Üzleti tippek

Benzinár: kérdezze taxisát, buszsofőrét

A Mol Rt., első, előre be nem jelentett benzináremelése a kutak többségénél 4 forintos drágulást hozott. De ezután honnan is sejthetjük, mikor drágul ismét az üzemanyag?


Kérdezze a taxist

A megoldást úgy tűnik az élet szüli majd, ugyanis a társaság szerződéseinek megfelelően nagyfogyasztóival meghatározott időben, előre köteles közölni az áremelések mértékét. Ezentúl tehát, ha eddig nem tettük volna, érdemes lesz a taxisokkal, vagy a buszsofőrökkel a várható benzinár-emelésekről is beszélgetni.

Az eddigi gyakorlat úgy működött, hogy a Mol a tervezett áremelés mértékét, általában három nappal korábban, kiskereskedelmi árban meghatározva közölte, amivel csendes dühöt és gyors teletankot indukált a fogyasztók között. Mint néhány hete kiderült, ez a gyakorlat aggályos az európai versenyjogi szabályozásával szemben. A Mol és leányvállalatai tehát, a jövőben csak egy közelítő árat kommunikálnak, amely követi a világpiaci árváltozásokat. A pontosabb hazai átlagárakat ezentúl csak a gazdasági tárca oldaláról lehet – utólag – rekonstruálni.


Kérdés persze, hogy az üzemanyag ára pontosan mikor is emelkedik. Ugyanis ez eddig sem volt egyértelmű. Az egyes kutak maguk határozzák meg az ott kapható üzemanyag kiskereskedelmi árát. Ezt pedig jelentősen befolyásolja az egyes területekre jellemző versenykörnyezet, vagyis a közeli konkurens kutak árképzése.


Benzinkutak


Mivel a Mol ezentúl nem közöl listaárat, a cég kommunikációs igazgatója, Ferencz I. Szabolcs szerint, a jövőben a helyi verseny növekedésére számítanak. Akár saját kúthálózatukon belül is. Az egyes kutaknál tapasztalható árkülönbségek az eddigi 1-2 forintos differenciához képest jócskán nőhetnek – akár 8-10 forintra is.


Ezért pedig már érdemes lehet máshol tankolni. Az olaj gyors drágulása miatt a Mol már jelezte, hogy az üzemanyagok ára augusztusra a gázolaj esetében akár a 270, a 95-ös benzinnél pedig a 275 forintot is elérheti. Ez az idén eddig 13 százalékos benzinár (95-ös benzin), és több mint 10 százalékos dízel áremelést jelent.


A Mol diktál


A Mol árai egyébként a magyar piacon az üzemanyag-nagykereskedelmi rendszer miatt a többi kúthálózat árait is befolyásolják, ugyanis szinte mindenki a Mol-tól szerzi be készleteit. Piaci számítások szerint egy benzinkút egyébként körülbelül 1 millió dolláros, vagyis mintegy 200 millió forintos befektetéssel indítható be. A megtérülés idejét szem előtt tartva térnek tehát el az egyes kutak tulajdonosai az áraktól.


Jövőre olcsóbb lehet


Az üzemanyag rendkívüli drágulásának a közeljövőben nem a nemzetközi olajárak csökkenése, hanem a kormány bejelentett áfa-csökkentése vethet véget. Amennyiben ez január 1-től megvalósul – és a kieső bevételt az ígéretekhez mérten nem akarják a jövedéki terhek növelésével pótolni – a benzin ára jövőre akár 10 forinttal is csökkenhet. A 95-ös üzemanyag június közepi 262,5 forintos árából ugyanis 52,5 forintot tett ki az áfa, az 5 százalékpontos áfa-kulcs csökkentés így valódi megtakarításként lenne érzékelhető.  

Ajánlott videó

Olvasói sztorik