Gazdaság

Leginkább az alacsony iskolai végzettségűek írták alá a NOlimpia íveit

Kovács-Angel Marianna
Kovács-Angel Marianna

újságíró. 2017. 04. 13. 14:23

A NOlimpia-kampány sikeresen szólította meg a pártnélküli budapestieket és a legtöbb társadalmi csoportot, ám a kormánypárti, valamint a Jobbikos szavazók jellemzően nem írták alá az íveket. Kifejezetten nagy arányban az alacsonyabb végzettségűek és a Budapest északi külsőbb kerületeiben élők adták nevüket a népszavazási kezdeményezéshez. Az Integrity Lab reprezentatív budapesti közvélemény-kutatás segítségével mérte fel a NOlimpia aláírók társadalmi és politikai hátterét.
Korábban a témában:

Az Integrity Lab felmérése szerint az aláírók nemi és életkori aktivitása a választási részvételhez hasonló mintázatot mutat: a férfiak nagyobb arányban írtak alá, mint a nők, az idősebbek pedig, mint a fiatalok. A végzettség szerinti megoszlás azonban jelentősen eltér: a legmagasabb arányban a legalacsonyabb iskolai végzettséggel rendelkezők írtak alá, őket követi a legmagasabban kvalifikált diplomás csoport.

A NOlimpiai kampány alapvetően sikeres volt a pártpreferenciával nem rendelkezők körében is: az aláírók 36 százaléka pártot nem választó bizonytalan. A legtöbb „pártos” aláíró az MSZP-től érkezett – az összes szignó 18 százalékát szocialista szimpatizánsok adták. A Momentum Mozgalmat az aláírók 12 százaléka választaná egy most vasárnapi választáson.

Forrás: Integrity Lab

A legkisebb szeletet a Jobbik és a Fidesz szavazók jelentik: a két jobboldali párt szavazói alig 8 százalékban járultak hozzá a sikerhez. A NOlimpia kampány tehát a kormánypárti szavazókat alapvetően nem mozgatta meg, döntően a baloldali-liberális pártok, illetve a bizonytalanok körében bizonyult hatásosnak.

A saját bevallása alapján a budapestiek 26 százaléka nyilatkozott úgy, hogy aláírta a NOlimpiai kezdeményezést, ez valamivel magasabb arány a ténylegesen leadott közel 20 százaléknál. A közvélemény-kutatások során a válaszadók rendre felülbecslik a (politikai) aktivitással kapcsolatos terveiket, részvételüket, különösen egy sikeres kampány után.

Az Integrity Lab teljes elemzését innen tudja letölteni.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Visitors walk past a 5G logo during the Mobile World Congress on the third day of the MWC in Barcelona, on March 1, 2017. 
Phone makers will seek to seduce new buyers with artificial intelligence functions and other innovations at the world's biggest mobile fair starting today in Spain. / AFP PHOTO / Josep Lago
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.