Budapest, 2015. június 7.
A kormány bevándorlásról szóló plakátja a főváros VIII. kerületében, a Hungária körúton 2015. június 7-én. Több helyen megrongálták a plakátokat, ezért a Fidesz feljelentést tesz bűncselekményre felbujtás miatt. Németh Szilárd, az országgyűlési képviselője felszólította Szigetvári Viktort, az Együtt elnökét és párttársait, hogy "ne uszítsák tovább az embereiket ilyen agresszív és törvénytelen cselekedetek elvégzésére".
MTI Fotó: Marjai János
Pénzügy

A gyűlöletplakátos cég Keszthelyen is jól fekszik

Tamásné Szabó Zsuzsanna
Tamásné Szabó Zsuzsanna

gazdaságos. 2016. 05. 13. 16:51

Attól a cégtől rendeltek városmarketinget, amelyik a kormányplakátokat is készítette. Mert olyan jók voltak a referenciái. És mert a három meghívott vállalkozó közül övék volt a legolcsóbb ajánlat.
Korábban a témában:

Lapunk birtokába került Keszthely városmarketingre kiírt pályázata, valamint a nyertesek neve és a szerződés. A papírokból kiderül, az a cég nyerte el a szerződést, amely a kormányzati plakátokat is készítette, és nem mellesleg Rogán szomszédjának vállalkozása alá dolgozott be.

A baráti plakátosok működnek

Mint ismert, a bevándorlásellenes plakátokat a Lounge Design Kft. kivitelezte, a kampány médiavásárlási feladatait pedig a HG 360 végezte, amelynek ügyvezetője, Csetényi Csaba, Rogán Antal szomszédja. Hasonló felállásban készültek a „magyar reformok működnek” szlogenre felhúzott óriásplakátok is. Márciusban pedig a keszthelyi meghívásos marketingpályázatot is a Lounge Design nyerte meg.

A szerződés értéke egyébként (8,4 millió forint) Keszthely város költségvetéséhez mérten (4 milliárd forint) nem kiemelkedő összegű, mégis roppant érdekesek a miértek.

Megkérdeztük a várost, a polgármestert, a jegyzőt, valamint a pályáztatást tudomásunk szerint magára vállaló alpolgármestert, mi indokolta a pályázatot, a kiválasztást, a szerződéskötést. Válaszokat az alpolgármestertől kaptunk.

Nehezen értelmezhető kérdés

Először is arról érdeklődtünk, miért van szüksége a városnak kommunikációs stratégiára, mi célt szolgál? Nagy Bálint alpolgármester először is pontosított, jelezvén: városmarketing-stratégiára van szükségük. (A szerződésben ugyanakkor ez áll szó szerint: „Keszthely város középtávú marketingkommunikációs stratégiájának elkészítése”.)

Egy főként turizmusból élő város esetében a kérdés nehezen értelmezhető, hiszen alapvető fontosságú, hogy rendelkezzünk városmarketing-stratégiával, amely valós piacfelmérésekre épül.

– magyarázta a miértet.

Volt már napirenden a marketing

Ahogy a neten néztük, divatos egy ideje városmarketingre is szánni pénzt és energiát a településeken. Ami a várható hasznot tekintve teljesen érthető. Ennek tükrében viszont az nem világos, hogy Keszthelynek eddig miért nem volt. És az sem, hogy miért pont most lett.

Pedig már a 2003-2006 között meghirdetett „Több mint Balaton” programban is felhívta a nem hatékony turisztikai marketingtevékenységre a figyelmet a felkért szakértő. De mint kiderült, a 2007-2012-es időszakra készült már a városra és térségére turisztikai marketingterv. Sőt, a 2030-ig tartó időszakra is, igaz azt Keszthely Város Településfejlesztési Koncepciója 2015-2030-nak hívják, de ahogy belenéztünk, bőven van benne szó turisztikai- és városmarketingről is. A legújabb koncepcióban egyébként a városmarketingre mint kifejlesztendő dologra utalnak leginkább. Az indokokat nézve érthető, miért kellett a pályázat. A lebonyolítás azonban vet fel kérdéseket.

Csak meghívott, budapesti cégek rúghattak labdába

Mint ahogy az is, miért nem írtak ki nyílt pályázatot a megbízásra. És, hogy miért pont a kormányzati plakátokat készítő cég volt az egyik meghívott és egyben nyertes is.

Nagy Bálint arra hivatkozott, hogy a helyi rendeleteknek megfelelően pályáztattak, és az értékhatárra figyelemmel nem írtak ki közbeszerzést. Informálisan megtudtuk, nehézkességre hivatkozva nem jellemző, hogy a városban nyílt pályázatot írjanak ki.

A „Miért csak budapesti cégeket hívtak meg a pályázatra, helyben nincs marketingkommunikációval foglalkozó cég?” kérdésünkre az alpolgármester azzal indokolt, hogy azért fővárosi cégeket kértek fel ajánlattételre, és nem keszthelyit, mert alapvetően nem helybéli, illetve a szűkebb környezetből érkező turistákat szoktak fogadni a városba, sokkal inkább Budapestet és a dunántúli városokat célozzák meg marketingstratégiájukkal. (Úgy tudjuk egyébként, hogy a polgármesternek volt is helyi vállalkozóra javaslata, őt mégsem hívták meg.)

Miért pont ők? Csak!

Amikor rákérdeztünk, miért pont azokat a budapesti cégeket hívták meg (köztük a nyertest, a kormányzati plakátok gyártóját), akiket meghívtak, csupán azt a választ kaptuk, hogy szakmai referenciák alapján döntöttek. (Viszont azért arról biztosan hallottak, hogy a fél ország azon röhögött: a magyarul nem tudó bevándorlóknak magyarul üzentek a plakátokon. Ami egy hangyányit levon az egyébként általunk nem kétségbe vont referenciából.)

Arra is kíváncsiak voltunk, miért az ár volt az egyetlen elbírálási szempont a pályázatnál, illetve hogy egyébként mennyi pénzt szántak rá, amikor kiírták.

Az információi tévesek – írta Nagy Bálint válaszában.

Nem az ár volt az egyetlen szempont, természetesen fontos szempont az ár, hiszen a város költségvetésével felelősséggel gazdálkodunk, de alapvetően szakmai referenciák alapján kaptak meghívást a cégek.

– tette hozzá. Bár a kérdés a nagyságrend miatt valójában nem annyira lényeges, mégis cáfolnánk a választ. Az ajánlattételi felhívásban ugyanis ez áll: „Ajánlatok bírálati szempontjai: A legalacsonyabb összegű ellenszolgáltatás.” A munkát egyébként nettó 6,6 millió forintos ajánlattal vitte el a Lounge Design, a másik két pályázó nettó 7,8 illetve 9,85 millió forintért vállalta volna a megbízást.

Túlteljesítik a vállalást?

Sokallottuk, miért kerül áfával együtt több mint 8 millió forintba 100 család lekérdezése. Rákérdeztünk, miért gondolják, hogy ha 100 családot megkérdez a megbízott cég, abból ki fog derülni, hogy milyen marketingkommunikációra van szüksége Keszthelynek.

Az alpolgármester jelezte, legjobb tudomása szerint a cég 1000 családot kérdezett meg, és közel hasonló számú online kérdőívet is ki fog töltetni. ( Még egyszer megnéztük, a szerződésben minimum 100 szerepel.) Nagy Bálint hozzátette: a megkérdezett szakemberek szerint Budapestet és a Dunántúlt célzó felmérés során ez az a mennyiség, amelyből már érdemi következtetéseket lehet leszűrni.

A sorok között

Bár arra választ nem kaptunk, hogy mennyit szántak a projektre, de információink szerint 10 millió forintot, a rendkívüli keretből. Kíváncsiak voltunk arra is (főleg ismerve a megbízott cég plakátos múltját), hogy ha elkészült a stratégia, hogyan/hol/milyen formában fog hasznosulni. Óriás-plakátoznak? Tévé-reklámoznak? Rádió-reklámoznak? Ha nem, akkor mire fogják felhasználni az elkészült anyagot?

Utolsó kérdése kivételével, mindezen kérdésekre is várjuk a válaszokat a stratégiától, hogy a piackutatások és egyéb trendek alapján hol, milyen módon és mennyiségben tudjuk a legversenyképesebben népszerűsíteni városunkat.

Ami a jövőre nézve érdekes lesz még, hogy vajon milyen reklámköltést javasol majd a tanulmány, és azzal kit fognak majd megbízni.

Erről az egész ügyről eszünkbe jutott a kikötőpályázat is, ahol Orbán Viktor vejének cége lett a nyertes, és szintén nem volt nyílt pályázat Keszthelyen, míg Alsóörsön például szántak erre energiát.

Keszthelyen egyébként úgy tűnik, nem csak a városmarketingnél nem veszik figyelembe a polgármester javaslatát. A Zaol.hu beszámolója szerint a csütörtöki ülésen több pénzes témában is az alpolgármestert hozta helyzetbe a testület a polgármesterrel szemben.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Budapest, 2012. június 29.
Fiatalok beszélgetnek a Kőleves kertben, a budapesti Kazinczy utcában 2012. június 28-án. A hetedik kerületi Kazinczy utca, Dohány és Király utca közötti szakasza és környéke a budapesti nyári éjszakai élet egyik központjává vált, ahol számos nyitott, romos ház udvarán létesített romkocsma és szórakozóhely várja a budapestieket és a turistákat.
MTI Fotó: Marjai János
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.