Gazdaság

EGYELŐRE PANG A PIAC – Csipogódivat

A személyhívók hálózatán ma már elérhető az e-mail, az Internet- szolgáltatás, nemrégiben megkötötték az első úgynevezett barangolási szerződést is. A csábítás azonban úgy tűnik nem elég erős: az előfizetők száma alig haladja meg a 20 ezret.

A pán-európai ERMES személyhívó-rendszer tenderének 1994. augusztusi eredményhirdetésekor még sokan hitték, hogy az Operator Hungaria mellett meg tud élni a két újdonsült piaci szereplő, az Eurohívó és az EasyCall is. Annak idején 250 ezresre becsülték a lehetséges előfizetők számát. A befektetők óvatosabbak voltak, ők 100-150 ezer előfizetőről álmodoztak. A józanabbak 80-100 ezerrel is nagyon megelégednének. Tény azonban, hogy az erőfeszítések ellenére ma összesen alig több, mint 20 ezer előfizetőt tartanak nyilván a szolgáltatók. Az Operator – a készülékeiket és szolgáltatásaikat egyre olcsóbban kínáló versenytársak jelenléte ellenére – stabilan tartja meghatározó helyzetét a piacon. A több, mint 18 ezer előfizető számára teljes országos lefedettséget biztosít a cég. A Hírközlési Főfelügyelet jóváhagyására várnak a legújabb készülékek, amelyek az eddigi csipogóknál nagyobb választékot nyújtanak felhasználóiknak. Az Eurohívó és az EasyCall is új készülékekkel szeretne előrukkolni: a kis színes csipogók némelyike – áfa nélkül számítva – kevesebbe kerülhet tízezer forintnál, a szolgáltatás körét bővítik azzal, hogy kisebb teljesítmény igénybevételére is mód nyílik. (Megfigyelések alapján az emberek nem tudnak mit kezdeni a fantasztikus, 10-15 ezer karakteres üzenetküldési lehetőséggel. A személyhívó marad továbbra is a rövid és gyors üzenetközvetítés eszköze.)

A három piaci szereplő igazi konkurense a mobiltelefónia, amely az egyoldalú kommunikációnál egyelőre nagyobb vonzerőt jelent. A személyhívó szolgáltatók abban reménykednek, hogy az emberek előbb-utóbb rájönnek: a drága mobiltelefon mellett nagyon hasznosan működtethetik a csipogókat is. Az esetek zömében elegendő, ha az előfizető válasz nélkül nyugtázza a kapott üzenetet. Máskor viszont azonnali hívásra van szükség, s ilyenkor jól jön a mobiltelefon, ha nincs közelben vezetékes. Így az elérhetőség és a költséggel takarékos felhasználás is megoldható. A távol-keleti országokban már a kétféle szolgáltatás párhuzamos használata a divat. A fejlett világ más részein ez a szokás még nem vált általánossá. A szolgáltatók abban bíznak, hogy e téren a magyarok divatdiktátorok lesznek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik