Élet-Stílus

Az emberi Google, ami hetven éve telefonon és levélben is válaszol a feltett kérdésekre

Vincze Miklós
Vincze Miklós

Kultúrák és cool túrák. 2016. 09. 20. 18:17

A new york-i közkönyvtár (New York Public Library) néhány dolgozója által működtetett Ask NYPL már évtizedek óta válaszolja meg a telefonon, levélben, vagy épp e-mailen érkezett kérdéseket, melyek jó része ugyan a könyvtári rendszerekkel, vagy könyvekkel kapcsolatos, de a szolgáltatás számos esetben emberi Google-ként is működik, így a hívók a hírekben hallott információk megerősítését, vagy fura kérdések megválaszolását várják a könyvtári dolgozóktól.

A 917-ASK-NYPL telefonszámon (917-275-6975) elérhető AskNYPL még ma is számtalan kérdést válaszol meg, sőt, léteznek visszatérő kérdezők is, akik néhány naponta felbukkannak.

 

A rendszer a negyvenes évek elején született, így már több, mint hetven éve segíti az embereket a tudásuk bővítésében. Ezen idő alatt persze egy egész sornyi fura kérdés is érkezett – íme néhány példa:

– A Biblia jogvédett tartalom?

– Mit jelent, ha egy elefántról álmodsz, ami üldöz téged?

– Miért van annyi mókus a XVIII. századi brit festményeken, és hogyan lettek annyira szelídek, hogy nem harapták meg a festőt?

– Lehet polipot családi házban tartani?

– Platón, Arisztotelész és Szókrátész ugyanaz a személy?

– Tudnak az egerek hányni?

– Van valamiféle statisztika arról, hogy meddig él egy elhagyott nő?

– “Drágám, tudsz nekem némi információt adni egy európai országról? Melyik az ott Thaiföld mellett?”

A rendszer most, az Internet hódításával, a Google megszületése után közel két évtizeddel is pompásan működik, és kérdések özönét vonzza: a könyvtár ezzel foglalkozó dolgozói mindössze az utóbbi egy évben hatvanezer telefonhívást, húszezer e-mailt, 17 ezer chatüzenetet, valamint ötszáz SMS-t válaszoltak meg, de havonta egy-két postai levél is beesik a központi postaládába.

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind