Gazdaság

VESZÉLYES FUVAR – Drága védelmi ballaszt

admin
admin

1996. 06. 12. 00:00

A közúton fuvarozott áruk mintegy harmada az üzemanyagokkal együtt veszélyes anyag, amelynek szállítása különleges képzettséget és technikai berendezéseket követel. Egyre többen vállalnák a többletráfordítást, de a feltételeket mind nehezebb teljesíteni.

A szigorú előírások is ludasak abban, hogy mindössze majd’ húsz nagyobb szállítási vállalkozás szakosodott erre a “veszélyes” területre, állítja Sárosi György, a Hungarocamion veszélyesáru-szakértője. Elsősorban a gáz-, üzemanyag-, vegyszerforgalmazáshoz, hulladékbegyűjtéshez kapcsolódnak, de veszélyes árunak minősülhet a mosószer, a spray közúti továbbítása is. Annak azonban, hogy az egyre nagyobb érdeklődés ellenére mégsem tudott több cég bekapcsolódni, a nem átgondolt végrehajtás az oka, véli a szakember.

A veszélyes anyagok belföldi szállítására az Agreement Dangerous Road-ot (ADR), a veszélyes áruk nemzetközi közúti szállításáról szóló európai egyezményben foglaltakat alkalmazzák, amelyet az Európai Unióban jövőre írnak elő. Ennek az eredetileg nemzetközi szállításra készült szabályzatnak a belföldi alkalmazása azonban több gondot is okozhat. A gyakorlatban azt jelenti, hogy gépkocsivezetőnek itthon is ugyan olyan szigorú előírásoknak kell megfelelni, mint ha exportra vinné az anyagot. Az anyag tulajdonosának, mint megrendelőnek személyes célú szállításnál is ugyanolyan – szigorú felelősséget vállaló – nyilatkozatot kell tennie, mintha például Ausztriába utaztatná a fekáliát. A tükörfordítás miatt a belföldi szállítólevélre még angolul is fel kell(ene) írni a szállított anyag elnevezését. Az előírások jövőre azonban még szigorúbbak lesznek. A tervek szerint 1997-től nem csak az EU-ban, hanem hazánkban is minden veszélyes anyagot szállító teherautót el kell látni egy csaknem egyköbméteres vegyszerálló tartállyal, közlekedési terelőkúpokkal és homokkal. Természetesen az egyéb felszerelési tárgyak, mint például a tűzoltókészülék, a vegyvédelmi ruha, és 12 tonna össztömeg felett 85 km/h sebességkorlátozó berendezés sem hiányozhat. Mindez a ballaszt a szakember szerint már nagyon sok hasznos helyet foglal el az áruszállító kocsikon.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Fotó: 24.hu / Bielik István
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.