Üzleti tippek

Csúszó kifizetések az Il Ferrónál

Pénzügyi átszervezésre hivatkozva az Il Ferro Kft. új ügyvezetője több héttel elhalasztotta a március elején esedékes kifizetéseiket.

Az elmúlt napokban szokatlanul nagy volt a „pörgés” az il ferrós autóreklámokkal foglalkozó internetes fórumokon. Néhány hete már több hozzászóló is emlegette, hogy „technikai problémák” miatt több hetes késéssel utalja a szerződésben vállalt havi összeget a cég. A „járandóságát” készpénzben felvevő többség ennek akkor még nem tulajdonított nagy jelentőséget. Arra a közleményre viszont már többen felkapták a fejüket, ami múlt pénteken került fel az Il Ferro honlapjára. Ebben az szerepel, hogy vezetőváltás történt a cégnél és az új ügyvezető a társaság teljes körű átvizsgálását és pénzügyi átszervezését rendelte el. Az autósokat a gyakorlatban ez úgy érinti, hogy a március elején esedékes szemle a hónap utolsó napjaira tolódik. A szemle időpontja azért lényeges, mert ennek megtörténte után fizet a cég.

22-es csapdája?


Mi az autóreklám?

Az utóbbi időben több cég által is alkalmazott „autóreklámos” konstrukció lényege, hogy több százezer forintos befizetés fejében határozott idejű szerződést kötnek a jelentkezőkkel, ezért reklámokat helyeznek el azok járművein. A hirdetésekért cserébe 30-50 ezer forintot tehet zsebre az autós, akinek napi szinten legalább 40 kilométert kell megtennie, illetve tisztán is kell tartania járművét. Létezik olyan konstrukció is, amelynek keretében új autóhoz lehet jutni hitelre, ez esetben a „belépési díjat” az autókereskedő fizeti ki a reklámos cégnek jutalék formájában. Az ügyfél ilyenkor nem alkudhat a listaárból és a teljes hiteldíj mutató is megugrik több százalékponttal.

Az Il Ferro Kft. előző ügyvezetője korábban azt nyilatkozta, hogy óriási a hirdetői érdeklődés az autós reklámfelületek iránt, tehát nem az új belépők befizetései és a kereskedői jutalékokból tartják el a céget. Mondta ezt annak ellenére, hogy az autóik zömén saját, vagy barter hirdetések láthatók.


Mindenesetre érdemes eljátszani a gondolattal, hogy mi történne, ha mostantól nem fogadna újabb ügyfeleket a cég, hanem kizárólag a reklámpiacra támaszkodna. Jelenleg mintegy 6-7 ezer „reklámközzétevője” van a cégnek, ami a Figyelő hetilap kalkulációi szerint havi szinten 280 milliós kiadást jelent. Ez annyit tesz, hogy reklámokból havonta legalább 300 milliós bevételre kellene szert tennie a vállalkozásnak, ami éves szinten nettó 3,6 milliárd forintot jelent. Feltételezve, hogy magasabb listaárat adnának meg, ezzel a TNS Media Intelligence éves toplistáján a Top 15-be biztosan bekerülne a 3 millió forintos törzstőkéjű Il Ferro Kft.


Összehasonlításképpen: 2006-ban az Europlakát 4,3 milliárd forintos bevételt ért el listaáron. A Magyar Reklámszövetség becslése szerint 2005-ben a teljes közterületi piac nettó 15 milliárd forintra tett szert, a fenti gondolatmenetet követve tehát az Il Ferro hasítaná ki magának a piac negyedét.


Mindez azonban még viccnek is szürreális, hiszen nem szabad elfelejteni, hogy egy gyakorlatilag mérhetetlen hatékonyságú médiumról van szó. De ha nagyon elszakadunk a valóságtól, akkor is kijelenthető, hogy jelenleg nincs ekkora szabad pénz a hirdetési piacon. A cégnek tehát mindenképpen szüksége van az új belépőkre. Azonban ha 6-7 ezer reklámautót nem képes eltartani a piac, akkor ennél többnek még annyira sem. A Figyelő szerint például 10 ezer autónál már a 6 milliárd forintot is elérheti az éves kifizetések összege.


A 22-es csapdája” effektus akkor teljesedik be, ha figyelembe vesszük azt is, hogy a cég körüli bizonytalanságok és a csúszó kifizetések elriaszthatják a rendszer alapját jelentő új belépőket is. Utóbbiak nélkül viszont sanszos, hogy jelenlegi formájában nem finanszírozható a végtelenségig ez a rendszer. A kérdés az, hogy az új ügyvezető ki tud-e fundálni valamit a külső szemlélő számára reménytelennek tűnő helyzetből való kitörésre.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik