Belföld

Mészáros Lőrincnek 192 újságja van

Spirk József
Spirk József

újságíró. 2017. 05. 03. 14:00

„Nem tudom, semmi sem elképzelhetetlen” – mondta tavaly októberben Mészáros Lőrinc, amikor arról kérdezték, lehetséges-e, hogy újságokat, tévét vesz. A felcsúti polgármester cégén keresztül mára csaknem kétszáz újságot irányít.

A Fidesz vezetői hónapokig tagadták, hogy Mészáros Lőrincnek köze lenne az Opimus vállalathoz, márciusban mégis megtörtént a tőzsdei bejelentés: Orbán Viktor barátja hivatalosan is megszerezte az irányító szerepet a zavaros múltú részvénytársaságban. A bejelentéssel az is egyértelművé vált, hogy a felcsúti polgármester lett a feje az Opimus fennhatósága alatt tavaly kiépített médiabirodalomnak.

A 24.hu megkérdezte a vagyonát egy év alatt százmilliárd forinttal gyarapító Mészáros Lőrinc sajtóirodáját, hogy az Opimuson keresztül hány újság és kiadvány tartozik az irányítása alá. Választ nem kaptunk, ezért nekünk kellett a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) alig kereshető nyilvántartásából kibogarásznunk az ott regisztrált nyomtatott és internetes sajtótermékeket.

A hatóság weboldalán található országos sajtóterméklista szerint a Mészáros-birodalom kiadói 192 újságot, médiakiadványt jelentettek le az NMHH-nak.

A 192 közül 141 tartozik a Mediaworks Hungary Zrt.-hez, 32 a Pannon Lapok Társaságához (PLT) és 19 a Maraton Lapcsoporthoz. Ezek mellé vásárolták meg 193.-nak az Echo Tv-t, ám piaci hírek szerint a terjeszkedés ezután sem került le a napirendről, így hamarosan meglehet akár a kétszázas álomhatár, még akkor is, ha a médiahatóság listájából valamilyen oknál fogva eddig nem távolították el a fél éve megszüntetett Népszabadságot. Mészárosék ugyanis piaci hírek szerint nem tettek le a csomagjukból még hiányzó megyei lapok megszerzéséről.

A médiacégek egy hosszú, többlépcsős folyamat során kerültek Mészáros Lőrinc kezébe. Az NMHH és a Gazdasági Versenyhivatal 2016 nyarán engedélyezte a Mediaworksnek, hogy a városi lapokat kiadó Maraton Lapcsoporttal együtt felvásárolja a 9 milliárdos forgalmú, 500 munkavállalót foglalkoztató, négy megyei lapot működtető PLT-t. A Mediaworks akkoriban még Heinrich Pecina tulajdonában volt. Az osztrák üzletember neve alatt bonyolították le a felvásárlást, majd miután összeállt a 25 milliárdos éves árbevétel termelésére képes cégbirodalom, és 2016 október 8-án megszabadultak a nem kívánt Népszabadságtól, az Opimus átvette a kiadókat. Mészáros csak ezután, hónapokkal később lépett ki az árnyékból a cégcsoport főtulajdonosaként, holott a politika és a média berkein belül már a tranzakció legelején, 2016 nyarán tényként emlegették, hogy opciója van a felvásárlására.

Ahogy a jól értesültek már az engedélyeztetésnél Mészáros várható felbukkanásának tulajdonították, hogy a hatóságok egyáltalán nem vacakoltak a jóváhagyással. A más esetekben a piaci koncentráció elkerülése fölött akkurátusan őrködő NMHH-nál fel sem vetődött annak veszélye, hogy az új médiakonglomerátum véleménybefolyásolási képessége korlátozná a sokszínű tájékozódás jogának érvényesülését.

A Mészáros Lőrinc két országos napilapot (Nemzeti Sportot, Világgazdaság) is megtartott, de a médiabirodalom igazán értékes és fontos elemei a megyei lapok lettek. A felvásárlás után itt koncentrálódott az ország 19 megyéje közül 12 – Bács-Kiskun, Baranya, Békés, Fejér, Heves, Komárom-Esztergom, Jász-Nagykun-Szolnok, Somogy, Tolna, Vas, Veszprém, Zala – napilapja, amelyek azóta időről időre Orbán Viktor egyencímlapfotójával jelennek meg. A cégcsoport számos magazint, szakújságot és digitális kiadványt tulajdonol, de alapvetően a megyei lapoktól várja a bevételek felét, valamint azt, hogy az ország több területén biztosítsák az ott lakók egyetlen és kizárólagos politikai elérési lehetőségét.

Kevésbé ismert, hogy számos megyeszékhely, kisebb-nagyobb város ingyenes helyi lapját is az Opimus cégei adják ki.

Így a portfólió része Veszprém, Várpalota, Zalaegerszeg, Nagykanizsa, Szombathely, Székesfehérvár, Körmend, Dunaújváros és Érd helyi újságja is. Ezeket a lapokat többnyire 20-30-40 ezer példányban szórják szét hetenként a postaládákba, ráadásul szinte kivétel nélkül olyan városokban, amelyekben a megyei lap is Mészáros-érdekeltség. Emellett vannak a sorban falvak számára készülő újságok is. Az Opimus tulajdonába került kiadók közül a legkisebb, a Maraton Lapcsoport kizárólag helyi lapokkal foglalkozik, és azzal reklámozza magát, hogy 360 ezer példányban több mint 800 ezer olvasóhoz jutnak el a kiadványai.

A kormányzat gyorsan meg is ragadta a lehetőséget, hogy ne csupán a miniszterelnök felcsúti barátjának megyei lapjaiban, de a városi újságjaiban is elhelyezzen egy sor aktuális kormányreklámot.

Az általunk fellelt nyomtatott vidéki kiadványok utóbbi lapszámai egytől-egyig egész oldalas Állítsuk meg Brüsszelt! reklámmal jelentek meg. Külön szerencse, hogy az unióellenes nemzeti konzultáció összesen hat kérdést tartalmaz, mert ezeket sorban újabb hirdetésekben lehet megjelentetni. Az április 26-i Érdi Újságban például már a konzultáció rezsicsökkentéses kérdése foglalta el a 17. oldalt.

A lapok finanszírozásához viszont nem csupán a konzultációs reklámok járulnak hozzá: az utóbbi hetekben a NAV is úgy határozott, hogy egy tartós kampánnyal egész oldalon hívja fel többek között az érdi lakók figyelmét az ügyfélkapus regisztráció lehetőségére.

A 25 ezer körüli példányszámmal megjelenő Érdi Újság példájából kiválóan nyomon követhető a fideszes önkormányzat és a kormányoldali laptulajdonos érdekegyezése. Az önkormányzat – több nagyvároshoz hasonlóan – 24,9 millió forint nettó támogatást ad évente a 24 oldalas heti lap megjelentetésére. A szerződés azonban nem tér ki a reklámokra, így minden bizonnyal további jelentős összegű bevételt hoz a kiadó konyhájára, hogy a polgármester és a képviselők fogadóóráinak listája, vagy más önkormányzati és önkormányzat-közeli céges hirdetmény minden lapszámban további 4-6 teljes oldalt foglal el.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

German Chancellor and CDU party leader Angela Merkel (C) addresses supporters after exit poll results were broadcasted on public television at an election night event at the party's headquarters in Berlin during the general election on September 24, 2017.
Germany voted in a general election expected to hand Chancellor Angela Merkel a fourth term, while the hard-right Alternative for Germany (AfD) party is predicted to win its first seats in the national parliament. / AFP PHOTO / Odd ANDERSEN
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.