Mint kiderült, a versenyhatóság jóval a tenderkiírás előtt, július 13-án figyelmeztette a fővárost, hogy a városnéző buszos (hop on – hop off) szolgáltatásoknál a monopolhelyzet sérti a versenyjogot – írta a először a Világgazdaság, majd a Népszabadság. A főváros azonban tett erre az intelemre, kockáztatva ezzel, hogy esetleg elkaszálják majd a tendert.
Tíz nappal később jelent meg a főváros közbeszerzési hirdetménye az Európai Unió közbeszerzési portálján. Méghozzá úgy, hogy a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által kifogásolt módon, egyetlen szolgáltatóra írták ki azt. Vagyis hiába fordultak a buszos cégek Orbán Viktorhoz.
A feltételek elvileg persze nyitva hagyják az ajtót, hogy több vállalkozás is induljon, ha cégcsoportba szerveződnek. A megkötés mindössze az, hogy a jelentkezőnek az eltelt három évben legalább nettó 1,2 milliárd forintos árbevétele legyen városi, turisztikai célú, autóbuszos személyszállításból. A nyílt pályázatra augusztus 22-éig lehet jelentkezni.
Jelenleg négy cég van a piacon, jövő januártól pedig egyetlen szolgáltató kaphat koncessziós jogot, méghozzá húsz évre. A versenyhatóság azért aggódik, mert ilyen esetben a szolgáltatás színvonala romolhat, a turistabuszok jegyárai nőhetnek. A lap információi szerint akár 30 százalékos drágulás is jöhet.