Belföld

Nagymaros felkészül az újabb árvízre

Nagymaros-arvizvedelmi-gat(3)(960x640).jpg (nagymaros, árvízvédelem)
Nagymaros-arvizvedelmi-gat(3)(960x640).jpg (nagymaros, árvízvédelem)

Utolsó szakaszához érkezett a Duna új árvízvédelmi vonalának kiépítése, az ideinél magasabb vízállásnál is megmenekül a település.

 

 

A mostani fejlesztés három szakaszából kettő már elkészült, az utolsó rész munkálatai most indulnak. A védvonal építése mobil elemek és fix „térdfalak” vegyes alkalmazását jelenti, nagy szakaszon a parti házak kerítésének vonalában védi majd a mögötte élőket. A festői kisváros mindenképp megvédendő szakasza 2390 méter hosszan terül el a folyó partján, s láthattuk a júniusi híradásokat: az eddigi gátrendszer a legmagasabb áradásoknál már nem tudta megmenteni azokat a részeket, amelyek eleve feltöltött területre épültek. A régi védvonal alapjai még a 19. század közepén készültek gróf Széchenyi István kezdeményezésére, az úgynevezett Dám a jeges ár ellen védte a települést.

Vasbeton falak a földben

Most az eddigi töltésbe helyenként két és fél, máshol három és fél méter mélységben vasbeton résfalat építettek be, erre került egy terméskőből felfalazott 1,2 méter magas mellvéd, aminek a közét szintén betonnal töltötték ki. A partra vezető utcák végénél és ott, ahol a kerékpárút is ezen a szakaszon megy keresztül, mobil zsiliptáblák kerülnek be vész esetén, amelyek alacsony vízállásnál szabad átkelést biztosítanak, de ha jön az ár, akkor le lehet zárni őket.

Fotó: Murányi Zoltán

Felső szakasz

A Dám feletti részen, vagyis Nagymaros Zebegény felé eső partszakaszán, a feltöltött parknál terméskő burkolatú mellvédfal épült, itt már tart a tereprendezés, hamarosan minden a helyére kerül. „A sétáló, kerékpározó látogatók miatt korábban többen kifogásolták, hogy a gát elveszi a kilátást a vízfelületre, de ezen a nyolcszáz méteres szakaszon nem lehetett megoldani a mobil gát kialakítását – tudtuk meg Murányi Zoltántól, a marosi önkormányzat városfejlesztési csoportjának vezetőjétől. „Sem tárolni, sem áradáskor időben helyére rakni nem lehetett volna a további több mint ezer négyzetméternyi mobil elemet.”

A város közepe

A második szakasz összetett megoldást igényelt: a Dám és a csónakház közötti részen a védművet a parti házak kerítésének vonalában lehetett megépíteni. Elvárás volt, hogy azok látványa is illeszkedjen a történelmi környezethez, de mégse egyen-kerítés mögé szorítsák a lakókat, és természetesen stabilak is legyenek. Így készült a városi főépítész irányításával minden ingatlanhoz terméskő burkolatú oszlop, kő és tégla felhasználásával épített mellvédfal, nem uniformizált, de hangulatos formában, mely alkalmas a mobil táblák fogadására.

Betonlábakon

A Panoráma parkolótól a Sólyomsziget felé indul a harmadik szakasz, ahol hamarosan megkezdődnek a kivitelezési munkák a résfal építésével. Az már biztos, hogy a mobil elemek tartó részei viszont csak jövőre kerülnek helyükre. Ezen a területen főleg betonlábakon álló nyaralók vannak, ahol azonban sokan állandóan laknak. „Ennek a parti tömbnek a teljes megvédése megoldhatatlan feladatot jelentett, de a település további területeinek védelme érdekében a mobil gátszakasznak itt is el kell készülnie” – erősítette meg Murányi Zoltán.

Fotó: Murányi Zoltán

Közben az önkormányzat tulajdonában lévő Maros Kft. telephelyén már majdnem kész a mobil táblák és oszlopok tárolását biztosító csarnok. Ha október végén befejezik, akkor el lehet kezdeni a védekezéshez szükséges eszközök beszerzését, s így már biztos, hogy a jövő nyáron esetleg érkező áradás felkészülten találja Nagymarost. A védekezésre az állam és az unió több mint egymilliárd forintot fordít a Dunának ezen a szakaszán.

 


 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik