Gazdaság

Így szűnhet meg Amerikában a készpénz

square up (square up)
square up (square up)

Elég lesz egy nevet bemondani, máris röpül le a hitelkártyáról a capuccino ára a Starbucks üzleteiben – és újabb szög kerül a készpénz koporsójába.

A Starbucks üzleteiben ősztől a Square mobilfizetési megoldásával lehet majd fizetni – jelentette ma be a két cég. Ez egy okostelefonokra letölthető szoftver, amely a telefon gazdájának hitelkártyáját „helyettesíti”.

Eleinte úgy fog működni, hogy a vevőnek fel kell majd mutatnia a telefonján egy vonalkódot a pultosnak. Ám egy folyamatban lévő GPS-es fejlesztés révén később úgy néz majd ki: a GPS révén érzékeli majd az üzlet rendszere, hogy bejött egy ember, akinek a telefonján ott a szoftver, s rögtön megjeleníti a nevét és fotóját a pultos számítógépén kiválasztható vevőként. Ekkor az illetőnek csak be kell mondani a nevét, s a pultos összeveti majd a nevét és arcát a számítógépén megjelent információkkal.


Így néz ki a Square termináljaForrás: Squareup.com

A Square eddig attól vált ismertté, hogy a kisvállalkozások számára nyújtott egy olcsó és egyszerű hitelkártyás-fizetési lehetőséget: egy parányi kis kütyüt adnak a fizetést elfogadó cégeknek ingyen, amelynek segítségével egy okostelefon vagy egy iPad is elég a vevő bankkártyájának leolvasásához. A tranzakció összegéből a Square lenyel 2,75 százalékot, amelyen (feltehetően) osztozik a hitelkártyát kibocsátó céggel, ennyi az egész fizetési folyamat összes költsége.

Ezzel szemben ma egy átlagos kisvállalkozás számára a bankkártyák leolvasására használt POS-terminál bérlete akár több tízezer forintba is kerülhet, még ha egyetlen tranzakciót sem bonyolítanak rajta. S a készülékbérleten felül még 1-3 százalékot le is von a tranzakció összegéből a bank. Így sok kisvállalkozás – fodrászok, kisközértek, giroszosok – inkább csak készpénzt fogad el, szemben a nagyobb üzletekkel.

A Square kütyüjének elterjedésével ez az Egyesült Államokban ősztől gyorsan megváltozhat, közelebb hozva a készpénz eltűnését – kommentálja a bejelentést a New York Times cikke. A Starbucks ugyanis akkora volument képvisel a kiskereskedelemben, amely már ráveheti a kisebb vállalkozásokat, hogy megfontolják akár a mobilfizetési mód elfogadását is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik