Pénzügy

Idén többet fizettünk a cascóra

A majdnem 8 százalékos növekedést részben a díjemelés, részben pedig az okozta, hogy több új autót helyeznek forgalomba.

A Netrisk.hu adatai szerint az idei év első nyolc hónapjában átlagosan 73 700 forintért kötöttek teljes körű cascót az autósok, ami 7,9 százalékkal magasabb, mint az előző év hasonló időszakában mért szint. Az emelkedés oka részben a díjak növekedése, részben pedig az új autók növekvő száma – tulajdonosaik ezekre a nagyobb értékük miatt magasabb összegért tudnak biztosítást kötni.

Az új autókra többet fizetnek

Az összes casco 40 százalékát idén (csakúgy, mint tavaly) casco nélküli használt autóra kötik, jellemzően annak megvásárlásakor. A második leggyakoribb ok az évfordulós szerződésváltás, minden harmadik autós emiatt köt casco szerződést. Az online alkuszcég szerint örvendetes adat viszont, hogy a tavalyi 16-ról 22 százalékra nőtt az újonnan forgalomba helyezett személyautókra a casco kötések aránya. Augusztus végéig a tavalyi 36 ezer helyett idén már közel 44 ezer új személyautót adtak el Magyarországon.

A cég vezérigazgatója, Sebestyén László szerint jelentős eltérést tapasztaltak az átlagdíjakban aszerint, hogy mi a szerződéskötés oka. Átlagosan 90 ezer forint feletti összeget, vagyis 63 százalékkal többet fizetnek az új autót vásárló ügyfelek azoknál, akik a szerződésük évfordulóján váltanak új biztosításra (55 ezer forint). Az előbbi szerződések arányának növekedése automatikusan emeli a piacon tapasztalható átlagos díjszintet is – jegyezte meg.

A díjemelés miatt egyre többen vállalnak magasabb önrészt

A magasabb díjszint persze egyre több autóst késztet arra, hogy spóroljon az éves casco díjon. Ennek egyik módja, hogy a kgfb-hez hasonlóan a casco ajánlatokat is díjösszehasonlító oldalakon tekintik meg. Ha lehetőségük van rá, a kgfb-vel együtt kötnek cascót, mivel az együttkötés során nyújtott kedvezménnyel akár a casco díj negyedét is meg tudják spórolni. Díjcsökkentő tényező még többek közt az elektronikus kommunikáció, az elektronikus díjfizetés, illetve a féléves vagy éves fizetési ütem is.

Sokan választják az önrész megszokott mértékének növelését is. Idén már csak a szerződők kevesebb mint fele (49 százalék) választotta a 10 százalék/50 ezer forintos önrészt, melynek egy év alatt nyolc százalékponttal csökkent az aránya. A 100 ezer forintos önrész aránya ugyanakkor idén 32 helyett már 37 százalékra nőtt, de immár 11 százaléknyi a 200 ezer forintos önrészt választók aránya is.

Sebestyén szerint persze fontos az ár, de figyelembe kell venni, hogy káreseménykor a magasabb önrész jobban megterheli az autós zsebét – hívta fel a figyelmet. A magasabb, 100 vagy 200 ezer forintos önrészt választó autós ugyanis azt vállalja a díjcsökkenés fejében, hogy a biztosító kártérítésére csak komolyabb károk esetén számíthat, akkor is csupán a magas önrészt meghaladó összeg erejéig.

Öregebb autókra is kötnek cascót

A hazai autópark átlagéletkora túllépte a 13 évet. A biztosítók ennek a trendnek megfelelve egyre több casco-terméket dolgoznak ki idősebb autókra. Ezekben általában maximált rezsióradíjat számolnak fel, illetve utángyártott alkatrészek beépítését engedélyezik.

Ennek is köszönhető Sebestyén szerint, hogy a casco már nem csak a 0-5 éves autók jellemző biztosítási formája. Az alkuszcégnél kötött full casco biztosítások 43 százalékát legalábbis 6-9 éves, további 13 százalékát 10 évnél öregebb autókra kötik.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik