Erlangen, 2016. szeptember 11.
2016. szeptember 11-én készült kép egy Budapestre tartó szállodahajóról, amely hídnak ütközött a Duna-Rajna-Majna csatornán a bajorországi Erlangenben. A balesetben a legénység két magyar tagja életét vesztette. A hajón 181 utas és 49 fős legénység tartózkodott.  (MTI/EPA/Nicolas Armer)
Belföld

Rutinos hajósok voltak a bajor baleset áldozatai, műszaki hiba történhetett

24.hu
24.hu

hírgyáros. 2016. 09. 13. 07:19

Egy megszólaltatott hajóskapitány jól ismerte a Bajorországban meghalt két magyar hajóst, szerinte ők nem hibáztak volna ekkorát. A fel-le mozgatható vezetőállás nem működhetett rendesen.
Korábban a témában:

Elkezdődtek a találgatások arról, miért lelte két magyar matróz a halálát egy szállodahajón, ami Bajorországban egy híd alá szorult. A Blikk megszólaltatta Barbalics Zoltán hajóskapitányt is, aki ismerte az elhunyt 49 éves K. István kapitányt és a 33 éves H. Ferencet.

Szerinte a Viking Freya a baleset előtt nem sokkal indult el Nürnbergből, még csak a Duna-Rajna-Majna-csatornán haladt, a legénység is kipihent lehetett. Ő maga is hajózik a csatornán, amit nem tart veszélyesnek,

bár a hidak, főleg a balesetben részt vevő vasúti híd, eléggé alacsonyan vannak.

Szerinte jól látszik a felvételeken, hogy a hajó eleje sértetlen, a híd a süllyeszthető kormányállást darálta be. Így túl magas vízállás esetén (ami egy csatorna esetén szabályozható) a hajó orra ütközött volna először. Ráadásul egy magasabb híd is van a vasúti híd előtt, már itt is ütközniük kellett volna, a vasúti hídnál pedig teljesen le kellett volna ereszteni azt.

Erlangen, 2016. szeptember 11.
2016. szeptember 11-én készült kép egy Budapestre tartó szállodahajó összeroncsolódott tetejéről, miután a jármű hídnak ütközött a Duna-Rajna-Majna csatornán a bajorországi Erlangenben. A balesetben a legénység két magyar tagja életét vesztette. A hajón 181 utas és 49 fős legénység tartózkodott.  (MTI/EPA/Nicolas Armer)
Fotó: MTI/EPA/Nicolas Armer

Itt jön be a fő kérdés: emberi mulasztásból nem süllyesztették le a kormányállást vagy technikai hiba történt. Michael Petzold rendőrkapitány is ezt mondta, a vizsgálat célja tisztázni ezeket. Barbalics szerint technikai hibának kellett történni.

K. István nagyon tapasztalt hajós volt, és H. Ferenc se ma kezdte a szakmát. Mindketten, mint a tenyerüket, úgy ismerték ezt az útvonalat.

Barbalics azt gyanítja, hogy az első hídhoz érve még le tudták süllyeszteni a kormányállást, ami aztán nem süllyedt tovább. Idejük viszont már nem volt a két híd között arra, hogy a tetőablaki vészkijáraton kimeneküljenek.

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind