Gazdaság

Leginkább az alacsony iskolai végzettségűek írták alá a NOlimpia íveit

Kovács-Angel Marianna
Kovács-Angel Marianna

újságíró. 2017. 04. 13. 14:23

A NOlimpia-kampány sikeresen szólította meg a pártnélküli budapestieket és a legtöbb társadalmi csoportot, ám a kormánypárti, valamint a Jobbikos szavazók jellemzően nem írták alá az íveket. Kifejezetten nagy arányban az alacsonyabb végzettségűek és a Budapest északi külsőbb kerületeiben élők adták nevüket a népszavazási kezdeményezéshez. Az Integrity Lab reprezentatív budapesti közvélemény-kutatás segítségével mérte fel a NOlimpia aláírók társadalmi és politikai hátterét.
Korábban a témában:

Az Integrity Lab felmérése szerint az aláírók nemi és életkori aktivitása a választási részvételhez hasonló mintázatot mutat: a férfiak nagyobb arányban írtak alá, mint a nők, az idősebbek pedig, mint a fiatalok. A végzettség szerinti megoszlás azonban jelentősen eltér: a legmagasabb arányban a legalacsonyabb iskolai végzettséggel rendelkezők írtak alá, őket követi a legmagasabban kvalifikált diplomás csoport.

A NOlimpiai kampány alapvetően sikeres volt a pártpreferenciával nem rendelkezők körében is: az aláírók 36 százaléka pártot nem választó bizonytalan. A legtöbb „pártos” aláíró az MSZP-től érkezett – az összes szignó 18 százalékát szocialista szimpatizánsok adták. A Momentum Mozgalmat az aláírók 12 százaléka választaná egy most vasárnapi választáson.

Forrás: Integrity Lab

A legkisebb szeletet a Jobbik és a Fidesz szavazók jelentik: a két jobboldali párt szavazói alig 8 százalékban járultak hozzá a sikerhez. A NOlimpia kampány tehát a kormánypárti szavazókat alapvetően nem mozgatta meg, döntően a baloldali-liberális pártok, illetve a bizonytalanok körében bizonyult hatásosnak.

A saját bevallása alapján a budapestiek 26 százaléka nyilatkozott úgy, hogy aláírta a NOlimpiai kezdeményezést, ez valamivel magasabb arány a ténylegesen leadott közel 20 százaléknál. A közvélemény-kutatások során a válaszadók rendre felülbecslik a (politikai) aktivitással kapcsolatos terveiket, részvételüket, különösen egy sikeres kampány után.

Az Integrity Lab teljes elemzését innen tudja letölteni.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.