Belföld

A kormány húsvéti tojása: nem számít 100 ezer gyerek

húsvét (húsvét)
húsvét (húsvét)
Viszont feltalálták újra a képesítés nélküli tanárt.

A Civil Közoktatási Platform (CKP) elfogadhatatlannak tartja, hogy az Emberi Erőforrások Minisztériuma máig adott lehetőséget az április 13-án közzétett tervezet véleményezésére. Ez azt jelenti, hogy azok, akik egyáltalán tudomást szereztek

Az oktatás szabályozására vonatkozó egyes törvények módosításáról szóló előterjesztés tervezet c. dokumentum létezéséről,

csak a húsvéti ünnepek alatt alakíthatták ki álláspontjukat. Ez a módszer kizárja az érintettek lehetőségét az érdemi tájékozódásra, elemzésre, értékelésre, noha a tervezetben több olyan lényeges módosítás van,

amely mintegy százezer beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő és sajátos nevelési igényű tanulóra nézve súlyos és káros következményekkel járhat, a pedagógusokra pedig olyan feladatokat hárít, amelyek ellátására őket nem készítették fel.

A főbb változtatások

A jövőben a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő (BTMN) diákokat (a diszlexiás, diszgráfiás, diszkalkuliás tanulókat) a nevelési tanácsadó javaslatára sem lehetne felmenteni az osztályzás alól. Már nem csak gyógypedagógus oktathatna bizonyos tantárgyakat az enyhén, illetve középsúlyosan értelmi fogyatékos tanulóknak. Néhány régióban, meghatározott szakmai területeken pedagógus végzettség nélkül is lehetne tanítani.

A CKP szerint ez annak a beismerése, hogy “a fantasztikus életpályamodell” dacára tömegesen nem tudják betölteni a pedagógus, gyógypedagógus álláshelyeket, megbukott a központosítás. A tankerület azt a megalakulásakor hangoztatott feladatát sem tudja ellátni, hogy egyik iskola tanárhiányát egy másikból pótolja. A túlzott terhelés és az egyéni igények figyelembe nem vétele miatt tovább nőtt a tanulási nehézségekkel küzdő tanulók száma, immár a nevelési tanácsadók sem tudják kezelni a helyzetet, olyan sok gyermekkel fordulnak hozzájuk.

A javaslat azt jelzi, hogy továbbra is az a közveszélyes szemlélet uralkodik, hogy a gyermekek sajátos, egyéni szükségleteire nem “felmentősdivel” kell reagálni. A platform szerint a kormány

még mindig másodrendűnek tartják a gyógypedagógiai oktatásban részt vevő gyermekeket,

nem is érti, milyen speciális tudás kell ezen gyermekek neveléséhez, tanításához, azt hiszi, egy csúnya statisztikai adat adminisztratív intézkedéssel is eltüntethető. A CKP szerint az eljárás minősíthetetlen, azt jelzi, a minisztériumot továbbra sem érdekli senki más véleménye. Ezért felhívással fordul minden érintett szervezethez, hogy tudásuk, ismereteik, szakértelmük birtokában még véleményezzék a törvénytervezetet, és állásfoglalásukat juttassák el az EMMI-nek (jogalkotas@emmi.gov.hu), ne hagyják szó nélkül, hogy az oktatásirányítás a saját kudarcos intézkedései következményeit a gyerekekre nézve jóvátehetetlenül ártalmasan próbálja meg kozmetikázni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik