Üzleti tippek

Bevezető – Amerika elfoglalása

A futball eddig is a sportok koronázatlan királya volt. Egy foci-világbajnokság össznézőszámban mindig is verte bármely más sportág eseményét, beleértve az olimpiát, és a hirdetők számára is vonzóbb volt az utóbbi évtizedekben, mint a többi. Ennek ellenére a foci jórészt európai és latin-amerikai központú maradt, más földrészen sosem tudott olyan sikereket elérni sem a nézők, sem a hirdetők körében.

Növekedni azonban muszáj. Ez a globális világ parancsa. A meglehetősen telített öreg kontinensen pedig érdemben már nem lehet előre lépni, így nincs más kiút, mint más kontinenseken is népszerűvé tenni ezt a sportot.

A foci expanziójának egyik első lépcsője volt a 2002-es dél-koreai−japán közös rendezésű világbajnokság, egyébként Beckham nagyon is aktív részvételével, de a föld legnagyobb kontinense csak a lassú megtérés jegyeit mutatja. (Érdekesség azonban, hogy az ázsiai futballrajongók körében a legnagyobb sztár egyértelműen Beckham.) Így nem véletlen, hogy most a világ legerősebb gazdaságú országában próbálják felfuttatni a focit.

És persze megint csak Beckhammel, aki sok okból a legjobb alany erre. Hogy ő lenne a legjobb játékos, azt ma már talán a legelvakultabb angol szurkolók sem gondolják, ennek ellenére mint személyes brand, messze a legértékesebb a jelenlegi labdarúgók közül. Igazolásától leszerződtetői – illetve az amerikai labdarúgást irányító liga – első körben a sportág jelenős fellendülését várják az USA-ban. Az emelkedő nézőszám pedig megugró szponzorációs és kereskedelmi bevételeket jelenthet.

Volt már rá példa, hogy egy nagy európai sztár, Beckenbauer leigazolásával próbálták ugyanezt elérni az USA-ban, de akkor nem működött a dolog. Ha most fog, abból a foci egésze profitálhat. Egy olyan sportág iránt ugyanis, amely a tengerentúlon is befutott, a globális hirdetők a mostaninál sokkal nagyobb érdeklődést fognak mutatni.
A koncepció tehát elvileg jó. Már csak az a kérdés, eszik-e az USA-ban ezt az európai kaját. Idáig sem azért nem ették, mert európai, hanem azért, mert unalmas. Legalábbis egy kosárlabda- vagy egy jégkorongmeccshez képest feltűnő különbség, hogy hosszú 10 percekig semmi érdekes nem történik a pályán.

Lehet, hogy a kezdeti sikertelenség hatására megpróbálják néhány szabályváltoztatással érdekesebbé tenni a játékot. Ha ebbe az irányba mozdulnak, és a szabályváltoztatások izgalmasabbá, nézhetőbbé teszik, akkor az öreg kontinensen is még nagyobb üzlet lesz a foci.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik