Person silhouette standing in 2017 on the hill at sunset
Élet-Stílus

20 újévi fogadalom, amiktől egészségesebbek lehetünk és semmi közük a fogyókúrához

Haszon Zsófia
Haszon Zsófia

újságíró. 2016. 12. 28. 10:12

Korábban a témában:

2016 nem volt jó év, legalábbis világviszonylatban szemlélve. Tele kegyetlenséggel, emberi ostobasággal, álszentséggel és szomorúsággal.

Szerencsére már csak pár nap és vége, úgyhogy ami a 2017-es esztendőt illeti, a magunk részéről igyekezzünk mindent megtenni, hogy a következő 365 nap szebb legyen, mint az, amit a pezsgők pukkanása után magunk mögött hagyunk.

Kezdjük mindjárt a fogadalmakkal, amik tudvalevően az újév sikerének alapját képezik. A Huffington Post cikkére támaszkodva készítettünk egy segédletet, ami főként azoknak szólnak, akik nem akarnak fogyókúrázni, de szeretnének jövőre testileg-lelkileg egészségesebbek lenni.

1. Aludj többet

Tartsd be a nyolc órát, mert a megfelelő mennyiségű és minőségű alvás jót tesz a mentális egészségnek és csökkenti a betegségek kockázatát.

2. Vegyél vissza a cukorból

És ne a feneked mérete, hanem a saját és családod egészsége miatt. Kezdj hozzá fokozatosan, és meglátod, egyre könnyebb lesz. Először hagyd el a reggeli kávédból, aztán váltsd le a bolti gyümölcsjoghurtot natúrra, és meglásd, előbb-utóbb azon kapod majd magad, hogy nem fog hiányozni a túl édes íz. Eleinte nehéz feladat, de teljesen hozzá lehet szokni néhány hét leforgása alatt.

3. Csökkentsd a nátrium bevitelt

Az egészségügyi szakemberek erősen ajánlják, hogy csökkentsük a nátrium fogyasztást, ha meg akarjuk oldani a vízvisszatartás problémáját. Vagyis a túlzott sózást kerülni kell. Egy felnőtt ember szervezetének napi nátriumigénye nagyjából 1,5-2 gramm – ezt 5 gramm konyhasóból ki is nyerhetjük. A túlzott nátriumbevitel – azaz a 2,3 gramm feletti fogyasztás –  jelentősen növelheti a magas vérnyomás kialakulásának kockázatát.  Persze nem a só az egyetlen, melynek nagyon magas a nátriumtartalma, számos feldolgozott élelmiszeripari termék is „büszkélkedhet” vele. Ilyenek például a feldolgozott húsáruk (virsli, szalámi, felvágott, stb.), bizonyos fűszerek, és a konzervált zöldségek.

4. Tanulj meg meditálni

A meditációs gyakorlatok előnyei határtalanok, javítják a mentális egészséget,  jobb lesz tőlük a koncentrációs képesség, az általános közérzet és ritkábban leszünk betegek.

Woman meditating at home, practicing yoga.

5. Do it yourself

Bizony, bizony, szakemberek szerint a kreatív tevékenységek, például a kötés enyhítik a szorongást és segítenek egy kicsit elmélyülni önmagunkban. És még egy sálad (vagy valami arra hasonlító izéd) is lesz. Hát nem nagyszerű?

6. Tölts időt egyedül

Nem kell feltétlenül elnevezni és fellengzősen “énidőnek” becézgetni. Elég ha tudod, hogy miért jó, ha egy kicsit egyedül tudsz lenni. Persze bevásárolni is jó egyedül, de ha teheted néha tölts úgy időt magadban, hogy viszonylagos csend és nyugalom uralkodik körülötted.

Néha egyébként az is segít, ha a tömegközlekedés forgatagában a telefon és hírolvasgatás helyett bámulsz kifelé az ablakon. 

7. Vezess naplót

Persze, jó vicc, utoljára 12 évesen csináltál ilyesmit! Na, meg ugyan kinek van erre ideje??? Kár egyből felkapni a vizet, kutatások szerint ugyanis katartikus hatással lehet a pszichédre a naplóírás. Lehet szöveges, amolyan határidőnapló szerű, ami azért is jó, mert egyúttal szervezettebbé is tesz, de lehet egy üres füzet, ahová csak rajzolgatsz, firkálgatsz feszültséglevezetés céljából. Egyébként pedig itt egy remek interjú a  Slow Budapest alapítójával, akik ajánlanak neked egy naplót, és megtudhatod, hogy miért jó egy kicsit levenni a lábad a gázpedálról.

8. Sétálj gyakrabban

Boltba, munkába, barátnőhöz, mindegy hová mész, de nem árt néha a lábaidat komolyabb igénybevételnek kitenni, ha el akarsz jutni A-ból B-be.  A séta javít a vérkeringéseden, és jót tesz az ízületeknek. Napi 30 perc már elég ahhoz, hogy az ízületek egészségesek és rugalmasak maradjanak, ráadásul a körülöttük lévő izmok is erősödnek. És bár ez a válogatás most nem erről szól, még a plusz kilók távoltartásában is segíthet, mivel felpörgeti az anyagcseréd. Tehát járdára fel!

9. Ne panaszkodj annyit

A negatív gondolatok növelik a stresszt, ráadásul ha a pohár állandóan félig üres, akkor előbb-utóbb tényleg beindul a vonzás törvénye. Próbálj kevesebbet panaszkodni, és ha nem megy, kérj inkább segítséget egy szakembertől.

10. Bókolj minden nap valakinek

Teljesen érdekmentesen, akár a kollégáknak is. És ne csak a külsejükre vonatkozóan. Nem könnyű megtanulni, hogy hogyan kell valódi bókokat adni és kapni, de 2017 pont alkalmas arra, hogy elkezd gyakorolni a technikáját.

11. Légy hálás minden nap

Kicsit nyálasan hangzik ugyan, de tanulmányok azt mutatják, hogy a hála érzése javíthatja az általános jó közérzetet és fokozza a fizikai egészséget. Találj ki egy pontrendszert, amely alapján értékeld minden napodat, mikor este ledőlsz a kanapéra. Érdemes írni egy ideig, utólag biztos fogsz találni érdekességeket a jegyzetekben.

12. Önkénteskedj rendszeresen

Odaajándékozni az időd egy részét egy rászorulónak, vagy egy jótékony szervezetnek apránként jobb hellyé teszi a világot. Hiszed vagy sem, ez is jót tesz a lelki egészségnek, mégpedig a boldogság körforgása miatt. A kedvesség boldoggá tesz, a boldogság pedig kedvessé. Kérdés?

volunteering, charity, cleaning, people and ecology concept - group of happy volunteers with garbage bags cleaning area in park

13. Igyál több vizet

Elmondják, leírják, és ahogy kijön a 25 fok tévé, rádió zengi, mégis csak kevesen fogadják meg. Szóval napi 3 liter víz, és jobban fogod érezni magad.

14. Főzz gyakrabban

Nagyon nehéz időt szakítani rá, a mai fiatal felnőttek életvitele mellett csak tervezéssel kivitelezhető. De amikor nagy nehezen sikerül összehozni, akkor fogadkozunk, hogy ilyet minden másnap kéne csinálni. Próbáljuk meg, mert kutatások bizonyítják, hogy a saját konyhában készített ételek nemcsak finomak, de az egészségesebb étkezéshez is hozzájárulnak. Például segítenek kiiktatni a felesleges kalóriákat.

15. Voksolj az erőedzésekre

A sport mindenképpen hasznos, úgyhogy szinte mindegy mit, csak mozogj rendszeresen. Ettől függetlenül tény, hogy az izomépítés (ha szakmai segítséggel történik) véd a sérülésektől, sőt, még a kognitív képességeket is élesíti. Kezdj kisebb – vagy akár saját testsúlyos edzésekkel – majd növeld a súlyokat, ahogy erősödsz.

16. Beszélgess többet idegenekkel

Néha (persze nem hajnali háromkor valami kapucnis alakkal egy sikátorban) megéri felvenni a szemkontaktust! Kutatások azt mutatják, hogyha rámosolygunk egy ismeretlenre, az jót tesz a szociális életünknek.

17. Mondj gyakrabban nemet!

A “kiégés” valós veszély és egy szempillantás alatt megtörténhet.

Győződj meg róla, hogy az esetek többségében saját magadat helyezed előtérbe, és nem mondj mindenre igent csak azért, mert azt hiszed, ezt várják el tőled. Önmagaddal törődni nem önzőség.

18. Küldj több kézzel írott levelet

2017-ben próbáld ki, hogy a szeretteidnek címzett üzenetek egy részé (a ráérőseket) nem emailen, hanem kézzel írott levélben küldöd el. A kézzel írott levél lassan elfeledett művészetté válik, pedig jó hatással van a kreativitásra és kisebb eséllyel fogsz ezerfelé figyelni, miközben fogalmazol.

Girl sitting on floor and wrote in a notebook

19. Hívd fel gyakrabban a családod

A családját az ember nem válogathatja meg, ez tény. De fogadd meg a jövőre vonatkozóan, hogy legalább azokat gyakrabban keresni fogod, akikkel jó a viszonyod. Lehet, hogy unalmas ugyanazokat a történeteket meghallgatni a nagymamádtól, de addig örülj, amíg van kit felhívnod…

20. NE nyomkodd az okostelefonod lefekvés előtt

Annyiféle dolgot lehet csinálni az ágyban, legalább akkor tegyük félre a telefont. A képernyő által kibocsátott fény típusa megzavarhatja az alvást, úgyhogy ne csodálkozz, ha nem lesz nyugodt az éjszakád. Legkésőbb harminc perccel lefekvés előtt tedd le a telefont és vegyél elő egy könyvet, álmodozz, vagy ami még jobb, bújj oda a melletted fekvőhöz.

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.