?

Különféle, az árazást segítő szoftverek jelentek meg a piacokon, amelyek a böngészők adatait elemezik, és automatikus módon segítenek az optimális ár kialakításában. Az árak haszonkulcs alapú rögzített képzését ezzel felváltja a dinamikus árazás: közelebb kerülhetünk ahhoz az értékhez, amit a fogyasztó valóban hajlandó megfizetni. A vevők passzív árelfogadó szerepe így átalakulhat.

Könnyebb ilyenkor az árak szegmentálása is, gyorsabban és pontosabban reagálhatunk a piaci változásokra, de ez természetesen kockázattal járhat. Vállalkozásunk szempontjából az lehet az igazán értékes online piactér, amelyik lehetővé teszi a dinamikus árazást– többet ad, mint egyszerű katalógusfelületet az interneten.

Ma a leginkább elterjedt dinamikus árazási módszer az aukció. alkalmazási lehetőségét az online világ kiszélesítette, és az internetes kereskedelem egyre növekvő hányadát teszi ki. Az elterjedését nagyban könnyítette a technológia: egyszerű az ajánlatok rögzítése és feldolgozása, épületek helyett virtuális térben zajlik, egymástól távollévő feleket is összeköt, és akár a másodpercek tört része alatt is érkezhetnek újabb és újabb ajánlatok.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik