Gazdaság

AUTÓS PÉNZINTÉZETEK – Ötödik sebesség

admin
admin

1996. 03. 27. 00:00

Zsebében a kormányengedéllyel, várhatóan április közepétől kezdi meg működését az Opel Bank Hungary Rt. A gépkocsi üzletágban utazó intézmény a Porsche Bank Hungária Rt. után immár a második olyan pénzintézet Magyarországon, amely kizárólag autók vásárlásához biztosít hitelt ügyfeleinek. A bankszerű működés a lízingtársaságok finanszírozási lehetőségeit egészíti ki.

Úgy tűnik, a két-három évig gombamód szaporodó lízingcégek vállalkozói körökben kedvelt konstrukciói ma visszaszorulóban vannak. Egyes felmérések szerint ennek az az oka, hogy növekszik az igény a többi fizetési lehetőség, így a hitelbe történő vásárlás, a részletfizetés és a tartós bérlet iránt. Amely szolgáltatásokra nem jók a lízingcégek, azokat az autósbankok kínálják a vásárlóknak.

Ezek a nyugati országokban már megszokott intézmények. Feladatuk az ügyfél minél körültekintőbb kiszolgálása, nehogy a feleslegesnek tűnő idő- és energiapocsékolás valamelyik vevő autóvásárlási kedvét szegje. Ezért, a “mindent egy kézből” elv alapján, a kereskedő mint központi szolgáltató a finanszírozási formáktól kezdve a biztosításon át a karbantartásig mindent elintéz az ügyfélnek, akinek szinte csak a szerződést kell aláírnia és beülnie vadonatúj autójába.

A lízing két fontos előnye azonban továbbra is megmarad. Egyrészt a lízingcégek, függetlenítve magukat az ügyfelek hitelképességétől, a futamidő végéig tulajdonosai a gépkocsiknak. Másrészt a bankok az autók árában szereplő áfát nem tudják visszaigényelni, a lízingcégek viszont igen; a szolgáltatás teljesítése során ugyanis folyamatosan fizetnek be áfát a költségvetésnek.

Már csak azért is megéri ezt az üzletágat bevezetni, mert az új áfa-törvény a használt áruk vásárlásához nyújtott fogyasztási hitelekre nem írja elő az általános forgalmi adó megfizetését. Viszont előreláthatóan csak 6 éves korukig finanszírozzák a gépkocsivásárlást. (Például a vételkor 4 éves autó vevője már csak 2 éves lejáratra juthat kölcsönhöz.)

A várhatóan április közepén induló Opel Bank Hungary Rt. célja is a komplex szolgáltatás – tájékoztat Bíró Gyula, az Opel Lízing Kft. helyettes ügyvezető igazgatója -, vagyis olyan finanszírozás, amelyet a más területekkel is foglalkozó bankok kapacitás híján nem képesek nyújtani. A félmilliárdos tőkével alapított bank a Magyarországon már három éve működő General Motors Acceptance Kft. (GMAC), ismertebb nevén Opel Lízing Kft. lízingszolgáltatásait egészíti ki. Az 1992 vége óta működő cég egyébként az elmúlt évben több mint 5 ezer autót értékesített, közel 4 milliárd forint értékben. Éves forgalma meghaladta a 25 milliárd forintot. Az általa közvetített gépkocsik újak és régiek egyaránt lehetnek, ám az újak esetében kikötés az Opel márka. A régebbi autók vásárlói gyakorlatilag bármilyen típussal igénybe vehetik a lízingszolgáltatást, itt viszont az a feltétel, hogy a vétel használtautó-márkakereskedőkön keresztül történjen. Ügyfélkörük jelenleg meghaladja a 10 ezret, a konstrukciók átlagos futamideje 3 év körül mozog. Az 50 millió forintos alaptőkéjű lízingcég emellett az összes Magyarországon forgalomba kerülő Opel gépkocsi első tulajdonosa, az autók ugyanis csak innen vándorolnak a márkakereskedők szalonjaiba.

A szakosított pénzintézet elsősorban klasszikus fogyasztási hiteleket kínál majd ügyfeleinek, amelyek lejárata 3-5 év között alakulhat, a banki finanszírozás mértéke azonban nem haladhatja meg a gépkocsi árának 70 százalékát. Azaz a finanszírozási konstrukció minimum 30 százalékos saját erőt követel a vásárlótól, illetve a hitel igénylőjétől – emeli ki a korántsem elhanyagolható feltételt az Opel Lízing Kft. helyettes ügyvezető igazgatója. A fogyasztási hitelek azonban nemcsak az új autók vásárlására vehetők majd fel, hanem valószínűleg a használtakéra is.

A klasszikus fogyasztási hitelek mellett a bank a márkakereskedőknek is nyújt majd kölcsönöket, elsősorban az Opel autók adásvételének növelése érdekében. (Az 1995-ben hazánkban eladott új gépkocsik közel egynegyede Opel márkájú volt.) Az Opel tervei szerint a bank ebben az évben ezer új autó finanszírozását segíti majd, mégpedig úgy, hogy a lízingelő testvér forgalma nagyjából változatlan maradjon.

Az autós pénzintézetek útját bő második éve járó Porsche Bank Hungária Rt.-t 1994 tavaszán a salzburgi székhelyű Porsche Bank Austria hozta létre, kereken 500 millió forintos alaptőkével. A ma 1 milliárd forintos törzstőkéjű bank új autóként kizárólag Volkswagen, Audi, Seat, Skoda és Porsche gépkocsik vásárlását finanszírozhatja – tájékoztat Végh András, a Porsche Bank Hungária (PBH) ügyvezető igazgatója. Konstrukcióik egyaránt felhasználhatók új és már használt autók vásárlására, de a régebbi gépkocsikra a Porsche Banknál sem vonatkozik a kötött márka. Esetükben viszont az az autó, amelynek megvételére a hitelt felvették, a futamidő végén nem lehet öregebb 7 évnél.

Új gépkocsik vásárlásakor a pénzintézet több lehetőséget is kínál. A hagyományos vagy általános hiteleken túl létezik még egy kamatmentes részletvásárlási program, valamint a manapság egyre kedveltebb úgynevezett újdonsági maradványértékes konstrukció. Az utóbbinál a bank az ügyfél igényeihez igazodva köti meg a hitelszerződést, amelynek lejártakor a tulajdonosnak lehetősége nyílik arra, hogy ha új autót kíván vásárolni, annak vételár-előlegeként (részben vagy egészében) az előző kocsi árát beszámítsák, s mindehhez a teljes futamidő alatt fizetési könnyítés párosul. A megállapodás köthető például a tervezett kilométerek mennyiségére, aszerint, hogy a tulajdonos 15, 30 vagy éppen 45 ezer kilométert kíván-e megtenni addig, míg autóját újra nem cseréli. A hitelezés mellé a Porsche mintegy ráadásként bevezette a “Flotta Plusz” nevű szolgáltatását is, amely valójában egy átalánydíjas karbantartási szerződés. Ennek keretében a vevő, a kölcsön lejártáig, meghatározott heti fix összegért állandó karbantartást válthat ki az autójára. Természetesen a karbantartás címszó csak bizonyos mértékű sérülésekre, rongálódásokra vonatkozik – hangsúlyozza az ügyvezető igazgató. Majd hozzáteszi: a futamidő lejártakor a bank egyenleg alapján külön elszámol az ügyféllel. A PBH 1995-ben átlagosan kihelyezett hiteleinek összege 1 millió forint körül volt, a teljes folyósított állomány mintegy 5,5 milliárd forintot tett ki.

Az idén harmincéves születésnapját ünneplő Porsche Bank Austria – éppen fordítva, mint az Opel – magyarországi lízingcégét csak a bankalapítás után, 1994 októberében hívta életre, 250 millió forintos törzstőkével. A Porsche Lízing Biztosításközvetítő és Szolgáltató Kft. 90 százalékban az osztrák alapító, 10 százalékban a hazai PBH tulajdona. Amint az a társaság nevéből is kiderül, nemcsak lízingszolgáltatásokat nyújtanak ügyfeleiknek, hanem a gépkocsihoz kapcsolódó biztosításokat is megkötik. Az 1995-ös üzleti évben a két társaság (a bank és a lízingcég) együtt közel 5400 finanszírozási szerződést kötött.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

CHICAGO, IL - AUGUST 13: Four-year-old Leo Griffin leaves a protest against the alt-right movement held to mourn the victims of yesterdays rally in Charlottesville, Virginia on August 13, 2017 in Chicago, Illinois. One person was killed and 19 others were injured in Charlottesville when a car plowed into a group of activists who were preparing to march in opposition to a nearby white nationalists rally. Two police officers were also killed when a helicopter they were using to monitor the rally crashed.   Scott Olson/Getty Images/AFP
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.