Több érdekes tétel is kiderült már a Schmidt Mária-féle ’56-os emlékbizottság költéseiről, például amikor
- saját sörözőjének arculatváltására is kapott közpénzt a pestisrácok.hu főszerkesztője. Különböző célokra – köztük egy többhetes józsefvárosi rendezvénysorozatra – összesen 75 millió forintot kaptak Huth Gergely cégei és a lapigazgató Stefka István.
- 50 millió forintot vitt el Desmond Child újahasznosított dala, az “Egy szabad országért”, pedig a közeműködők ingyen vállalták a szereplést és a közmédia is térítésmentesen biztosította a stúdiót a dal rögzítéséhez.
Az 1956-os emlékév honlapján nagyjából követhetőek a nyertes pályázatok, így most kiderült az is, hogy a Lezsák Sándor vejének résztulajdonában lévő Dextramedia is a eredményesen pályázott. Lezsák Sándor 2014-ben a Fidesz-KDNP jelöltjeként egyéni képviselői mandátumot szerzett, az Országgyűlés alelnöke.
A Dextramedia 5 millió forintért készíti el a Sírnak a harangok című roadmovie-ba oltott koncertfilmet, amely a Magyar Nemzeti Táncegyüttes amerikai ünnepi előadássorozatát mutatja be. A filmben a diaszpóra meghívására amerikai turnéra induló táncegyüttes előadássorozatát dokumentálják, illetve megszólaltatják az az Amerikában élő ’56-os menekülteket.
Lezsák veje, Moys Zoltán azzal robbant be a köztudatba 2014-ben, hogy kiderült: a Börzsöny Akciócsoport tagjaként ő az egyik szervezője a Kitörés Emléktúrának. Ahogyan azt korábban megírtuk, a Dextramedia Kft. 2011 és 2014 között közel 400 millió forintnyi megbízást kapott a közmédiától. A cég készítette a Hagyaték című kulturális magazint, a Hazajáró című turisztikai magazint, a Munkatárs című műsort, az Embermesék című portré-magazint, valamint az Újrakezdők Ócsán című 5 részes dokumentumfilmet. Ezért az 5 produkcióért a cég összesen 364 millió forintot kapott az MTVA-tól. A Dextramedia akkoriban a szélsőjobboldali portálok egyik nagy kedvence volt: Moys Zoltánnal például a hunhir.info közölt interjút, a kuruc.info pedig lelkesítő cikkben számolt be arról, hogy a cég “A magyarság egységéért” díjban részesült. Korábban pedig mi is megírtuk: egy reklámanyag szerint a kuruc.info mellett a Dextramedia is támogatta a Nemzeti Front nevű zenekar karácsonyi estjét.
Cikksorozat 4,3 millióért
4,3 millió forintot nyert az emlékbizottságtól az Absolut Media Zrt., az egyetlen angol nyelvű magyar üzleti lap, a Budapest Business Journal (BBJ) kiadója. A lapban cikksorozatot jelentetnek meg az 1956-os forradalomról. Hogy a sorozat hány darabból és milyen terjedelmű írásokból áll majd, arról nem esik szó a tájékoztatásban.
Tavaly szeptemberben Tom Popper, a lap egykori főszerkesztője terjedelmes publicisztikában jelentette be, hogy a BBJ a megfélemlítéssel operáló fideszes médiapolitika áldozatává vált, így inkább lemond posztjáról. Popper állítása szerint kiadója arra utasította, a publicisztika rovatban a továbbiakban csak üzleti kérdésekről írjon, és tartózkodjon minden politikai véleménytől.
A 14,5 milliárdos költségvetéssel dolgozó 1956-os emlékbizottság elnöke, Balog Zoltán tavaly szeptemberben az MTI-nek elmondta: az emlékév programjainak lezárásáig nem adják ki a pályázatok részletes adatait, mert ha menet közben is bele lehetne látni a részszerződésekbe és az elszámolásokba, az csak megzavarná a lebonyolítást. És nem is lenne tisztességes azokkal szemben, akik megvalósítják a programokat.